Rillefræsning til kabler i betonvæg

Til eksperterne

Jeg har en betonvæg, hvor jeg gerne vil hænge min fladskærm op på uden synlige ledninger. Derfor vil jeg gerne fræse et flexrør ind med en rillefræser. Rillen skal blot gå ned til nærmeste stikkontakt, og jeg vil bare føre antenne- og strømkabler direkte fra fjernsynet ned til udgangen af flexrøret. Stikkene monterer jeg selv på ledningerne efterfølgende, så der skal i hver ende af udfræsningne/flexrøret ikke monteres nogle kontakter. I den forbindelse har jeg en række spørgsmål:
• Er det en rillefræser der er bedst til formålet, eller bør jeg gå i gang med hammer og mejsel (jeg er ligeglad med svineriet, men skal bare have det gjort så hurtigt som muligt)
• Hvilken type rør egner sig bedst
• Hvad fylder jeg fræsningerne ud med bagefter? Spartelmasse, eller?
• Kan man få nogle fikse og diskrete dåser til ud og indgang af rørene?

-Wolleren
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du bør fræse så stort et rør ind som muligt. gerne et af de der grå glatte plastrør på ca 50mm. du kan afslutte røret i en grøn indmurings dåse i begge ender. så kan du sætte noget pænere på.
grunden til at du skal undgå rille rør er når du nu også skal have et HDMI kabel igennem er det noget snavs hvis der er riller stikket sætter sig fast i.
røret og dåserne starter du med at sætte fast i noget klister så som montage lim, injektions masse osv.
når du nu skal fylde ud igen kan du godt bruge spartel masse. jeg ville dog bruge en beton blanding for at få det lavet stærkt og så spartle det sidste.

Jacob
Jeg har lavet det med en rillefræser.
Mine rør gik fra gulv til loft, lige bag skærmen. Uden dåser!
Så bankede jeg et hul i væggen ind i røret og trak mine ledninger den vej. Oppe på loftet sad en samledåse til mine højttalere og forstærkeren.

Det tog noget tid, men det blev godt.

Desværre er det ikke blevt monteret i mit nye gamle hus... endnu...

Men du skal bruge mørtel til at dække hullerne med igen. Det andet bliver for blødt.
Alm. elektrikerrør kan sagtens klare den opgave.
Dåserne fåes i forskellige former og farver. Men husk, at hvis du skal have 230V med, er det aut. arbejde...

Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
du kan ikke få f.eks. et HDMI kabel igennem et almindeligt 16mm elektrikker rør.

Jacob
Hmm... det var selvfølgelig også før alt det der computerhalløj skulle sættes til fjerneren...
Kan det gå gennem et 20 mm rør?

Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
Nu er der lidt forskel på HDMI stik. men 20mm er også for småt. stikhuset er 21,2mm på det bredeste sted. selve stikket er 14,1mm på bredeste sted

Jacob
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Ahaa. Tak for de gode inputs. Men skal der virkelig en autoriseret trikker til, hvis jeg ikke sætter nogle stik i dåserne. Jeg tænker jo egentlig bare på at lave en slags "skjult kabelbakke" i væggen, hvor jeg fører antenneledning og lysnet-kablet direkte fra skærmen, gennem mit indfræste rør og ud til en eksisterende stikdåse...
Skrevet af wolleren på 23 sep 2009 20:49
Ahaa. Tak for de gode inputs. Men skal der virkelig en autoriseret trikker til, hvis jeg ikke sætter nogle stik i dåserne. Jeg tænker jo egentlig bare på at lave en slags "skjult kabelbakke" i væggen, hvor jeg fører antenneledning og lysnet-kablet direkte fra skærmen, gennem mit indfræste rør og ud til en eksisterende stikdåse...

Det du laver er et hul på langs i en væg. kun hvis du laver en fast (stærkstrøms) el installation skal du tænke på en elektriker. IHC må du lave selv når det er på lavspændings siden.

Jacob
Du må ikke lave en forlængerledning der går igennem røret, uden at den kan trækkes ud!
Ved ikke hvorfor. Men sådan er loven!

At man så kan mene det er forsvarligt at lave sådan noget er en helt anden sag...


Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
Ok det virker som om jeg er home free.. Så mangler jeg bare at finde ud af hvordan jeg planerer/sliber den mørtel ned, så den bliver helt plan med resten af væggen...
man kan få et slibe bræt til det. ellers en diamant kop på en vinkel sliber hvis du godt kan lide gris. Jeg syntes du skal slut spartle med en alm spartel masse da puds/mørtel ikke bliver lige så glat som beton

slibeværktøjet

Jacob
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også