Kapsejlads i hård vind 10-12 m/sek trim fok

Hejsa når der sejles kabsejlads i hård vind, er det så en fordel at sejle efter tickles på forsejlet og slække ud på storsejlet så man kan holde båden.? Eller er det bedst at sejle med en lille bule i forsejlet og derved mere højde, og så kan storsejlet trækkes mere til?? Og vi er enlige om at forsejlet skal trækkes meget hårdt ind i skødet, bagstag strammes og kikkenstappen strammes og udhal på bommen helt ud, og løngangen ud til rorpresset fjernes Båden er en banner 23 race
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg slækker lidt på kicken for at få twist i sejlet.. Forsejlets skødepunkt flytter jeg også lidt bagud for at åbne toppen af for sejlet.
Men har du prøvet at sejle i samme vind med et reb i storsejlet.
Angrebsvinklen (vindes vinkel mod sejlet) ændre sig jo højre op af masten den er.

Skal jeg gå tæt til vinden slækker jeg også nogle få centimeter på begge fald.

Men jeg sejler i en Maxi 77 og den går bedst ved den vind.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Umidelbart vil jeg slække ud på storen og sejle på fokken.
Men hvis du har gjort alt hvad du har skrevet samt: tottet faldene, sat chunninghammen, samt flyttet skødepunkterne på forsejlet tilbage og du stadig krænger for meget / har for stort rorpres, er det nok på tide at tage 1. reb.
Hvilket vel også er på tide i 10-12 sek/m. vind i en, så vidt jeg kan se, noget overrigget båd.
Der for øvrigt må være en fest at sejle kapsejlads i.
Om styrbord
Nå det var vi da meget enige om :-)
ja ud over du vil stramme fald og jeg vil løsne dem.. hvis det er på kryds..

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Da den omtalte båd er det man dengang kaldte flyvepap, burde den kunne surfe en del i hårdt vejr, derfor bør der rebes og sejlet flades mest muligt , som på en flerskrogsbåd, ikke noget slaskeværk. Der skal være kontant afregning ved den mindste justering ikke noget elastik. Det er jo faktisk en jolle med fast køl , nærmere end en kølbåd. Det er sgu en racer ikke en turbåd.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Jo det er på kryds vi snakker om, kan godt være vi skulle rebe da stosejlet er 20 m2, synes bare ikke helt vi gik nok højde, men kan være det vil hjælpe men reb i storsejlet
Sidder lige og læser dit spørgsmål igen.
Begge sejl skal da trimmes optimalt. Jeg havde også ticklers i storsejl. Ved for meget vind skal sejlet være mindre - du får jo en negativ effekt ved for store sejl og mister derfor både fart og højde.
Men når man læser vil man jo godt have alt oppe.

Du skal også være opmærksom på ikke at købe for billige sejl, de skal være formstabile.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Har kevelar sejl, så det er nok ikke dem, men det er nok som du siger at den er over rigget, så vi må prøve St revne næste gang. Hvormange grader skal man ca kunne sejle til vinden? Både den faktiske vind og den vind vindindstrumentet viser??
Jeg må være dig svar skyldig vedr. hvor tæt til vinden den kan gå.
Men da jeg sejlede i en fladbundet jollaagtig med køl slækkede jeg en anelse på forsejls fald for at få lidt mere til vinden. Storsejl var altid meget tot.
Jeg twistede også storsejl en del for ikke at have for meget sideværs kraft og krængning i toppen. og for at have den rigtige vinkel til vinden.
Jeg sejlede også min forrige båd forkert - den skal være så oprejst som mulig når den er som Lynæs beskriver. Selv på kryds skal den stå ret op på vandet.
Men du vil også erfarer at ingen sejler den samme båd ens.
Nu er din båd 3 fod større end den jeg havde, men på kryds i bølger vil du kunne mærke hvordan den kan trække op af bølger hvis du falder nogle få grader af op af bølger og spidser op ned af bølgerne.. Du skal bare huske at når du bruger den teknik skal forsejl være hårdt spændt.
Så på kryds i mod høje bølger skal forsejl være stramt sat og du trækker op af bølger og surfer ned.
På fladere vand kan det betale sig at slække ganske lidt (så lidt at det virker lige meget) men det kan give nogle grader tættere på vinden.

Da jeg lærte den teknik sejlede jeg fra min ærkerival når jeg sejlede kaffecup.

Jeg har lænset 9,8 knob i sådan en fladbundet 20 fod båd også med jernkøl, kun for fuld storsejl. Men der dansede vinden også mellem 15 og 17 m/sek.



Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis