Kapsejlads i hård vind 10-12 m/sek trim fok

Hejsa når der sejles kabsejlads i hård vind, er det så en fordel at sejle efter tickles på forsejlet og slække ud på storsejlet så man kan holde båden.? Eller er det bedst at sejle med en lille bule i forsejlet og derved mere højde, og så kan storsejlet trækkes mere til?? Og vi er enlige om at forsejlet skal trækkes meget hårdt ind i skødet, bagstag strammes og kikkenstappen strammes og udhal på bommen helt ud, og løngangen ud til rorpresset fjernes Båden er en banner 23 race
Hejsa når der sejles kabsejlads i hård vind, er... Vis hele indlægget
13 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
vi giik 10 knop i går med fok og storsejl i 10 m/sek :-)

kan se på vejr udsigten at det bliver blæsende igen til weekenden.

så vi må prøve at rebbe en del, så skriver jeg lige igen i dette indlæg...

på forhånd tak
Der er jo det ved det at , når man sejler i de hastigheder vil den relative vindretning ændre sig en hel del fra den virkelige, hvorfor bådens rute vil være en bue, hvis man holder samme retning til den relative vind. Hvis man så oven i købet falder lidt af så var det i min katamaren, som at få et los bagi, og har man fartmuligheder nok, kan man nå næsten op på læns i forhold til den virkelige vind , mens man har spids vind i forhold til den relative. Her er det man kan få problemer når man skal vende, for så snart farten tages af, kommer vinden fra en anden retning. Hurtige sejlere sejler aldrig læns, da man så er fastholdt i vindens fart, som sin maxfart, man krydser også i medvind.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Mit råd er:

Fokken skal trække fuldstændigt og du skal sejle efter ticklers, flyt gerne skødepunktet lidt ud i borde - især hvis der sejles i bølger. Benyt evt. barberhal til formålet.

Hvis du peger for højt, med bagluft i fokken ved forliget - så får du fornemmelsen af at gå højere- men det går ud over farten og du driver mere sidelæns end du tror. Derfor fuld træk på fokken.

Storsejlet skødes ud i borde på løjgangen til I har fornemmelsen af at båden er under kontrol, hold gerne kick'en stram. Åbner du kappen (slækker kick'en) for meget koster det højde. Ha' en mand på storskødet så der kan slækkes lidt i pustene. Det er smart med et to-gears skødesystem til dette.
Det er ligegyldigt om der er meget bagluft i storsejlet inde ved masten - det er nok nærmest uundgåeligt.

Banneren er jo noget overrigget - så krydset kan være noget af en overlevelse - det bliver først rigtig sjovt når krydsmærket er rundet....

God vind
Henrik.A

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis