bad blæser

Mit problem er at vores wc ikke har en hvad jeg vil kalde en rigtigt udluftning, så gå man i bad om aften og ikke åben et vindue ( det er koldt om natten )  er der rigtigt fugtig der ude om morgen og langt op af vores vindue er der fugt.
Vi vil have en fugtstyret blæser men hvor skal vi sætte den , kan den side i den gammel udluftnings kanal eller skal vi til at lave hul i muren ??

Vi må selv sætte den op men det er en elman der skal sætte den til , koster det maget mere at lade ham lave det hele , har vi en ca pris på hvad sådan nået må koste , er der en model der bare er super og nået man skal holde sig fra .

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Udsugningen skal ikke sidde i evt bruseniche men fx over toilettet. De fleste (billigere/byggemarked) systemer består af tre dele:

- den indvendige blæserdel som monteres i
- et plastrør der sættes i væggen samt
- en udvendig vindhætte på ydermuren

Alt efter hvor din nuværende udluftningskanal kan du jo se om du kan få den monteret, men den gl. kanal er vel sagtens firkantet og går måske oven i købet lodret op i stedet for vandret ud ?!

Det er nu ikke særligt svært at bore en stribe huller i gennem muren i en tilpas stor cirkel til at ventilationsrøret efterflg. kan mures ind. Men det kræver selvfølgelig at du har et tilstrækkeligt langt murbor og at du ved hvordan man blander en lille skål mørtel.

Den indvendige del hvor motor og styring sidder fås med plastik-gitter af forskellig art eller som en samlet og lukket flade. Sidstnævnte er hvad jeg skal ud at købe selv da jeg på min nuværende gittermodel flere gange dagligt bliver irriteret over at kunne se ind til al støvet og ikke mindst edderkopperne på denne årstid.

Den udvendige del fås også som en plade eller med lameller som åbnes når ventilatoren kører/ skubber luft ud. Jeg er høj nok til at jeg kan mærke den kolde østenvind når vinden er i det hjørne.

Vores nuværende har været en alm. tids- og fugtstyret model indkøbt i et byggemarked. Køb ikke de billigste da deres (plastik)lejer larmer efter et stykke tid

/bjørn

du skriver der er en kanal.. hvorfor virker den ikke... prøv lige at finde ud af det, med naturlig ventillation burde rummet tørre i løbet af et par timer (højest).. hvis der er hul igennem aftrækket men det bare ikke trækker nok skal en elektrisk ventil placeres så langt ude i røret som overhovedet muligt, og helst helt ude for enden, fordi, man kan ikke skubbe fugtig luft ud af et rør uden at det kondenserer på røret( det er en videnskab for sig) men man kan godt suge fugtig luft ud gennem et rør ....
så er der mulighedden med en ventilator i vægen, den ville jeg gemme som sidste udvej....
det er ikke lige til at sige hvad sådan en operation koster..
men elmanden det er jo et spørsmål om en ventilator kan tilsluttes en eksisterende installation eller om der skal laves moget om på installationen,, kan den tilsluttes en eksisterende installation må du gerne selv tilslutte den. men er du ikke god til det elektriske så få en fagmand til det.. god fornøjelse :-)

 den bedste håndværker er ham/hende der kender sine egne begrænsninger

De fleste elektrikere har idag det et bor der kan tage sig af huller på 100 mm. De monterer flere tørretumblere (selvom disse godt nok oftere bliver til kondenstørere) og mange udsugninger...
Derfor kan det ikke svare sig at bore mange små huller for dem. De store bor koster ikke længere en hel bondegård!

Lad være med at købe de helt billige, hvis du vil bruge fugtstyringen i dem!! Jeg har flere gange skiftet en der begyndte at køre, bare man spyttede i håndvasken...!!
Og det er møgirriterende at høre på sådan en blæser, fordi den vælger at starte midt om natten.

Husk at undersøge om evt. hulmursisolering er flamingokukgler.... ;-)

Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
PS. ---> Farfar. Hvorfor skal den ikke sidde i bruseren? Det er da der det meste fugt er!
Hvis man så lige åbner vinduet eller har en ekstra rist i loftet, kan du gå i bad lige efter fruen, og hun kan stadig se i spejlet!!

Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
Annonce
> Hvorfor skal den ikke sidde i bruseren?

generelt forsøger man vel at bevare vægge i vådzonen så hele som muligt for at undgå fugtskader.

Den bedste ventilation af badeværelset – og bedste garanti mod at flytte fugten ud i resten af huset – får du ved at trække luft fra et tilstødende rum tværs gennem vådrummet. Altså tør og varm luft fra stuen/entreen eller ... og en udsugning placeret så der kommer så lang udsugningsvej gennem badeværelset

/bjørn

og med årene kan dug på spejlet gå hen og blive din ven

/bjørn

den gl. kanal er vel sagtens firkantet og går måske oven i købet lodret op i stedet for vandret ud ?! ( ja det gør den )
Det er en fugtstyret model vi er efter.
Udsugningen skal ikke sidde i evt bruseniche ( den sidder lige over bruseniche )
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis