Det Levende Søkort 2008 og Holux GPS

Efter at have bøvlet med USB og min Garmin GPS60, så jeg denne fikse sag, der både er logger og NMEA kompatibel GPS. Til 400 kr. kan del vel ikke gå helt galt
Hjælpen i DLS er begrænset til "Er enheden tændt?"
I DLS står godt nok at det skal være 4800 baud, men der kan vælges 38400 (fast indstillet i Holux'en) i menuen med tilslutning.
DLS kan også godt se den aktuelle COM port, men der er ikke lige hul igennem....

Er der nogen der har prøvet noget tilsvarende?

MVH
Ulf

Det er nemmere at hamre en skrue i, end at skrue et søm i....

12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Næ - ikke lige den - men start hyperterm mod den pgl. port, og sæt hastigheden rigtigt, så ser du enten nogle læsbare karrakterer, som "ligner noget", eller også kan du fejlsøge i opsætningning og forbindelse - indtil du ser noget. Når du er nået dertil kan du så starte op i DLS.

There are 10 types of people.

Those that understand binary, and those who don't

Der kommer følgende i en lind strøm fra Hyperterminal:

$GPRMC,184042.000,A,5552.5913,N,01220.9625,E,0.37,9.68,220909,,,A*66

$GPVTG,9.68,T,,M,0.37,N,0.68,K,A*30

$GPGGA,184043.000,5552.5913,N,01220.9626,E,1,6,1.75,121.2,M,41.5,M,,*50

$GPGSA,A,3,06,26,19,03,18,22,,,,,,,2.00,1.75,0.97*0D

$GPGSV,4,1,13,19,72,267,32,03,64,179,29,22,61,101,21,06,57,159,16*7E

$GPGSV,4,2,13,18,36,059,26,26,20,110,26,11,14,270,,14,13,130,*7E

$GPGSV,4,3,13,08,09,308,,28,08,334,,21,07,082,,15,04,013,*7C

$GPGSV,4,4,13,16,01,185,*41

$GPRMC,184043.000,A,5552.5913,N,01220.9626,E,0.47,9.68,220909,,,A*63

$GPVTG,9.68,T,,M,0.47,N,0.88,K,A*39


Jeg kan genkende tiden (i UTC) og koordinaterne, resten giver ikke lige så meget mening (for mig)
Der er helt klart liv i dyret, men hvordan ved jeg om DLS kan forstå ovenstående?
Når der står 4800 baud i hjælpen, er det så det eneste som DLS kan? Uanset at man under indstillinger kan vælge meget andet?

Takker for hjælpen indtil videre, selv om det ikke helt gav det ønskede gennembrud

MVH
Ulf

Det er nemmere at hamre en skrue i, end at skrue et søm i....

Visse vasse - du fik da gennembrud - det er da en fin NMEA du har fået - protokollen er til at downloade hvis du vil have resten oversat.

There are 10 types of people.

Those that understand binary, and those who don't

Gerhard,

Nu må du ikke ligge søvnløs for min skyld.
I DLS under indstillinger er der et faneblad til GPS og AIS. Der har jeg valgt COM2 (den aktuelle port) og 38400 baud - flere indstillinger er der ikke.
Når jeg skifter til Sejlads og klikker på GPS knappen, så blinker den gult og uregelmæssigt ca. 1 Hz.
Hvis jeg starter Hyperterminal op først, og derefter DLS, kommer der en fejl med at porten ikke er tilgængelig - rimeligt nok!

Jeg kører det på en ældre bærbar hvor DLS tager 30-40% CPU, måske lige i overkanten? Jeg vil prøve at installere på en lidt hurtigere maskine når jeg får tid.

MVH
Ulf

Det er nemmere at hamre en skrue i, end at skrue et søm i....

Jeg går ud fra, at comp er med seriel port - at der ikke laves nogen konvetering fra USB?
Jeg går os' ud fra, at GPS ikke tages som seriel mus, fordi du har tændt den før DLS?
Du får fejlmelding når du starter hyperterm op - men hvad hvis du har starten den op - fået fejlmeldingen - derefter stopper hyperterm - kan du så få porten?
Jeg tænker lidt på, om forbindelserne i stikket måske er så hyperterm accepterer manglende DSR - men ikke DLS - synes jeg kan mindes, at man måske skal luse DTR og DSR - der findes et sted på nettet en RS232 tester, som viser hvilke ben i stikket som er i brug - måske du skulle google den, og prøve at se hvad porten har i brug, når GPS er tændt.
Jeg tror ikke det er mem problem - jeg kører selv på en "car-pc" som er ca. 1 Mhz - men kan selvfølgelig være et overflow problem i porten - selvom det burde være lige fedt om man kører hyperterm eller DLS.
Så mit bedste bud er, at det virker - bortset fra, at DLS ikke lige får data'ene ind.

There are 10 types of people.

Those that understand binary, and those who don't

Annonce
Problemet er løst

Jeg skrev til DLSK support, og de foreslog en Virtual Seriel Port Emulator som kan emulere/konvertere den virtuelle COM port som Holux'en installerer (USB til seriel) til en anden virtuel COM port, med samme hastighed osv.
Den emulerede port ligner åbenbart mere en COM port end USB-til-seriel porten???
Emulatoren koster gratis og kan lægges ind i start gruppen, så man ikke skal tænke på den igen (kan også installeres som service, hvis det skal være fint).
Det er ikke den eneste Holux model som der har denne "feature".

MVH
Ulf

En glad mand, der alligevel ikke har spildt 400 kr.....

Det er nemmere at hamre en skrue i, end at skrue et søm i....

Hmm - der var en usb indvolveret --- så forstod jeg ikke rigtigt dit første indlæg, hvor du lagde ud med usb - seriel problemer.
Men da godt, at det virker.

There are 10 types of people.

Those that understand binary, and those who don't

Mit oprindelige problem var at få min Garmin til at opføre sig som en seriel port, når den tilsluttes via USB. Jeg fandt flere forskellige drivere som skulle tilføje en COM port når Garmin'en blev sat i USB porten. Det lykkedes aldrig.

Holux'en tilsluttes på samme måde via USB, som så tilføjer en COM port. Det virkede, men kommunikationen til DLS kom først i gang med emulatoren.

MVH
Ulf

En glad mand, som kunne blive endnu gladere, hvis hans Garmin også kunne tilsluttes

Det er nemmere at hamre en skrue i, end at skrue et søm i....

Jeg har lige købt en Globalsat ND-100 GPS USB Dongle fra dette sted:

Dealextreme

Til en pris af godt 150kr - sendt portofrit - kunne det vel ikke være
noget legetøj som jeg kunne undvære.

Modtog i dag, installerede driver og forsøgte at få skidtet til at
virke i Det Levende Søkort, 2009 version.
Det virkede ikke umiddelbart, idet der skulle foretages nogen
korrektioner i portindstillinger.
Den benytter en hastighed på 38400 på porten, og denne hastighed
sættes også i DLSK. Men det virkede ikke i første omgang, her skulle
der rettes i portindstillingerne.
I Windows XP: Denne computer -> højklik og vælg egenskaber ->
enhedshåndtering -> COM og Lpt _> Portindstillinger _> Avanceret. Her
skal hastigheden på sende- og modtagebuffer sættes ned, jeg valgte det
første fjerdedelspunkt.

Og så virkede det i DLSK, jeg kan sidde her midt inde i huset og se at
det står som det skal i Nordsjælland. Til gengæld ser det ikke ud til
at virke i mit gamle "Det levende Danmarkskort" - det ser ud til kun
at kunne håndtere hastigheder på 4800 Baud.

Den ovenfor nævnte port-emulator forsøgte jeg også, men enten kunne jeg ikke få den til at virke- eller også virkede den ikke til denne dims.

Til 150kr - Dansk Sejlunion sælger en tilsvarende dims til over
400kr!!!!!

Hans-Henrik

Hans-Henrik - Beason31 D404 "Dancing Wave" Lynæs

"Hav part i gode skibe eller slet ingen. Hold altid dit skib i god stand, og du vil få gode mænd med dig. Hav skibet klar tidligt på sommeren og rejs kun i den bedste sommertid. Hav altid solide grejer på dit skib og bliv aldrig for længe på havet om høsten, hvis du kan undgå det. Agt vel på alle disse ting, så skal det nok gå dig vel med Guds hjælp"

(Citat fra Konungs Skuggsjá, Kongespejlet, norsk bog om leveregler formet som samtale mellem far og søn. Ca. 1260)

Jamen dog, og tænk så lige på, at dollasen ser ud til at blive endnu billigere. Til den pris kan det slet ikke svare sig, at forsøge, at finde et kabel mellem en GPS og DLS.

There are 10 types of people.

Those that understand binary, and those who don't

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis