råd i ender på gulvbjælker

Hejsa

Jeg har lavet en tilbygning til mit hus og i den forbindelse åbnet op mellem nyt og eksisterende ved at fjerne et stykke af den eksisterende ydermur. Der kommer også nyt gulv i stuen og ført ud i den nue tilbygning.
I den forbindelse har jeg fået fritlagt gulvbjælkerne, og også den ende der har været muret inde i ydermuren.
Derved kan jeg se at der er lidt råd i enderne på nogle af dem. det er sikkert fordi soklen har været fugtig.
Det med fugten er løst. I forbindelse med udgravning til sokkel og andet, har jeg isoleret ydersiden af soklen.
Men jeg ville gerne behandle enderne med noget inden jeg dækker dem til igen. Jeg kender godt det med at bore et hul i dem og så hælde noget derned i.

Men hvad hælder man i? det skal ikke være noget der afgiver giftige dampe, det er jo indendørs
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Boracol ville jeg benytte, ellers kan alm. gori 22 også benyttes til det.
Boracol, som Koluda foreslår, virker angiveligt efter denne metode. Ellers kunne et alternativ til at stoppe råd processen være Gori 22/7 (ikke alm. Gori 22). Sorry Koluda - men måske også det du mente
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Gori 22/7 er er noget giftigt stads, og vist ikke i salg mere...

Linoile er tyk og vil ikke trække ud i bjælken, derudover har alm. lindolie heller ikke nogle svamp og råd hæmmende egenskaber, og derfor kun effektivt hvis det forstyndes og tilsættes fungicid.

Alm. gori 22 grundingsolie er herimod tyndt og trækker derfor godt ind i træet og er også tilsat fungicid...
Det allerbedste ville være en reimprægnering med f. eks Boracol 20 som er vandbaseret, og derfor ikke giver luftgener som Gori 22/7.

Reimprægnering foretages af enkelte firmaer (f. eks undertegnede) ved indboring af ventiler, og der trykkes imprægneringsvæske ind i midten af træet.

Alternativt kan man selv bore huller ovenfra og fylde imprægneringsvæske (f. eks. Boracol 10) i, og samtidig pensle det man kan komme til.

Boracol 20 som jeg tildligere har anbefalet, kan kun købes af certificerede firmaer i dag.
Skrevet af Koludabyg på 22 sep 2009 23:03
Gori 22/7 er ... vist ikke i salg mere... 


det modbevises vist ret enkelt ved at google "gori 22/7". Derudover er både gori 22 og 22/7  jf. brugsanvisningen kun til udendørs brug.

Men derudover forstår jeg ikke afvisningen af linolie. En ting er behovet for imprægnering mod råd svamp m.v., som gori, boracol, grøn kobber eller andre spændende produkter kan levere. En anden sag er at hindre at træet suger fugt efterfølgende, da det jo over tid nedbryder vandopløslig imprænering. Her er behandling med et kvældrende produkt som lionolie da optimalt. En olie (med fungicid) opvarmet i et vandbad eller fortyndet giver da en ganske udmærket indtrængen. Dybdeimprægneringen kan eksempelvis gennemføres som Orla beskriver.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også