1 på 2 afslutning i bunden

Hej

Jeg er ved at planlægge mit værksted, der bliver lavet på støbt fundament.

Jeg havde tænkt mig at beklæde ydervæggene med 1 på 2 bræddebeklædning, og har i den forbindelse et spørgsmål.

Da det underste brædder er 6 tommer brede og de øverste 4 tommer, så vil der jo opstå nogle "huller" (på 1 x 2 tommer) i underkanten. Er det et problem mht. mus/bier/andet kravl?

I "Træ 56 - Træskelethuse" snakker de om bølgebånd til at lukke af i bunden, men de beklædninger de illustrerer er beklædning med fer/not. Derfor placerer de en 12mm afstandsliste på de lodrette regler, og en sømlægte udenpå disse. Dermed opstår der en kontinuerlig sprække hele vejen i facadens længde på 12 mm, som de så vælger at lukke med dette bølgebånd (som jeg i øvrigt aldrig har set anvendt, og i øvrigt ikke synes at være særligt let at finde, og de steder de tilbyder det, er det enormt dyrt).

Når jeg nu bruger 1 på 2, så havde jeg ikke tænkt at lave nogen afstandsliste lodret, men bare sætte de vandrette sømlægter (2x2 tommer i cc 600) direkte på væggens regler (altså udenpå vindpappet), da 1 på 2 vel i sig selv tilbyder rigeligt ventilation. Er det forkert?

Men som sagt - hvad gør man, hvis man overhovedet gør noget, ved de huller der opstår nederst? Er det "gitter" som sømmene man sætter beklædningen op med danner nok?

 

"If you need a machine today and don't buy it,
 
tomorrow you will have paid for it and not have it."
 
- Henry Ford 1938
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan evt. lukke hullerne med noget fin masket net


 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Skiftede sidste år en lille del af en facade på et sommerhus, som var lavet på samme måde som du beskriver (og der er ikke behov for yderligere ventilation). Der var naturligvis spor efter insekter, men ingen skader - facaden var godt 20 år gl. Insekterne vil også kunne komme ind ad revner og sprækker, så dem undgår du ikke.

Husk at skære nederste kant skråt af, så du får en drypkant.


Mvh.

Jan R.

Hej.

Hvis du vil snyde lidt kan du gøre som jeg har gjort på min carport. Istedet for brædder i inderste lag, har jeg opsat vandfast krydsfinerplader. Det afstiver dels din konstruktion, dels bliver det tæt. 2. lag laver du så i høvlede brædder, så ligner de to lag næsten hinanden.

Du slipper for luften i bunden, og du får skærmet godt af imod insekter. 

VH Ole 

Skrevet af bankmand på 22 sep 2009 09:28

Hej.

Hvis du vil snyde lidt kan du gøre som jeg har gjort på min carport. Istedet for brædder i inderste lag, har jeg opsat vandfast krydsfinerplader. Det afstiver dels din konstruktion, dels bliver det tæt. 2. lag laver du så i høvlede brædder, så ligner de to lag næsten hinanden.

Du slipper for luften i bunden, og du får skærmet godt af imod insekter. 

VH Ole 



To sjæle een tanke!

På den måde har jeg beklædt mit værksted og ligesom Ole glæder jeg mig over den gode stabilitet og tæthed. Det blev meget nemmere at opvarme værkstedet efter at have pillet den tidligere klinkbeklædning ned og erstattet den med x-finer. Jeg brugte de gamle brædder som "snyd" og placerede dem så de dækkede de lodrette samlinger i x-fineren.

Med venlig hilsen
ktm

 

Skrevet af ktm på 22 sep 2009 09:41


Med den tilgang ( med plade inderst) kunne man jo også vælge "den svenske løsning", altså at man i stedet for egentlige brædder i andet lag alene anvender (profilerede) lister omkring 1" x 1½".
Annonce
Hej igen.

Tusind tak for svarene.

Da jeg bor i Sverige, så har jeg adgang til meget fint og billigt træ fra en lokal hjemmesavværkmand. Ydermere er stilen her ude på landet, at alle bruger rød falufarg, der jo er både billigt, nemt at arbejde med, og giver en fremragende beskyttelse. Hovedhuset er ligeledes maletmed falufarg, så det må blive modellen.

Falufarven bliver enormt besværligt at påføre hvis det er på andet end uhøvlet træ.

Men smart er der med ideen om en fast pladebund, med "pyntelister" på ydersiden. Men igen - der skal vel også vindpap under krydsfineren, og en afstand fra vindpappet ud til fineren, og så har man igen problemet med en sprække nederst.

Men der er tilsyneladende ikke en standard løsning på 1 på 2 afslutningen i bunden. Jeg tror derfor jeg vil vælge at clipse en bane insektnet på nederst, og folde omkring den inderste bræddebeklædning, før jeg sætter 1'eren på.

Endnu engang tak for svar.

 

"If you need a machine today and don't buy it,
 
tomorrow you will have paid for it and not have it."
 
- Henry Ford 1938
Bruger man X-finer er det da unødvendigt med vindpap!

Med venlig hilsen
ktm

 

Ktm:

Jeg skal ikke gøre mig klog på krydsfiner, men på www.trae.dk står der:

"Krydsfinerbeklædning - konstruktion

Vindtæt afdækning og ventileret spalte udføres som for en bræddebeklædning. Hvor facaden er særligt udsat for vejrliget, bør der anvendes en ventileret spalte bag krydsfineren.

Krydsfinerpladerne fastgøres til underlag i form af stolper, lægter eller understøttede afstandslister.

Krydsfiner bør monteres med lodret fiberretning. Ved vandret montering er der risiko for, at der opsamles vand i finerens små revner og ridser, de såkaldte brag.

Krydsfineren monteres, så den bedste finerflade vender udad.

Søm bør være varmforzinkede eller rustfri."

Link: http://www.trae.dk/index.asp?page=/Dokumenter/Dokument.asp%3FDokumentID%3D81

Men igen kommer det vel an på hvor nøjeregnende man vil være mht. til det byggetekniske. Jeg har som skrevet før, ikke tænkt mig at lave en lodret liste udenpå vindpappet, som de vandrette sømlægter skal sidde på, selvom flere siger at det er det mest korrekte..

 

"If you need a machine today and don't buy it,
 
tomorrow you will have paid for it and not have it."
 
- Henry Ford 1938
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også