Filt på pudset væg

Hej
jeg har et hus fra 1947, hvor jeg overvejer at rive noget mønstertapet ned som jeg satte op for 1½ år siden.

jeg vil i stedet sætte filt op og male det en farve. Men kan man sætte filt direkte på en pudset væg?
Kan huske den var lidt "grov".

men skal jo helst ikke kunne se ujævnheder unden filten.

hvad kan anbefales at gøre?

Hej jeg har et hus fra 1947, hvor jeg overvejer at... Vis hele indlægget
32 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Evt, hvis kanten/hjørnet af spartlen laver mærker i det du har spartlet kan du bøje hjørnet let: kan gøre det lidt lettere, men hvis du gør det, så sørg for at bøje den på "den rigtige" side.

Faglært bygningsmaler, gør-det-selv og autodidakt ud i renovering af husmandssted 
Et godt råd er at komme vævfylder på lige efter opsætning (vådt i vådt).

Det vil spare dig for mange ærgelser mht. din fylder ikke rækker særlig langt.

Er filten helt tør kan du ca rulle 1-1 1/2 meter før du skal fylde den igen.
Gør du det imens filten er våd kan du komme væsentlig længere...

God arbejds lyst

Skal man egentlig sige undsyld når man har sagt hov...

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Det er et godt råd Stumbi kommer med.

Det med at "male" vådt i vådt sikrer også bedre vedhæftet til væggen, hvis man nu ikke har fået glattet det godt ud.

Skrevet af Jacko på 21 sep 2009 19:54
Evt, hvis kanten/hjørnet af spartlen laver mærker i det du har spartlet kan du bøje hjørnet let: kan gøre det lidt lettere, men hvis du gør det, så sørg for at bøje den på "den rigtige" side.

Jeg har altid filet hjørnerne af på mine spartler, netop for at de ikke skal trække linier.
Hej igen
Tak for alle svarene. de er bestemt brugbare!

Jeg glemte at nævne, at det er gammeldags "engelsk" tapat på væggen. Mønstret er presset ud i tapeten. Kunne man lade tapeten sidde, og måske fuldspartle ovenpå? - Og dernæst sætte filt på?

Det er meget tykt tapet og det er limet på med ekstrakraftig klister. Både på væg og tapet.

;-)

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Det vil jeg fraråde dig, tapetet er jo af papir der ved fugt kan skilles ad. Desuden får du kun dobbelt så meget spartel arbejde ud af den manøvre.
Damp den gamle tapet af først, så kan du også se hvad den gemmer.
Enig med Håndværkeren, fjern alt det gamle!
Du kan evt. prøve med en tapetskraber http://www.maling.dk/product.asp?product=622

 

ok!
Hvad md filt ovenpå tapeten?
Jeg grovspartlede vores pudsede vægge med en gummispartel, som fulgte væggenes konturer men udjævnede ujævnheder/lunker/toppe m.v. Gummispartlen er væsentligt nemmere at håndtere end stålspartlen, når man ikke har rutinen som en maler. Samtidig er stålspartlen glimrende til at skrabe sandkorn fri af væggen - som man så trækker rundt med spartlen

Ellers samme fremgangsmåde som Jacko beskriver.

Mvh.

Jan R.
Har du overvejet bare at pudse væggen op i fliselim oggrunde og male direkte på bagefter? Det har jeg gjort i mit badeværelse og køkken, og indtil videre halvdelen af stuen (har minus på tid-kontoen..) med et rigtig godt resultat synes jeg selv.

Det giver selvfølgelig et lidt mere råt look, men en rigtig fin pudset overflade. Og den er nem at reparere på hvis man i fremtiden piller f.eks hylder ned og skal lukke huller uden man kan se det. Og så sparede jeg hele arbejdsgangen med at få væggen 100% lige, og at skulle sætte filten op bagefter. Puds - grund og mal.

Der er yderligere 12 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også