Slibning/Filing af motorsavkæder

Hej alle Er der nogen der ved hvorfor kædesavklinger bliver betegnet med f.eks. 3/8, 0,325 o.s.v På de klinger jeg har liggende står der 21, 73, 91 o.s.v. Er der nogen der ved hvilken filstørrelse man skal bruge til 21, 73, 91 Gætter på at til 21 bruges 4.0 mmm, til 73 bruges 5.5 mm og til 91 bruges 4.8 mm Gode råd modtages med kyshånd Vh Anker

 Med venlig hilsen

 Anker

 

15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
du kan prøve at kigge ind til www.saveniels.dk
der kan du få alle oplysning sværd og savkæde
men han skære træ skulpture i alle afskygninger.!
de er flotte.
Jeg fandt en PDF fil der kan down loades hos oregon.
Der står næsten alt der er værd at vide om savkæder

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Det er altid rart at kunne hjælpe, og ikke mindst at få en feed back.

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Det der ikke står i manualen er at Oregon er ophavsmænd til mange af de kvalitets motorsavs kæder man ser. også selv om der skulle stå johnsered eller husquarna på kæden jeg ved ikke helt med stihl. så derfor kan man bruge oregons kæde nummer til at identificere hvad det er man står med i hånden.

Jacob
Takker for alle svarene
Vh
Anker

 Med venlig hilsen

 Anker

 

Stihl laver deres egne kæder, men i denne sammenhæng er det vidst uden betydning.
Jeg synes ihvertfald aldrig jeg er stødt på de numre du skriver på Stihl`s kæder.

Mvh.ame

Hej AHP

.325" og 3/8" betegner størrelsen af kæden angivet ved (gennemsnits)længden af leddene i kæden. Udgangspunktet er at jo større længden af leddene er jo kraftigere er kæden.

Listen går som følger:
1/4" - klejn kæde til meget små hobbysave ses mest på stangsave til beskæring i højden. Files med 4,0 mm fil.

.325 - den mest udbredte kædetype til mellemstore save (40 - 60 cm3). Files med 4,8 mm fil.

3/8" - kraftig kæde til store save (70 - 95 cm3). Files med 5,5 mm fil.

3/8"LP - falder totalt uden for systemet. LP står for LowProfile. Klejn hobbykæde (men forholdsvis lang i leddene) der anvendes på små og mellemstore hobbysave (25 - 45 cm3). Files med 4,0 mm fil.

.404" - meget kraftig kæde, der anvendes på meget store save (100 cm3) og på skovningsmmaskiner. Files med 5,5 mm fil.

Så til tallene på "klingerne" jeg ved ikke helt om du mener sværd eller kæder. Disse tal er Oregons interne nummersystem:
21 er en .325" kæde. (4,8 mm fil)
73 er en standard 3/8" kæde (5,5 mm fil)
91 er en hobby 3/8" kæde (4,0 mm fil)

Det er meget vigtigt at drivhjul, sværd og kæde passer sammen. Man kan ikke sætte en .325" kæde på et 3/8" drivhjul eller sværd. Ale 3 dele skal have den samme deling.
Vær også opmærksom på at bredden af rillen i sværdet og tykkelsen på kædens drivled skal passe sammen. Der er 3 standarder: 0.50" = 1,3mm, 0.58" = 1,5mm og 0.63" = 1,6mm.

Oregon har opkøbt de fleste andre kædebrands og sidder idag meget tungt på markedet. Det er korrekt at de laver Husqvarnas kæder.

Stihl er den eneste motorsavsfabrik med egen kæde- og sværdproduktion og de er faktisk det eneste reelle alternativ til Oregon.


 Niels Ejnar

www.saveniels.dk

 

Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis