Lynhurtig bærbar takket være Ubuntu (Windows er yt)

Jeg har en lille bærbar Toshiba (satelite L-30 101) Da jeg købte den, sagde de at kun Windows Vista havde relevante drivere til denne maskine. Jeg måtte tvinge sælger til at sætte mere RAM i billigt fordi maskinen ikke kunne multitaske (Det kan jeg heller ikke)

Den maskine er laaaaaangsom med Windows. Opstart tager evigheder.

Nu har jeg smidt Windows ud og installeret Ubuntu som er gratis. Maskinen kører som en drøm, jeg vil tro det er over dobbelt så hurtig. De ting jeg bruger kan ubuntu uden problemer:

1. Høre Radio se TV.
2. Redigere video/foto
3. Gå på internettet
4. Skrive tekster og lave regnskaber
5. Importere  word, powerpoi9nt og excell filer

Der var startvanskeligheder, men det er der også altid med Windows. På nettet står at læse at den PC ikke kan køre andet end Vista. Det passer ikke.

Printer og scanner : Plug and Play
Foto og video kamera: Plug and play
Virus: Sker meget sjældent i Ubuntu
Support: ubuntu Danmark flinke folk.
Pris: Gratis.

Jeg tror at fattigrøve med fordel kan købe udrangerede bærbare og smide Ubuntu ombord i stedet for Windows. Alternativt anvende dualboot.

Linux Ubuntu er helt genialt og har medfølgende office pakke gratis. Det virker kun hvis man installerer korrekt og opdaterer (ligesom Windows) 

Bornholm er et dejligt sted.
Jeg har en lille bærbar Toshiba (satelite L-30... Vis hele indlægget
17 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Det er jo en evig kamp har selv lige leget med ubuntu efter holdt pause fra Linux et par år, men ubuntu er stadigvæk ikke i stand til at få min standart soundblaster lyd til at virke, og trådsløst internet har jeg en meget underlig succes med. Kan finde alle andre netværk end min eget, og nej det er ikke gemt ;-) Noget tyder bare på systemet er godt på vej, men det mangler stadig det sidste for jeg kan bruge det.

Men ja det ER godt, og funker bare for de fleste
Nobody > Jeg havde akkurat samme problemer sidste gang jeg prøvede med Ubuntu 8.04 på min bærbar. Jeg har dog fået fat i Windows 7, og har kørt med det i weekenden. Det kører meget bedre end Vista og har alle de ting, som Vista mangler. Derfor er min konklusion, at Windows 7 har skudt Linux til hjørnespark - i hvert fald hjemme hos mig. :-)

Mvh.
Kim

Det er jo godt at høre flere erfaringer, Vista er i al fald ikke populært rundt omkring. Den suger kraften ud og giver intet igen, minder om en kæreste jeg havde i 2 uger engang ;-)

Bornholm er et dejligt sted.
Skrevet af Finn Bjerke på 28 sep 2009 12:50 
... minder om en kæreste jeg havde i 2 uger engang ;-)


Okay, den association var jeg nok aldrig kommet på, når man snakker om styresystemer til computere.

Mvh.
Kim

Ubuntu er nu blevet forbedret og virker nu med bluetooth som trådløs mikrofon til os der skyper meget. Det er nu version 10.10, der ikan være problemer med inbyggert mikrofon på bærbare, men en USB baseret mikrofon eller bluetooth baseret funker.
,
Det er gratis, dualboot er en mulighed. Tænk på hvad Danske skoler og det offentlige kunne spare af skattekroner hvis  man undlod at bruge Windows. Nå der er en ny office pakke til Windows, Ubuntu eller Mac, den er også gratis søg "Libreoffice"

Bornholm er et dejligt sted.
Jeg tænkte det var sku underlig at det var en emne der var over et år gammel... Så kunne jeg se at du havde lave et nyt indlæg i bunden...

Jeg er stor fan af Linux...

Jeg har kørt ubuntu og mint på verdags computer uden de store problemer...

Det er kun ikke med at den kan find eud af at skifte fra ladning og til batteri drift..

Men hvis jeg skal bruge den uden ledning er det jo bare at tag ledning ud inden man tænder den...
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis