problem med sikring

Jeg har installeret el-toilet med holdingtank, og er stødt ind i et problem. På motoren står der "sikring max 25 ampere", og hver eneste sikring jeg har sat i er sprunget straks jeg trykker på kontakten. Jeg har målt spænding ved batteri og ved kontakten, begge steder 12.7 volt, så der kan da ikke være overgang i skidtet.

Gode råd modtages med glæde.

GN

Gert Nøjsen

17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej GN,
Du skal være opmærksom på om dine sikringer er "Flinke " eller "Træge". Til motorer skal du bruge træge, da startstrømmen hurtigt ødelægger en flink.

Hilsen
Hans Henrik
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Hvor finder man så træge sikringer på 25 amp? Jeg købte 5 stk i fredags - i en specialforretning for auto- og marinediesel. Da jeg havde hørt noget om, at man skulle bruge specielle sikringer, og spurgte om det, var svaret at der kun findes een slags.

GN

Gert Nøjsen

Hej igen,
Har lige set i et katalog, flinke sikringer fås kun til max. 10 Amp. Så forretningen har jo nok ret, når vi snakker så store sikringer.

Hilsen
Hans Henrik.
citat:
Oprindeligt indsendt af GN:
Hvor finder man så træge sikringer på 25 amp? Jeg købte 5 stk i fredags - i en specialforretning for auto- og marinediesel. Da jeg havde hørt noget om, at man skulle bruge specielle sikringer, og spurgte om det, var svaret at der kun findes een slags.

GN



Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Hej GN

Det er ikke din sikring der er problemet her, når størrelsen er beskrevet.

Bliver din sikring varm, er det en overbelastning, der for den til at springe.

Bliver din sikring ikke varm, er det typisk en kortslutning der for den til at springe.

Hvordan tilsluttes toilettet ?

Er der 2 eller 3 ledninger ?

Har du forbundet plus og minus på begge sider af kontakten ?

Hvordan har du målt de 12,7 Vdc ?

Er pumpen/macuratoren blokeret for vedligeholdelse ?

Mvh / Br

Peter Sørensen


www.diode.dk - Se mere om Winga 30 motorbåd
Sikringen når ikke at blive varm, den springer straks jeg trykker på kontakten.

Toiletpumpen har to ledninger (sort minus og rød plus). Motorens minus er forbundet via kronemuffe til en fordelingsboks. Kontakten sidder på plusledningen. Det er en fabriksleveret boks med kontakt og sikringsholder. Kontakt og sikringsholder er forbundet via ledninger med kabelsko.

Jeg måler ved at forbinde voltmeter med minus-fordelingsboksen, og så bruge plusledningen til at måle på de steder jeg kan komme til - batteri, en kronemuffe, kontaktens og sikringsholderens kabelsko - alle steder var der 12,7 volt.

Motoren er ikke blokeret, toilettet er helt nyt, og når jeg luser udenom sikringen kører den fint.

GN

Gert Nøjsen

Annonce
Altså fungerer det trods alt ikke ordentligt !

Motoren bruger altså mere strøm end den burde.

25Ax12V = 300 W Er den absolut maksimale forventede strømforbrug for motoren, incl startstrømmen son normalt vil være den højeste forventede værdi. Hvad står der af forbrug på motoren ?? Er den større end de 300 W, eller større end de 25 A ??

Hvis motoren ikke er markeret til at have større forbrug end de 25A eller 300W. Så er der et eller andet galt med din motor !

At den kan fungere uden broblemer uden sikringsboks er vel bare et udtryk for at så kan du få den nødvendige strøm frem til motoren. Ikke nødvendigvis at motoren er OK.

Hvad siger manualen ?? Hvor kraftig er motoren ??
Hvor kraftige sikringer skal der monteres ??

Hvis der er et mis forhold mellem de forskellige opgivelser og det reele forbrug må forhandleren jo kunne hjælpe ! Han har jo leveret en vare som ikke lever op til de opgivne data.

Hvis sikringerne skal være større, altså at motrens opgivne forbrug og reele forbrug stemmer over ens men er større end 25 A, så må han jo skulle levere ( og montere ) et kraftigere ledningsnet med sikringsholder, sikringer og relæ.

Hvis motoren er opgivet til at bruge mindre end de 25 A / 300 W så må han skulle finde en anden motor til dig, og evt udskifte denne for dig.

Kende du en elektrikker eller svagsstrøms mand kan de måske hjælpe med at måle motorens reelle forbrug når den er monteret og i arbejde, med strøm uden om sikringerne.

Held med projektet. Og lad os høre om resultatet.

Venligst Njord wink

MVH Njord
Hviket fabrikat er motor toilettet ??

Måske er der andre der har erfaringer fra deres motor toilet !

Eller måske er det et fabrikat der er bedst at holde sig fra ?? I så fald er det jo også vigtigt at "advare" om hvad der skal holdes specielt øje med.

Venligst Njord wink

MVH Njord
Hej GN

Ja hvis motoren kører fint udenom sikringen, tyder det på en underdimensionering af sikringen.

Sidder der i forbindelse med din sikringsholder / kontakt en eller anden form for lampe / diode der kan være forbundet forkert ?

Du kan nemt måle strømforbruget på din motor, med et tang amp. meter beregnet til DC, og du kan ligeledes bruge et alm. voltmeter, her skal man bare lige tænke sig om når man tilslutter ledningerne.

Fremgangsmåden med måling af spænding er lige efter bogen

Hvor ligger din båd henne ?

Mvh / Br

Peter Sørensen

www.diode.dk - Se mere om Winga 30 motorbåd
Ja, nu er jeg nået til at ledningerne skal skiftes til 10 kvadrat, men hvor f.... kan man få flade glassikringer 6,3x32 på 35 A ??.

Jeg har ikke et tangamperemeter, kun et voltmeter med en masse indstillingsmuligheder.

Båden ligger i Ry.

GN

Gert Nøjsen

Hej GN

Jeg vil lige snakke med forhandleren om størrelsen på sikringerne inden jeg gjorde en hel masse. På motore står "max 25 A" hvis du bare sætter kraftigere sikringer i vil en garanti ikke dække !

Hvis forhandlere derimod siger at sådan skal du bare gøre så få ham lige til at skrive det ned. Bed hám lave et diagram med ledningsdimmensioner og sikringsstørrelser og hvordan det forbindes. Sørg for at diagrammet dateres og at det fremgår til hvad det er og hvem der har llavet diagrammet. Så må han stå til ansvar for at det virker. Altså også reparere hvis noget går galt !

Bare et godt råd.

venligst Njord smile

MVH Njord
Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis