Motorsav Partner P351

Min ellers så trofaste sav er begyndt at udvise lidt sjove tilbøjligheder, det foregår ved at saven "standser" op efter at have savet ca 2,5 cm ind. Derefter kan den skære lidt igen  Det er ikke noget problem ved start af saven eller tomgang ej heller ved savning af mindre grene.

Der er prøvet med andet benzin ,ny kæde og sværd. Så står lidt på bar bund!

Mvh Daniel


Mvh. daniel

13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du har glemt at fylde kædeolie på den der til indrettede beholder på saven, eller kanalerne hvor olien skal løbe ud i sværdet er til stoppet.

V.h.  Håndværkeren

Hvad mener du mere nøjagtigt??

Hvis saven standser 2.5cm inde i træet og motoren stadig kører er det din kobling der er defekt.
Hvis det er motoren der stopper er det højest sandsynligt skidt i karburatoren eller brændstoffilteret der skal skiftes.

En sidste mulighed kunne være at skifte hele saven, Partner save kan være meget mærkelige at have med at gøre..!

Kom forresten lige i tanke om en mulighed mere, hvis din kæde bare fedter rundt i sporet uden at tage spån er det jo din kæde der er problemet.
For stor rytterhøjde eller dårlig filning.

Mvh.ame

Skrevet af ame på 22 sep 2009 05:25

Kom forresten lige i tanke om en mulighed mere, hvis din kæde bare fedter rundt i sporet uden at tage spån er det jo din kæde der er problemet.
For stor rytterhøjde eller dårlig filning.

Mvh.ame

Så har du ikke forstået mandens indlæg, den stopper efter lidt tid med belastning, det vil sige at grundet varmeudvikling fra kæden , klemmer den sig fast i sværdets notgang. Han skriver jo at han har prøvet en anden benzin skiftet kæde o.s.v.
Hvad han ikke omtaler er olie til smøring af sværdet eller totakts olie i benzinen.

Tak for ideérne. Har lige teste igen idag og der er rigeligt med kædeolie ( borup´s) på,samt den laver et fint spor hvis man køre med saven over et stykke papir. Så olien skulle komme fint ud. Jeg bruger noget 2takts olie til motoren fra husqvarna der hedder xp!

For at prøve at beskrive det lidt bedre så foregår det ved at, saven skære fint ned til ca 2,5 cm dybte og derefter stadig saver men skære ikke mere og slider derfor kæden alt for hurtigt! Prøvede idag kun at skære med det yderste af sværedet og det virkede uden problemer!

Der er som sagt forsøgt med helt ny kæde og sværd samt en anden type 2 takts olie!

Mvh. daniel

Annonce
Skrevet af SaveNiels på 22 sep 2009 22:21
Har saven de beskrevne symtomer med en helt ny kæde og et nyt sværd?


Ja lige netop! Så alle forslag er velkomne!


Mvh. daniel

Se nu bliver det jo lidt lettere, det kan kun være din kæde den er gal med og hvis det som du skriver er en helt ny kæde du ikke har filet på er det en fejl fra producenten ville jeg mene, hvor har du købt den kæde måske i HN?
Hvis det er en discount kæde du har, så prøv lige at anskaf dig en kæde af et anerkendt mærke Stihl eller Oregon og se om det ikke løser problemet.

Har før været i skoven med en der havde købt nogle billige kæder de var intet værd, det er ikke der der skal spares når der skal købes værktøj, saven saver ikke bedre end den kæde der sidder på!!

PS. Det er i denne sammenhæng uden betydning hvilken 2 takt olie du bruger..

Mvh.ame

Skrevet af Håndværkeren på 22 sep 2009 08:24
Så har du ikke forstået mandens indlæg, den stopper efter lidt tid med belastning, det vil sige at grundet varmeudvikling fra kæden , klemmer den sig fast i sværdets notgang. Han skriver jo at han har prøvet en anden benzin skiftet kæde o.s.v.
Hvad han ikke omtaler er olie til smøring af sværdet eller totakts olie i benzinen.

Håndværker??? du vrøvler som sædvanlig og angriber folk til højre og venstre, du er mig sgu en spøjs fætter..hehe
HVIS vi nu antager at saven ikke fik noget kædesmøring, ville kæden så blive så varm at den klemte sig fast i notgangen efter at have savet bare 2,5cm ned i et stykke træ....?
Og hvad faen skulle det nu have at sige hvilken 2takt olie den kørte på?
Det er ihvertfald ikke inden for kædesave du er "håndværker"

ame


Hej Ame.
Jeg tror du tager det lidt for nært, det var fra min side ikke ment som et angreb på dig. Der findes faktisk menesker der har så lidt tjek på motorer at de ikke bruger dem rigtigt, jeg har været ude for en person der mente at netop olie tanken på saven var til reserve benzin. Der er også personer der mener at alle totakts motorer skal have 4 % olie i benzinen, eks. lånte jeg for nogle år siden en benzin drevet hækkeklipper, den osede og kørte ret elendigt. Jeg spurgte ejeren hvor meget olie der var fyldt i den medleverde benzin, 4% selvfølgelig var svaret, jamen kan du da ikke læse siger jeg så til ham. Her på låget står der 1 : 50 hvilket betyder 2 % olie, men det kunne bare ikke passe for alle totakts motorer skulle have 4 % olie.
Og da spørgeren skriver at han har prøvet en anden Benzin kom jeg til at tænke på, jamen hvad med olie, for det skriver han intet om. Og jo er savens kæde ikke smurt kan den godt brænde sig fast i notgangen efter 2,5 cm. brug, det er et spørgsmål om hvordan den bliver brugt. Her er der nemlig også en del der tror at det er dem der skal arbejde og ikke saven, så den bliver presset ned i træet, det og så en sløv kæde som du påpeger kan hurtigt sætte kæden i noten. Og det er jo først nu at vi fik at vide at der blev brugt olie
Og så vil jeg lige fortælle at de kæder jeg har købt hos Onkel Harald, alle har været af mærket Oregon og de har kunne skære hvergang.
Og du har helt ret, jeg er ikke motor håndværker men lidt viden har jeg dog slæbt til mig igennem årene.
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis