problem med sikring

Jeg har installeret el-toilet med holdingtank, og er stødt ind i et problem. På motoren står der "sikring max 25 ampere", og hver eneste sikring jeg har sat i er sprunget straks jeg trykker på kontakten. Jeg har målt spænding ved batteri og ved kontakten, begge steder 12.7 volt, så der kan da ikke være overgang i skidtet.

Gode råd modtages med glæde.

GN

Gert Nøjsen

Jeg har installeret el-toilet med holdingtank, og... Vis hele indlægget
17 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej GN

Når du arbejder i de store strømstyrker, skal du som minimun anvende 10mm2 eller hellere 16mm2. Det hele afhænger af afstanden fra batteri til brugsgenstand.

Hvis du sender mig tegninger/diagrammer på toilettet skal jeg hurtig vise dig hvordan man tilslutter det.

Jeg er uddannet elektrikker, og efterfølgende har jeg læst videre til svagstrømsingeniør - og har bygget en del både op med nye installationer.

Du skriver båden ligger i RY, og det er lige lovligt langt væk fra KBH/sydsjælland hvor jeg befinder mig, eller kunne du have lånt værktøj, samt fået bedre vejledning af mig.

Du kan investerer i en automat sikring på 25 Amp, eller mere, det vil i første omgang nok være det billigste, og denne type har gode tilslutningsterminaler til ledninger af stor kvadrat. Jeg anvender normalt nogle porcelæn sikringer af typen 8x31, med tilhørende din skinne monterede sikringsholdere.

Men pas på med at sætte en for stor sikring foran toilettet, det kan ændre din kortslutningsbeskyttelse på det foransidende ledningskvadrat, samt din motor.

Du kan evt, skrive alt data på motoren ned her i forumet, og jeg skal forsøge at finde ud af noget.

Og vær omhyggelig ved tilslutning af de store ledningskvadrater, mening mand har som regl ikke værktøj til dette, henvend dig til din lokale installatør, eller kom til sjælland.

Mvh / Br

Peter Sørensen.

www.diode.dk - Se mere om Winga 30 motorbåd
Jeg sender et diagram til dig. Det bliver meget simpelt, da jeg trækker kabler specielt til toilettet.

Jeg kan arbejde med dimensioner op til 10 kvadrat med det værktøj jeg har. Den installatør der har lavet det oprindelige ledningsnet (og udstedt erklæring til skibstilsynet herom)får ikke lov til at komme ombord igen - han brugte "lampeledninger"!

Jeg har ikke kunnet finde automatsikringer i de forskellige marinekataloger,hvor kan de købes?

Der er ikke mange oplysninger på motoren: der står "12 volt" - "load current 20A" - "stalled current 80 A" og "max. fuse 25A" ( hvad betyder stalled current?). Motoren er fabriksmonteret med 20 cm lange ledninger (0 og +)i noget der kunne ligne 2,5 kvadrat.

Jeg ville såmænd gerne til Sjælland, men sommerferieturen går til Limfjorden!

GN

Gert Nøjsen

Hej GN

Ja det er ikke helt smart med lampet ledning, Jeg bruger ikke under 6mm2 i mine forældres båd, med mindre det er et special tilfælde.

Load current er benævnelsen for den strøm motoren bruger under normal drift (fuldlaststrømmen)

Max Fuse er benævnelsen for den største sikringsværdi der bør side foran dit toilet, og denne størrelse kan holde til de startstrøm som dit toilet trækker, dvs at en 20 Amp sikring formodenlig ikke vil kunne holde.

Stalled current er benævnelsen for den strøm pumpen maximalt trækker, hvis man blokerede akslen på motoren. Den anvendes ved dimensionering af dine tilledninger. Prøv at forstille di 80 Amp igennem en lampet ledning = ildebrand !!!!

Hvis den tidligere ejer har forsøgt sig med lampet ledning som tilledning til toilettet, har der været et kraftigt spændingsfald som igen har resulteret i en større strøm.

Tilledninger til motoren kan godt være 2.5 mm2, eller noget der ligger imellem 2.5 mm2 og 4mm2, da kvadrat gerne måler i AWG, og der findes størrelser imellem 2,5mm2 og 4mm2

Du sender bare et diagram, men det er meget nemt at tilslutte dit toilet, ellers ringer du bare når du står med det.

[email protected] / 20 63 69 24

Mvh / Br

Peter Sørensen

Sikringer købes:
http://nautiskudstyr.scannet.dk/group.asp?group=670&page=6

Herunder kan du i mangel af bedre købe fladsikringer samt en fastmonteret sikringsholder. - På et tidspunkt kunne man købe automat sikringer fra samme leverandør, men åbentbart ikke mere.

www.diode.dk - Se mere om Winga 30 motorbåd
Hej GN.
Nu er det ikke sådan at du afprøver dit toilet uden vand. Hvis at der ikke er vand på vil motoren bruge meget mere strøm, prøv evt at smøre den med lidt madolie( hældes bare i)
Så tror jeg problemet er løst!! Grundlovsdag blev brugt til at udskifte ledningerne mellem batteri og toiletmotor til 10 kvadrat ledninger. Jeg trak 0-ledning direkte til motor og +ledning over sikring/kontakt. Sikring på 25 A blev proppet i, og så kørte motoren lystigt!!

Erfaringer: 1)der skal bruges meget tykke ledninger til installationer. 2) Dette forums aktive deltagere er sgu en (meget) positiv oplevelse - uden jeres svar havde jeg nok givet op.

Nu går jeg igang med at skifte ledninger til VHF og GPS

GN

Gert Nøjsen

Annonce
Her er så det forhåbentlig sidste om mit problem med sikring. Jeg ringede til ham der havde leveret toilettet, og han påstod at det umuligt kunne være ledningsdimensionen der var problemet, fabrikanten havde jo sat meget tyndere ledninger på motoren ( ca. 25 cm "tilledning"), så det måtte være nok. Her til aften er jeg så stødt på en anden bådejer der havde en bog der hedder "el om bord". Her kunne vi beregne at med en 20 A motor (300 Watt) og med 8 meter ledning mellem motor og batteri, så skulle jeg bruge 10 kvadrat ledning ( og lige på kanten til næste størrelse). Den bog skal bare være en fast del af udstyret i min båd!

Så har jeg i øvrigt lige fundet ud af noget der måske kan have interesse for andre der skal til at installere holdingstank til toiletvandet: Den effektive størrelse af en tank på 60 liter kan komme helt ned på ca. 20 liter! ( og når man er kommet i natpisseralderen, så er der knapt plads til en weekends brug!).

Tilløbsstuds på siden af tanken betyder at man ikke kan fylde den helt op, sugestuds på siden betyder at tanken ikke kan tømmes helt, hvis tanken er placeret for højt i forhold til toilettet kan tanken ikke fyldes!

GN

Gert Nøjsen

Hej GN.
Jeg har med spænding fulgt med i dit indlæg ang. dit strøm problem.
Mangler du stadig Automatsikring, så tror jeg godt jeg kan hjælpe dig.
Har vist nok nogen ligende i min kælder.
Min båd ligger i Silkeborg, så vi kunne jo nok mødes engang hvis du stadig mangler en automatsikring.

------------------
Vil du være lykkelig en dag, da drik dig fuld.
Vil du være lykkelig en måned, da gift dig, - men
vil du være lykkelig hele livet, da anskaf dig en båd !

Vil du være lykkelig en dag, da drik dig fuld.
Vil du være lykkelig en måned, da gift dig, - men
vil du være lykkelig hele livet, da anskaf dig en båd !
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis