ny varme instalation

jeg skal i gang med og ha ny varmekilde i huset.
nu sidder der i baggangen et oliefyr og et fastbrændelses fyr. det skal væk da det er alligevel af ældre dato. samtidig skal er jeg ved og lave ny fyr rum i et udhus. så det komme ud af huset.
planen er en stoker. men er det stadig en fornuftig løsning. pillerne er jo bleven noget dyrere.og hvis jeg skulle vælge noget andet hvad skulle det så være? jordvarme er udlukket.
huset er 120kvm og derudover er der et værksted på 200kvm som der skal være lidt varme på om vinteren. 12-13 grader.
huset er i gang med og blive sættes i stand  med masser af isolering. nyere energi vinduer. osv.

kom med nogen forslag?

har set at man ved vvs espertern kan få en storker ved navn ff storker nogen der kender til det ? synes det ser fornuftig ud  speciel pris mæssig

do it youselv

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg er altid fortaler for en varmepumpe.
Der findes et hav af mærker og modeller. Men en luft til vand af mærket Daikin Altherma er blevet monteret hjemme hos mig selv. Jeg er yderst tilfreds, og er på trods af mit arbejde som kølemontør overrasket over hvor lidt den larmer...

Stoker lyder også tiltalende. Især hvis du har nem adgang til brændet...

Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
Hej
Har lige fået monteret en ny fastbrændselskedel af mærket CTC V20 med 1000 l. akkumuleringstank (2x500 l)
Det er et svensk fyr uden blæser. Man kan sætte en oliebrænder eller pillefyr på. Desuden er der indbygget EL-patron.
Det er en kedel der har omvendt forbrænding hvilket vil sige at flammerne går nedad og derved udnyttes varmen meget bedre og alle røggasser bliver forbrændt.En såkaldt ladomat sørger for at putte det varme kedelvand over i akku.tankene når der er overskudsvarme og retur når kedelvandet bliver for koldt.Det hele fungerer rigtig fint.
Jeg bruger brænde til opvarmning i et hus på 180 kvm. og bruger mellem 20 og 25 skovrummeter træ pr. år og vi fryser ikke.
Huset er ikke særlig godt isoleret.Selv om vinteren er det nok at fylde brændselskammeret op 2 gange pr. døgn. Dewn store fordel ved akku.tanke er jo at man bare kan fyre uden at kedlen står og "fiser" med CO2 til følge.
Jeg får egebrænde hjem fra Sverige i 3 m. lange stykker.Saver og flækker det selv.
Udgiften er 340 kr pr skovrummeter incl. moms og levering. Varmeudgiften bliver så ca 7000 kr. pr. år.
Til alle brændefyr skal man i dag bruge akk.tanke.
Du kan få yderligere oplysninger hos EB kedler Tlf. 46151370
Han har iøvrigt montører over hele Danmark der ved hvordan man monterer det hele.
God vinter med masser af varme (og arbejde)
Vh
Anker

Med venlig hilsen

Anker

Høvding, har du tænkt på en masseovn? Jeg bliver mere og mere interesseret i dem som varmekilder. De er godt nok lidt store, og vejer op til 3 tons; men de holder meget godt på den varme, som du kommer i (træ).
Kombineret med en varmepumpe/Genvex-installation ville du få ventileret varmen rundt i hele huset samt gratis varmt vand.

En masseovn koster ca. 40.000, hvis hænderne sidder godt på skafterne af dig, og en genvex/varmepumpe kostede i sin tid mig ca 70.000 incl. installation til et 134 kvm hus og træk i køkken, badev. og 3 værelser. Det giver et fantistisk indeklima; der er pollenfrit, og al luft er skiftet hveranden time!

Anbefales.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis