lampeudtag i nedsænket loft

Hej derude.

Jeg skal have lavet et lampeudtag i mit eksisterende listeloft. Men er stødt ind i problemer, så måske kan i hjælpe mig.
Loftet er sænket, dvs det originale loft er et pudsloft, hvor der så er forskallet uden på og sat listloft op. Dengang det blev gjort, blev der ikke ført lampeudtag med ned i listloftet, og der er heller ikke noget udtag i det gamle loft. Der er sådan set bare et kabel der går igennem loftet. Hvordan laves det lovligt??
Jeg ser 2 muligheder. Løsning 1: Jeg tager et 50 * 50 lampeudtag og smider i nedefra sammen med en "forfradåse" og mit problem er løst. Jeg har bare hørt at den løsning ikke er lovlig. Nogen der kan be/afkræfte dette?
Løsning 2: Kravler op på mit loft og begynder den hårde vej og arbejde mig igennem loftet indtil jeg når listeloftet, hvor jeg så montere en PL loftdåse sammen med et rundt lampeudtag i Ø80.
Nogen af jer der evt ved hvordan det kan blive lavet rigtigt?
Mvh Sonni
16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Forfradåsen må du ikke bruge. Den er til vægmontering.

Den anden måde kan godt bruges. Den kræver dog en del arbejde. Alle rør og kabler skal forlænges så de kan nå ned i dåsen.
Det er arbejde for en autoriseret elektriker!!

Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
Ja jeg ved godt det er arbejde for en autoriseret elektriker. Men jeg vil også bare lave alt forarbejdet selv. Så bliver det knap så dyrt jo. Men så er der nok kun den hårde vej og begynde og grave ud oppe fra. Øv.
Du da dum i hoved,, man begynder ikke at grave opfra, så falder det ned i hoved på dig man.. begynd nedenfra man det meget meget bedre

Wolla

Muhammed: Hvis du ikke har noget fornuftigt og sige, så lad dog være. Det var dog den mest latterlige kommentar jeg længe har hørt.  Hvis du vidste hvad du snakkede om, så havde du nok forstået hvad det var jeg mente.
Skrevet af Næstformanden på 17 sep 2009 23:07
Forfradåsen må du ikke bruge. Den er til vægmontering.

Den anden måde kan godt bruges. Den kræver dog en del arbejde. Alle rør og kabler skal forlænges så de kan nå ned i dåsen.
Det er arbejde for en autoriseret elektriker!!

Næstformanden

Vrø.. der ikke noget i stærkstrømsreglementet der definerer hvad er til loft og hvad er til væg... jeg har udelukkende forfradåser i mine gipslofter, og huset er minutiøst inspiceret fra ende til anden af SIK (sikkerhedsstyrelsen), da jeg var så heldig at blive udtrukket til 10% kontrol...

Så Sonny.. har du installations kablet ført til synligt loft, borer du en forfra dåse i, og monterer et 50x50mm lampeudtag med valgfri 63mm ramme.... thats it.



Kun perfekt er "godt nok"

Annonce
hmm... citet funktionene virker ikke for godt... her er indlægget som almindeligt indlæg...

Vrø.. der ikke noget i stærkstrømsreglementet der definerer hvad er til loft og hvad er til væg... jeg har udelukkende forfradåser i mine gipslofter, og huset er minutiøst inspiceret fra ende til anden af SIK (sikkerhedsstyrelsen), da jeg var så heldig at blive udtrukket til 10% kontrol...

Så Sonny.. har du installations kablet ført til synligt loft, borer du en forfra dåse i, og monterer et 50x50mm lampeudtag med valgfri 63mm ramme.... thats it.



Kun perfekt er "godt nok"

Skrevet af cru på 18 sep 2009 14:53
hmm... citet funktionene virker ikke for godt... her er indlægget som almindeligt indlæg...

Vrø.. der ikke noget i stærkstrømsreglementet der definerer hvad er til loft og hvad er til væg... jeg har udelukkende forfradåser i mine gipslofter, og huset er minutiøst inspiceret fra ende til anden af SIK (sikkerhedsstyrelsen), da jeg var så heldig at blive udtrukket til 10% kontrol...

Så Sonny.. har du installations kablet ført til synligt loft, borer du en forfra dåse i, og monterer et 50x50mm lampeudtag med valgfri 63mm ramme.... thats it.






Hmm, man skal altid følge fabrikantens anvisninger..

Klip fra side......

Må LK FUGA 50x50 lampeudtag bruges i en PL-loftdåse?

FUGA lampeudtag må kun benyttes i FUGA dåsemateriel, og da der ikke findes FUGA-dåser godkendt til loftbrug, er svaret nej.....

Klippet fra:

http://www.lk.dk/Lauritz+Knudsen/professionel/teknisk-support/Installationsmateriel.page

Hej Daniel

Fuldstændig korrekt, et 50 mm fuga lampeudtag må IKKE benyttes i en PL dåse, da PL dåsen er en samledåse beregnet til afslutning med et 80 mm lampeudtag.

Fuga dåser er mht. funktion, isolation og brandhæmmende udviklet i 2 udgaver. Grøn til indmuring i sten vægge og forfra udgaven til hulrum. Jeg har benyttet en forfra Fuga dåse, samt et Fuga 50mm lampeudtag til samtlige mine lamper.
SIK har brugt det meste af en dag på at kontrollere hele installationen og har godkendt installationen incl. forfra dåser i pladeloft.

I andre EU lande ved de ikke engang hvad en loftdåse er, de fører kablet direkte ned igennem loftet, og samler dette til lampe tilledningen med krone muffer, og afslutter samlingen med en loft krave. Denne løsning kan faktisk også godkendes i DK ved gipslofter, da den opfylder kravet om dobbeltisolering og brandhæmmende (hvis altså kraven er godkendt.)





Kun perfekt er "godt nok"

Hej cru.


Jeg er ikke enige i at den går at anvende forfradåser(fra LK) i lofter her hjemme



http://www.lk.dk/Lauritz+Knudsen/professionel/teknisk-support/Installationsmateriel.page




Citat fra siden:




Må FUGA-dåsen til isætning forfra anvendes som loftdåse?

LK FUGA forfradåsen er kun godkendt til montage i let skillevæg og må derfor ikke anvendes som loftdåse.




Ud fra dette fraråder producentet at bruge hans produkt som loftdåse



Producentet laver nogle anvisninger til hvordan hans produkt må/skal anvendes, for at produktet overholder de internationale standarter og normer som produktet er lavet ud fra...


Elmatriel som anvendes skal opfylde de gense krav som ny findes til sådan nogle, så hvis du selv har fortaget en "ny" CE mærkning af dine forfradåser fra LK, og i en ny overenstemmelseerklaringen har anvist at de kan bruges som loftdåser, så er den vel god nok.



Eller sagt på en anden måde

Bliver fabrikantens anvisninger ikke fulgt, så overtage den elinstallatør som monter forfradåserne i loftet ansvaret for produktet, og det er så hans opgave at sikre at de får en ny CE-mærk, hvilket betyder at han selv må igang med at lave overenstemmelse erklaring mm. for den nye produkt som nu må anvendes i et loft. For det gælder den "gamle" CE-mærkning ikke for.


Er det en medarbejder fra SIK eller en fra den lokale elforsyning, (som i mange tilfælde lavet 10% eftersyn) som har kigget din installation efter? Hvornår blev installationen kontroleret, da de første forfradåser kom frem var metoden nemlig gangbar
Uanset paragraffer og vejledninger er det SIK og ikke LK der kontrollerer at stærkstrømsbekendgørelsen overholdes i DK.
Installatøren har i mit nye hus benyttet forfra dåser (producent ikke kendt), og installationen er efterfølgende godkendt af SIK.

CE godkendelser differentierer IKKE test metoder om det er montage i loft eller væg. Kunne det måske ikke tænkes at LK hellere vil sælge en PL dåse til det dobbelte af en forfra dåse ?

Kun perfekt er "godt nok"

Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis