store problemer med atmos brændefyr

Hej
Jeg har store problemer med mit Atmos brændefyr. Vi har købt et hus hvor der er et Atmos DC50 med en laddomat 21 og akkumulering på 2500 l, og ekspansionsbeholderen er kun på ca. 100 l. Hele anlæget er fra 2001.
Mit fyrrum er ikke inde i huset men i en værkstedsbygning ved siden af huset hvor ekspansionsbeholderen ligger helt oppe i kip i den bygning.
Mit problem er luft i radiatorene på 1. salen.
Hvis jeg fylder anlægget helt op med vand inden jeg går igang med at fyre løber der selvfølgelig vand ud af overløbet fra ekspansionbeholderen i takt med fyret bliver varmere men selv om der løber vand ud fra overløbet, kommer der luft i radiatorene samtidig med at det løber ud. Hvordan kan det lade sig gøre???
Når jeg løsner luftskruen på radiatorene på 1. salen "suger" den luft ind i stedet for at puste ud??

Er der nogle gode ideer om hvad jeg kan gøre?
33 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
før du tænder op , stopper du cirkulationspumpen , åbner helt op for alle radiatore
luft så udi alle radiatore også hvis der er andre luftskruer på strengen

virker det ikke , kan det være pumpen der er defekt
inden jeg startede med at fyre fyldte jeg vand på og derefter luftede ud. Det eneste jeg ikke er hel sikker på er om termostaterne var hel åbne så det prøver jeg lige idag. Jeg kan bare ikke forstå at vandet kan stå i forskellig højde i de 2 bygninger? Der der en måde jeg kan undersøge om cir. pumpe virker korrekt? Jeg kan høre at den køre.
Er du helt sikker på at din cirkulationspumpe eller -pumpER er slukkede, FØR du udlufter, som bredker forelsår.
Det er fuldstændig håbløst for mig at udlufte mit system med cirkulationspumpen igang.
Jeg efterfylder ganske lidt, kontinuerligt, på systemet medens jeg udlufter.

Med venlig hilsen
ktm

 

jeg har min cir. pumpe og den pumpe der sidder på laddomaten og de er slukket. det eneste jeg er lidt usikker på er om mine termo stater er helt åbne. Men det jeg slet ikke kan forstå er, at det kan løbe ud af ekspansionen og samtidig med at der kan være luft i radiatorene?? Men vil lige prøve at fylde vand på som i siger idag når jeg kommer hjem.
Nøjagtigt det samme sker for mig, hvis ikke jeg husker at slukke cirkulationspumperne, og lige drikke en kop kaffe inden jeg udlufter.

Med venlig hilsen
ktm

 

Annonce
Vi har købt et hus hvor der er et Atmos DC50 med en laddomat 21 og akkumulering på 2500 l, og ekspansionsbeholderen er kun på ca. 100 l.


Er ekspansionsbeholderen ikke lidt for lille til den akku. tank? Da jeg lavede mit anlæg fik jeg at vide at den skulle være 8% af vandmængden i hele anlægget. Dvs. alene akku'en 2500*0,08= 200L. At der bliver suget luft ind på 1.sal, kunne det ikke tyde på at en en ventil eller andet hænger "under" den pågældende radiator, så vander løber baglæns og fylder den radiator? Hvis du forstår? Lidt svært at forklare

Mvh. FoXX
Hvis jeg fylder anlægget helt op med vand inden jeg går igang med at fyre løber der selvfølgelig vand ud af overløbet fra ekspansionbeholderen i takt med fyret bliver varmere men selv om der løber vand ud fra overløbet, kommer der luft i radiatorene samtidig med at det løber ud. Hvordan kan det lade sig gøre??

Varmt vand kan indeholde mindre ilt/luft end koldt vand, derfor vil du få luft i systemet, Du skal nok udlufte et par gange.
Mvh. FoXX
det er det samme idag igen... det eneste jeg ikke har gjort, kan jeg se på jeres svar er,at vente et lille stykke tid efter jeg har slukket cir. pumpen med at starte med at fylde vand. har det meget at sige? inden jeg fyldte vand på idag gik jeg rundt og pillede alle termostater af på 1. salen og sikret mig at de ikke hænger, men stadigvæk det samme...
Det med at vente er blot for at sikre sig at cirkulationen også er helt ophørt.
Hvis din ekspansions beholder sidder på det højeste sted i din installation, altså over den højst placerede radiator, SKAL du kunne lufte ud. Kan du ikke alligevel, er der simpelthen hekseri med i spillet eller også er der noget du har overset som vi ikke er informeret om!

Med venlig hilsen
ktm

 

vi har som sagt kun bo i huset i 2 år og hele anlægget blev lavet i 2001. jeg har haft den vvs ude der har lavet det hele og han kan heller ikke finde ud af hvor det er galt.
der går ikke mere en ca. en time efter jeg er begyndt at fyre før der er luft i den øverste radiator.
der der være fordi der er et rør der er stoppet? alle ventilerne på 1 salen er gennemgået, skal jeg køre det samme nedenunderr eller er det lige meget?
Der er yderligere 23 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis