smøre radiatorstifter i centralvarmesystem

Hvad er det nu for en væske man kan hælde på sit centralvarmesystem, for at smøre radiatorstifter som har sat sig fast???
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er ikke noget jeg har hørt om, almindeligvis piller man lige thermostaten af og giver pinden en dråbe symaskine olie, hvorefter man lige giver den lidt gymnastik med en hård genstand.

Min vvs'er anbefalede kølervæske eller opvaskemiddel (sulfo). Valgte førstnævnte. Det er efterhånden nogle år siden, men det gav dels en bedre smøring af ventilerne, men særligt et bedre flow i systemet (kunne sætte pumpen en tak ned).

Faldt over en artikel i et eller andet blad forleden, hvor effekten af et eller andet smøremiddel (aka sulfo) var beskrevet meget positivt. Tænkte ikke videre over det - for det havde jeg jo hørt før

Næste gang jeg skal have vandet af, prøver jeg en dunk af begge (kølervæsken primært som plejemiddel, for mit system er +60 år gammelt)


Mvh.

Jan R.
Inden du blander kølevædske og sulfo i dine rør, så prøv lige i en spand. Jeg har en ide om at kølevædsken vil enten neutraliserer sulfoen eller kølevædsken vil kouagulere.
Vil det sulfo ikke "skumme" op.?? Kunne forestille mig at skum ville stoppe cirk. af vandet.. men ved det ikke ??

Mvh Jan J
sulfo ødelægger overflade spændingen så vandet kan virke mere tyndt flydene.
kølevæske gør vandet mere tykt men smører systemet og bekæmper rust.

Jacob
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis