Hvad hedder denne form for hængsel til skydedør?

Hej alle

Til et skab i et rum hvor der ikke er meget plads, vil det være genialt med en låge, som ikke optager for meget plads når skabet er åbent. Dette kan sansynligvis gøres ved at bruge en skydedør, men jeg tænker ikke på at ville skubbe lågen ud, og så køre den til siden. Jeg tænker på at skubbe lågen ud, dreje den om en akse og køre den ind i skabet igen (eller noget lign). Jeg vil altså udnytte pladsen i toppen af skabet til at gemme lågen af vejen.

En principskitse kan ses her:

Jeg bruger sikkert en forkert benævnelse for det jeg er ude efter, men jeg håber i kan se hvad det er jeg leder efter.  Det ville være kanont hvis i kan give mig navnet på hængslet, for jeg kunne ikke finde noget da jeg var i Bauhaus forleden.

På forhånd tak!


Anima

12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Anima.
Jeg må skuffe dig med at det ikke er noget du kan gå ud at købe. Det gøres ved at sætte en tap i hver ende af lågen foroven på kanterne, og så er der fræset en hulkeel i siden på skabet i hver side, som tappen så løber i.

V.h.  Håndværkeren
Tak for svar, håndværkeren

Er det noget jeg sagtens kan gøre selvom skabet er samlet?

Vil din løsning medvirke at lågen ikke "slutter tæt", eller vil det komme til at se ud som en normal låge når der er lukket for skabet?

Har du evt. et link til nogen som har lavet det før, og som jeg kan se nogle billeder af systemet? - det ville hjælpe på at overføre idéen til mit eget skab.

Mvh

Anima

Det er ikke noget du kan lave i et samlet skab, det bliver lavet inden delene er samlet. Og så er spørgsmålet om du har en overfræser, for det er med en sådan der laves Hulkeel, blot med den forskel at på fabrikken er det en stor maskine der gør det fuld automatisk. Om lågen vil slutte tæt, der vil altid skulle være et par mm. luft for at lågen kan glide frit, dette kunne dog lukkes ved at monterer et par lister i siderne på skabet der støtter selve lågen når denne er lukket.
Er det ikke noiget man kan lave efterfølgende? - skabet er samlet med skruer og limet.

http://www.recordere.dk/forum/forum_posts.asp?TID=61019&KW=Kampus&PN=1&TPN=33

Her er det lavet med nogle aluvinkellister. Hvor får man fat i dem henne?


Anima

Link

Ellers skal den bare kopieres og sættes ind i adressebaren

Anima

Nåeh he he ! så snakker vi om to vidt forskellige typer, den på billedet viste er da bare nogle aluminiums vinkel lister som du kan købe i et byggemarkede, og så selv tilskære .
Jamen så må jeg op på jernhesten igen, og ud i byggemarkederne, for den ungarbejder jeg snakkede med viste ikke hvad jeg snakkede om.

Så skal jeg bare have fundet ud af hvordan lågen skal monteres i skinnen

Anima

Skrevet af Anima på 16 sep 2009 11:32
Jamen så må jeg op på jernhesten igen, og ud i byggemarkederne, for den ungarbejder jeg snakkede med viste ikke hvad jeg snakkede om.

Så skal jeg bare have fundet ud af hvordan lågen skal monteres i skinnen
På billederne er lågen ikke monteret i skinnerne, de ligger bare på dem. Selve lågen holdes på plads af to magneter.

Det er fuldstændig korrekt, men jeg håbede på man kunne sætte en stopklods på af en art, så lågerne ikke kunne falde ud når man kører dem ud .

Jeg har fundet nogle vinkelskinner i Silvan, men de var i plastic, og var 30 x 30 mm, hvilket var rimelig store. Mon Bauhaus har noget i bedre kvalitet?

Anima

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis