regler??

hej jeg ville hører om der er nogen der kender de præcise regler om hvis man kører på en 30 knallert/scooter hvis man er under 16 og bliver taget. har hørt noget om udsættelse af kørerkort til bil men det var vist nok på en 45 og ikke 30 men er ikke sikker. bliver meget glad for jeres svar.

m.v.h mads

15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Mads.
Det er meget enkelt, du må køre på en knallert når du er fyldt 16 år og ikke før. Tages du inden du er 16 år, så falder hammeren.
Er du under 15 år, så sker der ingenting, andet end dine forældre bliver underrettet..

Følgende er hentet hos Ret og Råd advokat:

Kører du på en 45-knallert uden at have erhvervet kørekort, vil du få en bøde.

Bødekravet er netop skærpet. Udgangspunktet er at bøden skal svare til det man sparer ved ikke at have taget køreundervisning. Altså 1.gang bøde på 5000,- kr.

Er du under 18 år, så kan du jo ikke tage kørekort, så du har ikke nogen besparelse. Bøden skulle derfor nedsættes, men da reglen er ny, ikke mindst i relation til 45-knallerter, så er der ingen retspraksis offentliggjort.

Ved de taktstmæssige bøder er det endvidere muligt for uddannelsessøgende at få nedsat bøden til det halve.

Der kommer en tillægsbøde, dersom knallerten er ulovlig, afhængig af, hvad der er galt.

En straf af denne art vil ikke forhindre dig i at tage kørekort, når du er er fyldt 18 år.
---

Ved ikke hvordan man står i forhold til en 15 årig på en 30-knallert/scooter..
jo det er jeg klar over men det var ikke mit spørgsmål.
hovsa undskyld den var ikke til det her indlæg
Køre du knallert når du er under 16, bliver dine forældre underrettet, og de kan godt regne med en bøde.
Køre du derimod på en 45, og bliver stoppet, så får du en bøde på omkring 5-6000 kr. Anden gang udsættelse af kørekort, var selv nysgerrige på et tidspunkt så var nede ved politiet og spørge om dette, og der forklarede han det sådan. Men ved ikke om reglerne er blevet ændret siden.
Men vent du nu bare til du er gammel nok ;-)
Annonce
Skrevet af RiddleStar på 15 sep 2009 20:11
"Køre du knallert når du er under 16, bliver dine forældre underrettet, og de kan godt regne med en bøde. "
---------
Ved ikke om der menes "du" i stedet for "de".. 

Ved af egen erfaring, at køres der på knallert uden kort, under 16 år, så er bøden din, ikke dine forældres..   

Når du er under 16, er det dine forældre der skal betale bøden.
Om ens forældre vælger at tage skraldet, eller om ungen skal betale de gamle tilbage er jo op til dem selv.
"Den kriminelle lavalder er 15 år, og det betyder, at du kan blive straffet med bøde, ungdomssanktion eller fængsel, hvis du har begået kriminelle handlinger.." Der i blandt bøder i trafikken..

Ved fra mig selv, at evt bøder for f.eks manglende styrthjelm og uden kørekort, mv, at bøden blev sendt til mig og ikke til mine forældre.. De fik ikke noget at vide. Det er self tænkeligt, at det er lavet om, men tror det ikke.. Min ældste knægt blev stoppet og fik en bøde, kort tid før han fyldte 16.. Og han skulle selv til lommen..
Han er 19 i dag.
Det kommer også an på hvor du bor. Hvis du bor i byen er det politiet og evt. de sociale myndigheder og andet bøvl der skal forsøge at få dig på bedere tanker. Hvis det er her ude på landet får du en gang tæsk med et brædt eller en skovl og så er det problem løst. Du kan sikkert også regne med, dine forældre ikke gidder betale dit kørekort når du bliver 18, hvis du opfører dig alt for meget som et fjols. Så det er da en "bøde" på ca. 10000 eller hvad. :-)
Gad vide hvor i landet de uddeler slag med brædder og skovle, jeg bor selv meget langt ude på landet, ifølge mine bekendte i byen.
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis