Loft i underetage

Hej

Så fik vi endelig vores hus og jeg fejrede det ved at rive soveværelset rundt. Har trukket listeloftet ned og står nu og kigger på alu-craft. Hvad skal der gøres nu?

Skal elektrikeren have alucraften ned for at kunne trække kabler?

Skal der monteres nogen form for dampspærre eller lignende?

Skal de to lag gips bare monteres forbandt op i de bjælker (spær?) der går på langs af huset med en afstand på ca ½ meter?

Er der andet jeg skal være opmærksom på i denne sammenhæng?

Jeg kan sagtens selv montere det hele, er bare i tvivl om hvad der skal op og i hvilken rækkefølge...

På forhånd tak. Mvh Henrik
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Kommer jo an på hvad du har over den alukraft.

Men har du et opvarmet rum så skal der ikke være en alukraft / damspærre, og jeg ville pille den ned.

50 mm er for meget afstand til gipsplader, du skal forskalle loftet pr. 300mm, også kan elektriker kommer til at trække sine kabler bagefter.


det vil altså sige at jeg skal have fat i noget træ (hvad skal det være?) og så montere det hele vejen rundt langs kanten, samt for hver 30 cm. tværs over rummet?

Alucraften er vel sat på for at reflektere varmestråling eller hvad?

Over alucraften er der rockwool fastgjort med ståltråd, så det skulle være brandsikret efter forskrifterne...

Mvh Henrik
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Det hedder 19 mm forskalnings træ det du skal have fat i. Monteres med en cc på 30 cm. Køb noget ordentligt gips spartel (mellemspartel). Husk armering i samlingerne. Brug søgefunktionen, ang fejl og ærgelser med gips.

Glem nærrigheden når det handler om plader, 120x240 er noget lort at stå med uden gips hejs, brug 90x240 det er nemmere.

MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Okay. Det må jeg have fat i....

mellemspartel? havde kun forstået at der skal spartles til sidst når begge plader er monteret. Armering er allerede på min liste, så lidt vidste jeg da... :-)

Har læst det meste herinde om gips, men der opstår jo altid lidt tvivlspørgsmål når man vil være sikker på at gøre det 100% korrekt.
Jeg ville ikke benytte 19 mm forskalling, men 22 mm høvlet forskalling i stedet for.
Alm. rå forskalling svinger for meget i tykkelsen.

Mellemspartel = Medium spartel...

Ang. armering i enderne, så benyt papirstrimler den alm. malerremse er ikke godkendt til det mere.

Og husk underlag i endestødene max. 150 mm mellem underlaget, enten via T-skinner, pladestål eller forskallings brædder.

Vil du være helt sikker på at det ikke revner i endestødende, så benyt evt. 2 lag gips, som limes i endestødene.

Men ja har efterhånden sat en hel del gipslofter op med kun 1 lag gips, uden problemer med endestødene revner, så længe der er ordentligt underlag.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Hvad mener du med "underlag i endestødene"?

Har været oppe og måle afstanden mellem de lægter der skal slås gips op i og sørme om de ikke de ikke ligger med 31 cm. afstand. Så det ser ud til at jeg undgår forskalling (havde dog også valgt høvlet forskalling). Beklager at jeg først har fundet ud af det nu, men det kniber lidt med tiden i øjeblikket.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også