2D Fræser ? hvor finder man en sådan

Hejsa
Jeg søger en 2D fræser eller lignende.

Jeg underviser pt på HTX og er kommet frem til at en 2D fræser vil være et godt alternativ til en tur over i teknisk skoles værksteder. De maskiner der findes derovre kræver noget mere uddanelse og viden end hvad vi har mulighed for at give dem på den korte tid der er til rådgihed.

Derfor  ville en simple 2D fræser være helt perfekt til at fremstille prototyper i og hvis vi så skulle have lavet lidt mere kompleks geometri/emner så må vi jo betale os fra det.

Jeg tænkte nemlig på en gammel penplotter hvor man skiftede pen'en ud med en dremel eller ligende. Også fordi at så ville blot kunne "printe" fra f.eks. AutoCad.

Jeg regner med at de materialer den skal benhandle er op til 32 mm i tykkels og vil typisk være træ, plexiglas eller ligende materialer

Jeg ved godt at jeg prøver at gøre noget mere simpelt end det måske er, men jeg ved ikke hvor simpelt det er, så her håber jeg at I Super Users og MasterMinds kan hjælpe.

PFT
Claus
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej du prøv her http://www.lb-innovation.dk/CNC-styrede%20fraesere.htm
har selv sådan en maskine og den kan også fræser 3d.

mvh
Tomas

Tomas

Nu skal jeg nok lade være med at skyde dit projekt helt i sænk, men der er altså noget forskel på at kaste en tuschpen rundt med op til 900mm/sek (det er det der står på min) som vejer nogle ganske få gram, og så drive en Dremel rundt... og så oven i det hele så vil du køre i træ og plexiglas... Jeg har selv haft idéen, men det gik jeg hurtigt fra. Ihvert fald de plottere jeg kiggede på var alt for kleine og ville højst kunne trække en lille motor som dem man bruger i modelfly/biler, og så i bedste fald kunne skære i noget blå skum. Du får også en problem med at styre din Z-akse når du "bare" vil printe fra AutoCad. Dét problem kan der velogså nok findes en løsning på, og som undervisnings maskine for at forklare teknikken bag ved kunne det måske nok gå an. Men at arbejde i træ og plexiglas ville jeg nok sætte spørgsmålstegn ved, et STORT et endda.

Børge

Hilsen

Børge

_______________________________________________________

WoodSign dot dk

Jeg kan sagtens se de problemer du nævner her.

Jeg har selv en lille penplotter A3, men på denne kan man programere hastigeden ned til 10 mm i min så det anser jeg for værende muligt. Mht til trækkraften havde jeg overvejet at skifte de kære stepmotorer ud med nogle lidt større, styringen er så stadigvæk den samme, hvilket jeg gerne vil bevarer. Men som du nævner er det største problem nok den "sænke hastighed" der skal være på fræsehovedet, eftersom det på mange penplotter blot er en elektromagnet der slå til og fra. Jeg er ikke helt klar over om det kan manipuleres ?!!.

Jeg skal som sådan ikke bruge maskinen til uyndervisning men blot som et middel til at fremstille nogle simple modeller i træ plastic og lign. Jeg/vi har dog ikke tiden til at undervise dem i hvorldes et CAD/CAM prg fungere og derfor ville det være dejlig simpelt hvis man plot kunne plotte.

Mange tak for Jeres indlæg Børge & Tomas

Claus
jammen det hjælper jo ikke blot at udskifte dine steppere. De gør ikke arbejdet gratis så de vil også have mere strøm... Og det tror jeg ikke at styrringen er lavet til = det tror jeg ikke den kan holde til? Skulle det alligevel fungere med motorene, så tror jeg ikke at resten af maskinen kan holde til det, tror den vil blive vind og skæv. En helt anden vinkel på det er at det er spånerne der skal fjerne varmen fra din bearbejdning, og kommer du virkelig langt ned i tilspænding pga du ingen trækkraft har, så går det jo op i røg og varme det hele og det kan værktøjet ikke tåle, og træet bliver sort :o)
Jeg har dog engang set det lavet på en rigtig stor plotter A1 tror jeg det var. Men træ det lavede det vist ikk, og slet ikke plexiglas, der skal du have fart på ellers får du sådan en klat varm plast der lyn hurtigt brænder fast på dit værktøj :o)

Børge

Hilsen

Børge

_______________________________________________________

WoodSign dot dk

Hej Børge
Jeg erkender problemstilling som du nævner og jeg er klar over jeg ikke kender alverden til denne teknologi og fremstillingsmetode.

Men som tidligere nævnt er det den "simple" styring i form af "plot" styringen jeg er ude efter.

Men hvis skal forsætte dette.
Det eneste jeg vil bruge fra plottere er styring fra pc til motorer. Der vil selvfølgelig blive lavet ny ramme, føring, etc. og forsyning for de forskellige motorer. Men disse vil stadigvæk blive "styret" af plotteren.

Jeg vil dog give dig ret, det vil ikke sikkert kunne lade sig gøre. Hvilket også er grunden til dette Indlæg her i forummet, idet jeg håber at der  er nogen der kende til et eller andet produkt man kunne bruge i stedet, som har en meget meget simpel styring eller et wysiwyg inteface der kan bruges uden dyb forudgående kendskab til fræseprocesser.

Claus

Annonce
Så har vi misforstået hinanden lidt. Men så er der da det her du skal have http://www.hobbycnc.com/ez-driver-board-single-shaft-stepper-combo/ det er jo så latterligt billigt at du ikke engang kan købe en gammel plotter til samme pris :o)

Børge

Hilsen

Børge

_______________________________________________________

WoodSign dot dk

Hej Børge
Jo jeg må give dig ret det at sgu billigt, specielt  med en dollar til 5,15 . Indrømmet jeg er sgu tæt på at købe den om ikke andet så til mig selv. Jeg har dog et sidste spørgsmål. hvis du vil være så behjælpelig. Jeg skal jo bruge et eller andet program til at styre denne mini CNC Fræser. Men hvilket, freeware vil jo være at fortrække men det er jo ikke altid det er muligt.

Mange tak for din hjælp
CLaus
Der findes nogle stykker, men Mach3 dur. Skal du ikke lave det helt vilde og kan nøjes med 500 Gkode linjer så kan du nøjes med at køre det i demo mode (fuld funktionsdygtig, på nær det med antallet af linjer) finder du en ældre version (fint til at starte på) så kan det køre 1000 linjer

Børge

Hilsen

Børge

_______________________________________________________

WoodSign dot dk

Hej igen Børge.
Du er godt nok lidt af en livline herinde og jeg håbede endnu en gang på lidt hjælp, hvis du har tiden. Jeg har kigget lidt rundt på de kære CAM programmer (også Mach3). De virker meget professionelle, hvilket også er fint for dem der skal bruge det. Jeg ville dog gerne at det var lidt mere plug and play aktti. Mine elever er typisk ikke mere end 17-19 stykker og de har ikke tiden til at bruge 20-30 timer på at sætte sig ind i sådan en professionelt program.Det var også derfor jeg foreslog brugen af en gammel plotter i starten, eftersom man blot skulle trykke print.
 Det kan godt være at dette ikke kan lade sig gøre og at jeg er lidt naiv, men man kan vel altid håbe

pft
Claus
Mach3 er IKKE et cam program, det er et controller program. Det udføre KUN de Gkoder som du har lavet i dit Cam program...
(Der findes dog små rutiner så den kan lade sig gøre at lave simple ting direkte i Mach3)

Mach3 skal sættes op efter din maskine, derefter er det "bare" at tænde for det og så køre det der ud af....

Børge

Hilsen

Børge

_______________________________________________________

WoodSign dot dk

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis