gammel overligger - hjælp

Hej

Jeg sidder med de originale byggetegninger på mit hus fra 1964. I den forbindelse har jeg brug for jeres hjælp, da jeg skal bygge lidt om. Sidder der nogle kloge mennesker derude der kan hjælpe mig med en beskrivelse af følgende overliggere så jeg ikke behøver banke hul i væggene for at se hvad det er. Er det jern/stål/H-bjælker eller en anden form, for armering?

jeg har følgende beskrivelser

19j-143 armeret gasbeton overligger
19j-335 armeret gasbeton overligger

jeg gætter på at 143 og 335 er længen på overliggerne det passer fint med hullerne. de 19 må være tykkelsen/bredden, da væggen er 23 cm.

Men hvad betyder "J" og som sagt vil jeg gerne vide om det er jern/stål etc. og om man dengang også støbte H-profiler ind etc.

Håber I kan hjælpe.

Med venlig hilsen

Glenn F.
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Tegninger.

Der er ingen der kan hjælpe uden at i krænger en del af jeres liv her ud.

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Mener at huske, at jeg tilbage i 70erne monterede gasbetonbjælker, hvori der var indstøbt noget tentorstål. Det var vist nok noget begrænset, hvor meget de måtte/kunne bære.
Du skal ikke regne med at der ligger større jernbjælker inden i en sådan sag.

Med venlig hilsen
ktm

 

Jeg beklager Flemming, mit problem er, at der ikke er tegnet noget ind på den gamle byggetegning. De tal jeg beskriver er taget fra tekstdelen af den gamle byggeansøgning.

Jeg kan dog fortælle, at åbningen er er 280 cm bred. Der er i dag build-up tag med tagpap og 1,5% hældning (2,5 cm. pr. m.)

Det er lidt svært at forklare, men jeg skal forlænge taget ud over åbningen, hvilket betyder at overliggeren i teorien skal bære den dobbelte vægt (spærene skal forlænges og der kommer også tagpap på det nye tag). Det er et let tag, så det burde ikke være et problem, men jeg er nu stadig nysgerrig, for hvis jeg har den mindste tvivl, så må jeg banke det hele ned og ligge en ny overligger ind.

Mvh Glenn

Du kunne jo prøve at høre ad ved H+H, hvis ikke de er for lammede pga økonomiske problemer med Enkefru Plum og den grådige advokat Harlang m.fl.

Med venlig hilsen
ktm

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis