experthjælp til specialprojekt

emnet hører nok til under hobby og kunst, men er reelt et fagmæssigt problem som bedre kan besvares i dette forum, så her følger:

hej vil lave et kunstbillede på- lad os sige L140*H70* D2-3cm, målene er ikke så vigtige for problemstillingen. billedets midterstykke skal være i beton, lad os sige det er 30*70cm og endestykkerne skal være på 55*70cm*19mm. De er i skal være i mdf plade, da det er let at arbejde med. disse plader skal så gungere som lærred for resten af maleriet, der bliver malet og påført forskellige motiver og struktur. hvad skal der til for at binde mdf og beton sammen. jeg overvejer flere forslag som heraf følger 1. sætte lange skruer 4.0*75 ell. lignende ind i den 19 mm tykke mdf, de skrues så 3cm ind i mdf og resten stikker ud i formen til beton hvorved skruerne med hovedet ude i formen fungerer som forankring mellem beton og mdf. 2. samme fremgangsmåde med mdf men så først sætte den sammen med beton når dette er tørt, så vil jeg på enden af mdf ligge et lag alfix combiflex, sort sæk, fliseklæb. 3. samme som forslag 2, men bytte fliseklæb ud med et lag epoxylim. obs. når lærredet med endestykker og beton er samlet og færdigmalet skal det sættes ind i en svæveramme som er med til at holde det hele, her overvejer jeg evt at bore huller i betonen til små rawpluks Ø6mm- bare en for oven og en for neden samt en skrue i trælærredet. Igen en for oven og en for neden, samt en i hver side. hvad vil holde. vedhæfter et billede til at anskueliggøre planen.
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg kan ikke lige forestille mig, hvordan du vil samle den støbte betonplade med MDF-pladerne, når betonen er hærdet. Selvfølgelig kan man lave det med en slags dyvler, meeeen--------------

Jeg ville selv støbe betonen mellem de 2 plader, men måske ikke ligefrem MDF, da det suger fugt kraftigt og svulmer op. Der skulle i så fald være plastic på som adskillelse, hvilket i øvrigt ikke betyder noget, idet betonen ikke vil binde til MDF eller andet træ, som er af nogen styrke af betydning.

Der skal mange ankre i, hvis du vil have bare nogenlunde stivhed i konstruktionen, og der vil let opstå brud. Der skal i hvert fald en god ramme til at undgå vrik og vrid.

Med venlig hilsen
ktm

 

Kunne du ikke bruge en fortorvsfliser eller lignende i stedet for at støbe beton?

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
matrialevalg kan man altid diskotere :-)....

hvis jeg fik den opgave ville jeg lave en grundplade og med den størrelse ville jeg bruge en 22 mm plade.. så ville jeg montere sidepanelerne derefter ville jeg klamme hønsenet eller lign fast både i kanten af sidepanelerne og i grundpladen, så ville jeg lukke top og bund med nogle lister og hælde beton i formen.. held og lykke :-)

 den bedste håndværker er ham/hende der kender sine egne begrænsninger

jokoor, forstår jeg din tekst rigtigt beskriver du blot hvordan du vil støbe betonen og til den bette firkant på 70cm gange 30 cm og tykkelse på 3cm skulle det ikke være nødvendigt med armering. spørgsmålet er også om jeg evt blot skulle lave en forankring mellem mdf og beton med skruer som nævnt, når betonen er tør, men så give plads til en fuge på ca. 5mm bredde mellem dem, udført i sort byggesilikone, den vil jo så kunne give sig og dermed eliminere den synlige virkning af emnerne arbejder forskelligt.

Mr. Calle en fortovsflise/ en haveflise er altså typisk 20*40/40*40 eller 50*50cm og 5 eller 7 cm tyk. prøv at løfte den, den er tung. jeg vil foretrække mit betonstykke i 2cm men er ikke sikker på det er tyk nok.

kan jo nok sammenfatte hele diskutionen til følgende: beton og træ arbejder, som jeg godt ved, ikke sammen. for at lave den optimale samling bør jeg lave de to stykker mdf hæfte dem på en bagplade af eks. 6 mm mdf. lave et lærred i beton sætte det på midten af den 6mm bagplade, mellem endestykkerne. skrue beton fast på bagplade og fuge de 5mm luft mellem betonlærred og mdflærred med sort byggesilikone??????????
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
:-) som jeg startede med er materialevalg altid til debat :-)
mit argument ville være at hvis jeg sku lave sådan et projekt skulle det være noget man ku flytte uden problemer derfor en kraftig bundplade, armering med et tyndt materiale for at binde materialerne sammen på en fornuftig måde, og jo da det er jo kun en lille betonklods men den vejer et eller andet trods alt.
vedr byggesilicone, så findes der en siliconefuge der kan males på, det var måske værd at overveje

men gi en melding når du er kommet videre
og rigtig god fornøjelse :-)

 den bedste håndværker er ham/hende der kender sine egne begrænsninger

Nu har du åbenbart lavet denne tråd 2 steder, men se på mit svar det andet sted, og kombiner med at der skal armeres i fliseklæberen. Så tror jeg at vi er ved at komme tæt på det du gerne vil.

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

okay mange tak allesammen, det må jeg lige have prøvet af her engang henover efteråret skal nok opdatere jer til den tid
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også