Gps

Jeg har en furuno gp32  gps  der skal kobles sammen med min vhf furuno Ro 4700..

Hvordan gør man det .. ??
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Da alle forhandlerne jeg har set på nettet skriver, at gp32 har to NMEA udgange, må disse formentlig være beskrevet i manualen, idet det du skal er at forbinde den ene tx-data udgang, med en rcv-data indgang på VHF, og så fælles grund. Derefter samme baudrate - eksempelvis 4800, så burde du være kørende(og hvis ikke det er sket, så skal gp32 sættes til at transmitere NMEA på den pågældende udgang)
Du er velkommen til at scanne manualerne ind, og sende mig en kopi, så skal jeg hjælpe dig mere specifikt - hvis ikke ovenstående giver resultater.

There are 10 types of people.

Those that understand binary, and those who don't

Kan iøvrigt se, at ASN tidligere har spurgt om det samme - ville have været rart med lidt tilbagemelding fra ham - enten om de råd han fik virkede, eller om han fandt en anden løsning, som han kunne bidrage med (kilde: systemets søgefunktion *SS*)

There are 10 types of people.

Those that understand binary, and those who don't

Har desværre ikke manualen.. og det er rigtig, der skrives at gp 32 har 2 udgange, men fysisk kan jeg kun se en .. bla. der hvor den får strøm , men der er en del ledninger i det kabel og ifølge manual på vhf skal jeg bruge en grøn og en gul .. de er der også, men det er her jeg nu sidder og tænker , om jeg selv skal lodde ledninger sammen eller der findes en lettere, havde i forvejen en gp 30.. men købte netop gp32 fordi den skulle havde 2 udgange og kunne forbindes med vhf.. den er købt på nettet, sælger kunne ikke bidrage med noget..

Det undrer mig lidt at der under stikket på gps . står IN/OUT   strøm ind , den er jeg med på , men hvad der kommer ud ?????

 

Jeg fandt en manual på nettet i går, hvoraf det fremgik at der både var en "current loop" og - mere interessant- en RS232 hvor farve og stikforbindelser var nævnt - alt sammen i dit multistik. Jeg kopierede den ikke, fordi jeg var "dødsikker" på, at den havde du (som man spør' får man svar). Til gengæld fandt jeg ikke manualen på VHF.
Hvordan du til sidst vælger at samle dine forbindelser - og om du kan finde et standardkabel skal jeg ikke "kloge" mig på, men indtil du har "hul igennem" kan du samle det med hvadsomhelst - sno dem sammen og isoleringstape omkring - eller en kronemuffe.
IN/OUT skal du opfatte som, at på NMEA kan gps sende positioner m.v. ud, og motage waypoints mv. fra eks. en PC.

There are 10 types of people.

Those that understand binary, and those who don't

http://www.fixya.com/support/p791376-furuno_gp32_gps_4_5_display/manual-25810/page-53

beskriver stikforbindelser, hvoraf jeg læser, at du skal forbinde blå(grund) med grund på VHF, og gul for sendData med vhf data ind, som på vhf jo godt kan være grøn (grøn er data ind på gps) - som jeg læser det.

There are 10 types of people.

Those that understand binary, and those who don't

Annonce
Takker , det satte tingene lidt mere på plads i mit hoved..

Hej alle (og sorry Gerhard, at jeg ikke har svaret før)

Her er svaret jeg fik fra Mogens fra VHF skolen. (Og det virkede)

NMEA signaler til DSC er ind imellem noget af det som gør, at man bliver for tidligt grå i toppen. Det er ikke altid lige let at gennemskue en manual vedr. dette, der er utroligt mange forskellige modeller og muligheder, men jeg kan hjælpe dig et godt stykke på vej. Du skal ikke bruge NMEA TX fra radio og NMEA in på GPS til noget! Drop det. Det er beregnet for noget andet. Du skal tage NMEA out (+) fra din plotter og koble sammen med NMEA in (+) på din radio. Så taget du NMEA out fra plotter (-) og kobler sammen med NMEA in (-) fra din radio. Stelforbindelsen (NMEA -) skal samtidig føres til batteri stel. Så skulle forbindelsen gerne fungere. Derefter skal du på din Garmin sørge for at "åbne de fornødne porte" for signaler. Altså indstille plotteren til at sende NMEA 0183 signalerne over til din radio. Hvordan du gør det fremgår af plotterens manual. Her er der også et diagram over ledningsfarver og forbindelser. Når din position vises i radioens display er tingene korrekt sammensat. Betingelsen for at kunne bruge det er så, at du har et MMSI nr. indkodet i radioen, men det har du sikkert styr på. Uden MMSI nr. virker DSC systemet ikke.

asn

Jamen whatever works - det gode ved dette forum er jo erfaringsudveksling - og specielt hvad der virker (og hvem som har fået det til at virke)

There are 10 types of people.

Those that understand binary, and those who don't

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis