Billig stoker / pillefyr

På hjemmesiden: http://www.skstaal.dk  finder du god omtale at SK-STOKER - og så den tilsyneladende meget billig i forhold til andre mærker. Den honorerer kravene til Miljø- og Energimærke: A-A.
Virksomheden har eksisteret i mere end 20 år.
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Næh, den er meget dyrere end Scotte, 33.000 kr. ift 24.000 kr og så betaler Scotte for at reklamere her på siden.

Med venlig hilsen
ktm

 

Umiddelbart fandt jeg dette forum interessant - endda med mulighed for at fremkomme med et konstruktivt indlæg, som jeg så ofte har gjort på fx "Ingeniøren".
Kort fortalt: - Jeg har ingen økonomisk interesse i pågældende virksomhed, som jeg refererer til via link.
Min faglige baggrund, der har relation til BIOENERGI, medfører ikke, at jeg af den grund føler behov for at fremkomme med indslag, der tangerer reklame - og slet ikke i forbindelse med egen virksomhed.
Med et manglende kendskab til den annoncerende stoker-producent her på sitet håber jeg efterfølgende, at jeg må stifte bekendtskab med pågældendes produkt og brugernes erfaringer des angående.

Venlig hilsen
Projektleder
Hej.

Projektleder: Syntes egentelig dit indlæg 'lugter' langt væk af, du har en form for økonomisk interesse i firmaet da linket gives uopfordret. Var det derimod givet som del i en diskution vil det være 'lugtfrit'.

Ktm: Nu er der også temmelig stor forskel på en stoker og en pillesluger, også kaldet faldstoker. IK ?

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
I brug for den almindelig bruger, gør det jo ikke megen forskel.

Med venlig hilsen
ktm

 

Hej Ktm.

14 sep 2009 22:03
I brug for den almindelig bruger, gør det jo ikke megen forskel.

Jo, det vil jeg nu mene der er. En faldstoker egner sig normalt kun til træpiller. En 'rigtig' stoker kan normalt køre på alle frøprodukter, kirsebærsten og flis, for bare at nævne nogle få. Tja, har hørt om en der hælder hønsemøg på tanken. At man så ikke må det efter miljøministeriets bestemmelser er så en helt anden sag. Hestemøj skulle også være egnet. Det må nok også give en lidt vel landlig odør, men hvad. Men fælles for de nævnte brændstoffer er, de er billigere end træpiller og man kan hele tiden vælge det billigste !

Hvad en almindelig bruger er, bliver vi ALDRIG enig om !


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Annonce
Min definition på en almindelig bruger, er ham der fyrer med træpiller
Alt det andet er jo vældig eksotisk, men så vidt jeg har erfaret, kræver det en betydelig indsigt og indsats.
Jeg har dog eksperimenteret med korn og olivensten i min pillesluger, men kunne ikke rigtig få øje på nogen besparelse.
Det kunne jo være jeg skulle eksperimentere med hestemøg, så jeg slap for stanken af naboens ældgamle og rådne hestemøg, som han kørte ud for nylig og lod ligge i en god uges tid!

Med venlig hilsen
ktm

 

Hej Ktm.

15 sep 2009 21:43
Min definition på en almindelig bruger, er ham der fyrer med træpiller

Tja, der er vi vist ikke helt enige !

Alt det andet er jo vældig eksotisk, men så vidt jeg har erfaret, kræver det en betydelig indsigt og indsats. 

Tja eksotisk, neejjj. Det plejer altid at hjælpe med indsigt, altså hvis det skal lykkes !

Jeg har dog eksperimenteret med korn og olivensten i min pillesluger, men kunne ikke rigtig få øje på nogen besparelse.

Det er måske fordi du ikke har 'værktøjet' til det du vil. Mig bekendt findes der kun et fabrikat i faldstoker hvor fabrikanten siger ok til korn. Ved ikke engang om den er blevet godkendt efter de nye regler. Korn plejer at være betydelig billigere, nærmest 1/2 pris i forhold til træpiller. Af en eller anden sær grund, syntes jeg træpiller er blevet for dyre de sidste år !
 
Det kunne jo være jeg skulle eksperimentere med hestemøg, så jeg slap for stanken af naboens ældgamle og rådne hestemøg, som han kørte ud for nylig og lod ligge i en god uges tid!  

Tja, bortset fra du ikke må, får du ikke høm hømmerne proppet gennem faldstokeren da den stoppe til øjeblikkelig. Det kræver noget helt andet ordentelig værktøj min herre Ogg måske en sigtelse for tyveri af naboens gødning

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Korn siges at have ca. den halve brændværdi pr. kg ift. træpiller. I fjor kostede kornet ca. 120-140 kr tønden, altså 12-1400 kr. pr. tons. I fjor gav jeg 2000 kr. pr. tons træpiller. I år mener jeg at kornprisen ligger på ca. 800 pr. tons, hvor jeg stadig skal give 2000 kr. pr. tons træpiller, som jeg har gjort de sidste 4-5 år. Kornprisen skal ganges med 2 for at opnå den samme brændværdi som træpiller.
Dermed var det tilsæt at fyre med korn i fjor, og i år er der en lille gevinst, fratrukket udgifter til kridt og noget mere bøvl med aske, tæring osv.
Det gider jeg slet ikke beskæftige mig med og slet ikke efter i et nogle år at have fulgt med i flere kornsvideres kvaler.

Den med olivenstenene var jeg egentlig lidt hooked på, men omgivelserne syntes ikke om den, efter min mening, fine duft de afgav + at jeg ikke opnåede den store besparelse i fht træpillerne, jeg blev stillet i udsigt. forbrændingen forløb udmærket uden noget særligt askeøgning.

Jeg tror også at jeg afstår fra eksperimenter med hestemøg!!

I øvrigt er jeg utrolig meget tilfreds med min gamle Salamander og pillesluger, der giver mig en fyringsøkonomi, som jeg ikke vil kunne få bedre med noget andet anlæg, har jeg efterhånden erfaret. Undskyld!

Med venlig hilsen
ktm

 

Hej Ktm.

Der er noget helt galt i dit regnestykke vedrørende korn/træs (inc. træpiller) brændværdi.

1 kg korn = 3,89 kwh pr. kg ved 15% vandindhold.
1 kg træpiller = 4,9 kwh pr kg.

Altså, skal du rundt regnet skovle 25% flere kg. på tanken når det er kerneenergi (fint udtryk ik )

Sidste år var prisen på korn helt ekstrem men i år ligger afregningsprisen for landmanden på ca 100 kr pr tønde (100 kg.) inc moms. Det burde være din pris hos en landmand hvis du selv afhenter. Overskudskorn eller korn med højt vandindhold kan du finde til nærmest halv pris.

Ekstra tæring på kedlen er så minimal at du ikke mærker det i prakcis. Du skal bare huske at hæve kedeltemperaturen til 80 grader og huske at der ikke bør være over 15 graders forskel på frem/retur.

Altså summa sumarum er der rigtig mange penge at spare for den driftig, også selv om man skal købe lidt foderkalk

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis