Slibning af HM rundsavsklinger

Hej

Som privat person syntes jeg HM rundsavsklinger er ret dyre og har derfor en tendens til at bruge klingerne længere end man burde. Jeg ville høre om der er nogen der har erfaring med at slibe deres egne HM klinger?

Jeg har kigget lidt på denne slibemaskine fra einhell: BT-SH 90/350
Den findes under forskellige navne og priser.

Med den kunne man jo altid ha friske klinger

Med venlig hilsen
Lasse
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Den kan da sagtens gøre det,du kan med fordel komme en lille put vand på ved den

tand du skal slibe hver gang. Så vil din slibesten holde meget længere på maskinen,den

må jo være udstyret med en diamantskive og diamanter kan ikke lide varme.

De brænder af ved 700 grader og syntetdiamant ved 800 grader og der når man hurtigt op

lige i slibestedet

 

Mvh Henrik


 Mvh Henrik

gode HM skiver koster. så de skal behandles ordentligt. slibestedet skal spules med skære væske eller vand for at undgå at noget bliver for varmt. jeg tvivler stærkt på at den einhell maskine kan noget godt. det er lidt ligesom at købe en elektrisk sliber til motorsavs kæden. det er bare ikke særligt godt.
har du hørt hvad det lokale værktøjs magasin skal have for at slibe sådan en klinge ?
Jeg har forskellige klinger til dels hvad jeg skærer i men også hvor pænt det skal være.
man kan få 3 klinger en 24T og 2stk 40T for 424kr når de er på tilbud. de er helt fine til det daglige.

Jacob

Hvis tænderne kun skal friskes lidt op, kan det snildt gøres med en diamantfil.

Spænd klingen op i en skrustik med bløde kæber og sørg for at have noget ordentlig lys, så kan det med lidt håndelag sagtens lade sig gøre.

Mvh.ame

Mener også sagtens at den kan gøre det, det er selvfølgelig bare vigtigt at der kommer lidt vand på platterne da legeringen ikke skal ødelægges. Hver anden gang kan man selvfølgelig også "nøjes" med at slibe øverst på platten istedet for inden i hver gang. Mener at jeg har set den herhjemme til 599,-
Du kan sende den til slibning gennem din lokale trælast, der er en fast pris pr. tand, og pr. klinge / sendning.
Så det er billigere at samle et par klinger sammen, når de sendes ind.

Alternativt så søg efter en skærsliber i dit område, så kan du sikkert få dem slebet der.
Annonce
kltech.

Tilbage i 76 var jeg på kursus for at lære at slibe Hm. værktøjer, herunder rundsavs kl.
Disse værktøjer (slibe skiven/koppen) var lavet af bakalit eller alu-miniun som var bestykket med industri-diamant og blev anvendt uden nogen form for køling.

Der er sikkert udviklet andre metoder nu, men mener at huske et sådan værktøj kostede ca. 3000 kr. og nøjagtig-heden til maskinerne var meget store, så vil nok sætte ?? ved en sådan maskine til 69,95 euro med dagens kurs på 744,42 så prisen vil være ca. 520,22 kr + fragt og evt. told om den ville være pengene værd.

Men hører da gerne om din/jeres erfaringer med en sådan maskine.
Jeg kunne jo blive over-rasket over kvaliteten.

M.vh. maskinsnedker.

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
(SPØG).

hvad med at sende hm. rundsav klingen til tandlægen.
til slibning de har diamant bore og skiver og polerekopper.
here kan du slibe og polere hm tænderne enkelt vis efter kundes ønsker.
og sætte guld i tænderne hvist der gået skår i dem.???  :-)
Hej alle.

Førhen udskiftede man tænderne hvis disse blev revet af, eller der knækkede en flis/hjørne af. ( ved ikke om det er så almindeligt mere ) Som blev slebet oven-på så det passede med de øvrige tænder.
De blev induktions loddet med fluss middel og sølv, med en form for "robot"  (dengang  kostede det ca.1 kr. pr tand.)

Har været med Skive Tek. Skole på besøg ved Unimerco i Sunds v/Herning et par gange ( 70 - 76 ) som i dag en af Danmarks helt store værktøjs-producenter og slibe-rier, så har set klingerne ved "tand-lægen".  ( kontor og værksted i et stort lokale, med grønne planter det er arbejds miljø !!!. )

Hård/sejheden på HM platterne, blev målt i en enhed som hed Rock-vells', og  Mohs skala, og kunne bestilles efter denne  norm/skala, efter hvilke emner der skulle arbejdes i. ( lidt viden-skabeligt måske )

I øvrigt sleb man ikke tænderne oven-på, men kun i "stødet" den-gang - - - har kun set dette gjort et par gange i min aktive tid som maskinsnedker, og kan ikke huske hvor-for dettte var gjort.

Mit indlæg er natur-ligvis ud fra egene erfaringer og  betyder ikke at det er den ene-gyldige sandhed, kan godt være at det bliver gjort andeledes andre steder.
Men sådan har jeg lært det engang for mange år siden.

M.vh. maskinsnedker.

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Jeg har brugt en del tid på at gennemgå nogle af de engelsksprogede forums og det ser ud som om at folk generelt er ret tilfredse med den. Det ender nok med at jeg på et tidspunkt køber den.

/Lasse
kltech.

Kan/vil du henvise til en eller flere af disse steder, er ret interesseret og nysgerrig efter mere info. om denne maskine.
Så ville jeg blive meget gad.
Må jeg sige på forhånd tak for det.

M.vh. maskinsnedker

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis