Spots og dampspære mellem stue og 1. sal

Jeg skal lave badeværelse loft i weekenden og har lige et spørgsmål som jeg håber nogen kan hjælpe med.

Badet er i stueetagen, og skal der være badeværelse på samme sted oppe på 1. sal.
1) Jeg går ud fra loftsplader skal være vådrumsgips ?
2) Hvordan med dampsspærre i loftet, gulvet ovenpå er jo også tæt, så det gør vel blot ondt være at montere folie så fugt kan ophobes i bjælke laget? (
3) Jeg har aftalt med elektrikeren at der skal sættes LED spots op (er dog spændt på at høre hvad det koster!). Det er nogle smarte tingester der blot click'es fast i et hul i gipspladen. Men selvom de ikke afgiver meget varme, kan det ikke være problematisk at plastfolien rører ved huset?

NB: Lofts etagen er rydet og gulvet fjernet så jeg kan trække ledninger efter gipsloftet er sat op.

 


 

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skal ikke lave dampspærre når du har 1. sal og jeg vil nok lave loftet i vådrums gips
1. Nej, alm. gipsplader er at foretrække, det er svært at lave flot finish på de hårde plader.

2. damspærre behøves ikke her, smid hellere 2 lag alm. gips op, som fuges tæt i kanterne.

3. LED spots er et godt valg, men det findes også spots med alm. lavenergi pærer i, disse er nok prismæssigt billigere i indkøb, men vil over længere tid bliver dyrere, pga. det større strømforbrug.
Hej

Det er ikke nødvendigt med vådrumsgips som loft i badeværelser, men der sker selvfølgeligt heller ikke noget ved at anvende det.

Hvis der er et vådrum over, må der ikke etableres dampspærre, og loftet skal være demontertbart for inspektion af utætheder i badeværelset på 1. sal.

Demonterbart, argh!, det er da en afgørende forskel jeg ikke har tænkt eller taget hensyn til. Tak for det. Heldigvis (eller uheldigvis?) kan det nås endnu.

Jeg må se hvad der findes af loftsløsninger til det. Jeg er ikke vild med de lofter man typisk anvender i industri og kontor bygninger.

 


 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis