Nyplantet liguster hæk

Hejsa
Min nabo og jer er endelig blevet enige om at rykke vores halv døde 40 år gamle elme hæk op.
Vi er ikke helt enige om den nye hæk, men jeg er gåen med til en liguster. Hader dog denne, men orker ikke diskutere det mere.

Min bekymring går på, hvordan vi skal passe den, så den vokser op og bliver tæt og pæn.
Skal lige huske at fortælle, det drejer sig om 50m.

Når jeg kigger mig omkring er der virkelig stor forskel på den slags hække. Nogle er tykke, tætte og meget fine. Andre er skæve, tynde og tjavset.

Jeg er havemand og vil passe den efter bedste anvisning.

Hvad gør jeg?
Hvordan gør jeg?

Teknisk Designer og Keramiker

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Prøv at gå ind på altomhaek.dk

Der er vejledning til næsten "alt om hæk".
Hej
Tusinde tak, det vil jeg gøre :-)

Teknisk Designer og Keramiker

Har stor erfaring heri., men der er jo mange måder... herunder er lidt af min svigermors overbragte erfaring

1: Klip den for guds skyld godt ind i siderne hvert år.. ikke noget med at lade den blive bred.
2: Skal den stå som TÆT hæk hele sommeren, skal den klippes minimum 2 gange.
3: Klip ikke af toppen INDEN den har nået den ønskede højde... dette er lidt modsat tidligere, men det giver en stærk og tyk grund stamme
4: En god ide er at lade den spidse op i midten i toppen for at forhindre alt for meget sne,( hvis det nogensinde kommer igen)
5: MASSER af kunstgødning fodelt over 3-4 gange på en vækst sæson, kan gøre hækken 1,8 m høj på bare 2 år, taler af erfaring !!!

Kun perfekt er "godt nok"

Jeg er lige med fra sidelinien.. Jeg plantede min liguster hæk i efteråret, og syntes ikke rigtig der er sket så meget (i forhold til mine forældres som satte deres et par mdr senere) Jeg har nu givet den noget npk og kan nu se at bladene er blevet en del mere mørkegrønne.. Jeg bor i smidstrup hvor jorden er meget sandet, kan dette have skyld i at de ikke vokser så hurtigt ?
Der er ikke tvivil om, at så længe hækken skal vokse er det vigtigt, at den får tilført noget kvælstof (N). Når først hækken er fuldvoksen behøver den ikke så meget kvælstof, da det jo bare skal "klippes af igen". Til gengæld er P og K vigtige, da det er med til sikre et kraftigt og grønt løv.
Annonce
Men skal jeg blive ved med at vande den?? Man vander vel fordi at rodnettet ikke er stort nok til selv at nå nok vand endnu? Kunne forstille mig den skulle ha lidt vand da det er meget sandet jord ? Ret mig hvis jeg tager fejl.. Er uddannet skovarbejder men har ikke været i faget siden min uddannelse sluttede.. Så lidt ved jeg da om planter.. Men syntes ikke lige jeg kan blive så klog på min hæk, hehe
vandunderskud vil helt sikkert begrænse hækkens mulighed for at vokse. Hvis det er sandet underlag kan der være god fornuft i at lægge en siveslange ud i hækken (hvis man graver en planterende når man etablerer hækken kan slangen lægges der nede) så man hurtigt kan give hækken lidt vand, hvis der er længere perioder uden regn. Et sikket tegn på vandunderskud er hvis bladene begynder at bukke kanterne og i værste tilfælde at bladene begynder at rulle sammen, men vandingen skulle meget gerne gennemføres inden det går så galt, hvis man vil holde hækken i god vækst.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis