Udskiftning af klinge på vinkelsliber

Hej,

Jeg købte for noget tid siden en 230mm vinkel sliber lidt for billigt. Jeg overvejer derfor en ny model. 

Kravet er at det skal være nemt at skift klinge. Er der andre en bosch som har et smart system/møtrik til dette (SDS-clic-møtrik) og er det pengene værd?

Har kig på dette pakketilbud:
Bosch Vinkelsliber GWS 20-230


Andre producent foreslag / bedre priser?

/Hans

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg vil vove den påstand at alle vinkelslibere er lige nemme at skifte skive på. Men jo højere kvalitet jo bedre. Du spænder bare møtrikken til med fingrene og giver derefter skiven et drej med hånden. Så er den spændt. så kan du nemt spænde den op igen ved at dreje skiven modsatte vej, og tage møtrikken af med håndkraft igen. man behøver ingen værktøj. Men det kræver selvfølgelig at maskinen har en ordentlig spindel-lås (det er her de billige maskiner tit fejler)
Tit er handsker en god ide til manøvren.. men dem har man jo på alligevel når man bruger vinkelsliber.

Blå Bosch er for øvrigt en fremragende vinkelsliber. Både i lille og stor model.
tip.

hvist spendel låsen failer er en speciel gaffelnøgle er kommer ind (17 mm.)!
ud over tapnøgle til skivemøtrik. men sds. møtrikken den kender jeg.!
dens handikap er at den "stikker" lidt langt ud til 115 mm. og 125 mm.skive.
men til de store er den perfekt til formål.?
men de flade skivemøtrik til tap nøjle er de gode til små vinkelsliber (115 mm. og 125 mm.)
spindelmøtrikken kan købes løs. har set den hos carl r. til 175,- og de ersom regel ikke de billigste .. jeg ville finde en billigere maskine f.eks dewalt. og så købe møtrikken ved siden af hvis den ikke allerede er standartudstyr.. og så spare et par hundrede kr.. jeg har selv en elu "nu deWalt" den kører på 12. år og har været udsat for lidt af hvert.. men god jagt :-)

 den bedste håndværker er ham/hende der kender sine egne begrænsninger

Jeg har oplevet at pal'en der låser akslen er knækket og håndtaget er brækket for jeg tog for hårdt fat. I begge tilfælde på en billig 110mm vinkelsliber.
Jeg har haft et par billige 230mm slibere. Den første model var fra Harald Nyborg. Den første var samlet forkert så den fik jeg byttet. Da jeg kom hjem og opdagede den havde samme fejl blev jeg sur. Den var altså farlig at bruge med den fejl så måtte en tur derud igen, pengene tilbage, og skrev til dem at burde fjerne produktet fra forretningen.
Købte derefter en lignende hos Jem&Fix, dog samlet korrekt. Kontakten var ikke perfekt, men jeg skulle bare igang så jeg fixede den selv. Efter kort tid røg lejet, og jeg byttede til en ny. Den holdt vist en måned, så stod den af (stikflamme, det så veldig flot ud).
Men så var min tålmodighed også opbrugt, og jeg købte en Metabo. Den er jeg glad for. Skive skift er den almindelige model, men afstanden mellem de to tape i møtrikken er større.

 

der fik du en lærestreg.!
køb en billig til at lege med (omtanke). for at ødelægge den.
du har behandle den korrakt og den dør uden grund.
under arbejde.!
lugter af varme og brændt plastik.!
og
køb den dyre til regulæret brug.! hvist du bruger meget (lang standtid)
Annonce
ingen tvivl om at man skal bruge penge på sit værktøj man sparrer en masse ærgelse over at tingene ikke virker når man har behov for det, men man behøver heller købe den dyreste på markedet, skulle det så være tilfælled at det er den absolut dyreste model af et stykke værktøj man er faldet for så er der som regel peng at hente ved at surfe på nettet efter den billigste pris.
sådan sparrer man en masse penge og holder en maskinpark som er af personlig udvalgte maskiner..

 den bedste håndværker er ham/hende der kender sine egne begrænsninger

Jeg bruger også den der med at spænde til med hænderne.
Jeg er dog også stødt på en ung mand, der ikke helt havde forstået pointen med det der "Den skal sidde fast"... Han stod og skar kabelbakker over, da skiven røg af og trillede med overlydsfart gennem den maskinhal vi stod i!!
Derefter blev de spændt med værktøj igen...

Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
 ja der er jo skrækistorier med stort set alle maskiner  
det er lige som om at jo lettere ting des mere sløser folk med det. men tro mig når jeg påstår at der osse er suset vinkelsliber skiver igennem luften som skulle havde været sat fast med værktøj

men sagen er jo at selv en skruemaskine kan du komme galt afsted med hvis du ikke respekterer at det er en maskine..

 den bedste håndværker er ham/hende der kender sine egne begrænsninger

Det blev til en ny Bosch GWS20-230 vinkelsliber med en sds-clic møtrik. Den lokale Stark kom med et godt tilbud og så kunne man jo ikke sige nej til et stykke kvalitetsværktøj.

SDS møtrikken virker umiddelbart til at være en genial opfindelse. Afmonteringen sker uden værktøj, og kan udføres af en gut med kontor-arme ;=)

Nu er der desværre bare arbejdet tilbage...


/Hans
point i er at værktøjet er at ikke købe de dyrste.!!!
men at købe en der kan holde i længten u and set prisen.?
afhængie af hvad pængene siger til.!

jeg har set en af mine kollega med eb stor vinkelsliber 230 mm.
der hvor skiven fløj og "navet" sidder tilbage på akslen på maskinen.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis