Frekvensomformer eller ???

Hej. Jeg kunne godt tænke mig at min bajonetsav kun køre med mindre ombrejninger/slag i minuttet. Jeg kan på nuværende måde regulere fra hastighed 1 til maks 5, men kunne godt tænke mig en meget lavere hastighed på den, da jeg vil bruge den til at figurer med?? Skal jeg SÅ KØBE EN FREKVENSOMFORMER ELLER HVAD SKAL DER BRUGES??? og hvor anskaffer jeg mig sådan noget tilbehør henne?? gerne billigt eller brugt..

Håber nogen kan hjælpe mig...
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Er den til 230 V?
Stort set alle de 230 V håndmaskiner jeg kender har en universalmotor som drivkraft, men det kan du hurtigt se: hvis motoren har kul/børster er det en universalmotor.
Teoretisk kan du regulere den med en lysdæmper der er kraftig nok. Problemet er, at den eksisterende hastighedsregulering på maskinen nok også er en triac/thyristorstyring, så du kan risikere at de to reguleringer forstyrrer hinaden.
Men prøv, en lysdæmper koster ikke alverden, måske har du en allerede.

Bent.

Det kan du ikke bare.
motoren vil løbe varm da spolerne i motoren vil gå i mætning.
du skal geare den ned mekanisk.

Jacob
Skrevet af Jacob Antenne på 11 sep 2009 17:10
Det kan du ikke bare.
motoren vil løbe varm da spolerne i motoren vil gå i mætning.
du skal geare den ned mekanisk.

Hvis den er koblet som universal motor hvorfor skulle den så gå i mætning? Den kan vel i princippet køre på DC?

Mvh Lasse

Ja. men problemet er ved lave omdrejninger ikke høje.

Jacob
Hvorfor i alverden skulle motoren gå i mætning? Det er vist ammestuesnak.
Det eneste potentielle problem der er kan være manglende køling, fordi blæseren jo også kører langsommere.

Bent.

Annonce
har lige prøvet med 2 forskellige lysdæmpere og ingen af delene virker. Bajonetsaven brummer bare...:-(
Så er der den dyre løsning,, en variotrafo.
Min bajonetsav har indbygget hastighedsregulering.
Måske trænger saven til at blive skiftet ud?

Er det godt?
Eller er det bare godt nok?
min har osse indbygget hastighedsregulering, men på laveste omdrejning går det stadig for stærkt... tror min er en 600-2500 omdrejninger pr min. Men må vel bare investere i en DeWalt som kører 0-2500 i minuttet... Tak for jeres svar alle sammen..
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis