Olie til naturstensgulv.

Vi har i Bauhaus købt noget mosaik gulv af noget sten som ligner mamor. Det er i hvert fald natursten...
Jeg ville gerne fremhæve den glød stenen har ved at give det olie, men ville ikke bare købe klinkeolie eftersom mamor ikke er nævnt på klinkeoliens etiket.
Jeg har osse hørt at man selv kan blande et plejeprodukt af linolie og terpentin (nemli klinkeolie), men kender ikke de præcise blandingsforhold, samt hvilke produkter der skal anvendes. Rå-kogt eller hvad ? lugtfri terpentin osv...

Er der nogle af jer der har prøvet det?

De bedste hilsener Skovly

Med venlig hilsen Skovly

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Til 1. L. kogt lindolie skal der bruges 2,5 Dl. mineralsk terpentin og 3. dråber Segativ. Bland grundigt og påfør med bred pensel. Husk at lige så snart der er tilført Segativ skal det bruges.

V.h.  Håndværkeren
Skrevet af Skovly på 15 sep 2009 08:45
Ok...tak! Har du noget bud på hvorfor det skal være kogt linolie?

Mvh Karina
Ja da, Rå lindolie er en vinterkrig om at tørre, faktisk tørre det aldrig helt ud, det vil nok ikke være så praktisk at gå og hænge i når du lister rundt på strømpesokker, og desuden vil overfladen på det nærmeste suge skidtet til sig som du ikke bare kan vaske af.

Ok! Jeg tænkte at det klarede terpentinen...og så sekativen!

Det gi'r god mening! Tak for hjælpen...

Med venlig hilsen Skovly

Jeg håber ikke det er for sent men, linolie skal man absolut over hele hovedet ikke bruge til dette formål - med mindre du gerne vil have, at de fine natursten bliver brune? Linolie bliver nemlig mørkt (som man kender det fra gamle ferniserede trægulve), når det ikke får lys.
--- Altså jeg gentager: Når det ikke får lys! Og det gør det jo ikke indendøre. ---

Klinkeolie er oftest ren parafinolie og udmærket til klinker og andre hårde overflader, så det er nemt at mætte klinkerne med olie, hvorved de bliver en anelse mørkere og vandafvisende. Man skal være opmærksom på at sarte kulører kan ændre farve, så hvis klinkernes specielle kulør skal fremstå originalt, vil jeg anbefale at lave en prøve på en klinkerest.

Hvis eksperimentet ikke indfrier forventningerne, har du to muligheder. Enten giver du gulvet en gang silikone, som er en helt usynlig behandling, men hvis gulvet vil blive udsat for fugtigt fodtøj, ville jeg vælge Voks til vådrumsgulve af tegl og natursten. Voksen masseres ned i gulvet med en børste. Efterfølgende polerer du overfladen indtil den står silkemat.
Voksen ændrer ikke stenenes narturlige kulør, men lukker overfladen og fugerne fuldstændigt.

Denne type voks fås hos seriøse forhandlere af klinker, gulvtegl, marmor og andre natursten. I tilgift kan de vejlede dig omkring behandlingen, hvis du viser dem en klinke.

Mvh. Christian

Annonce
Hej Christian!

Det er ikke for sent i forhold til linolien, har i hvert fald ikke brugt den. Jeg forhørte mig osse hos Borup for at høre om et af deres produkter kunne bruges, og der fik jeg en anbefaling af deres gulv-og stenpolish. Den lægger en beskyttende hinde på IKKE-sugende produkter som vores mosaikgulv nok er lavet af. Det minder om marmor.
Jeg har givet det 3 gange med det, og kan mærke den beskyttende hinde ret tydeligt. Tror det er fint, og tænker at det osse er et hit i forhold til flisefugen, så den ikke suger for mange kedelige farver til sig. Polishen har jeg så valgt ikke at polere, men jeg kunne godt ha' ønsket den havde fremhævet spillet i stenene noget mere. Det har ikke givet så meget liv til stenene som jeg havde håbet.
Jeg er rigtig glad for dit svar, og er sikker på jeg kan bruge dit råd en anden gang. Tak for hjælpen! Det lyder spændenden med voks...

Med venlig hilsen Skovly

Prøv at tage fat i Willesen. Ham har vi brugt mange gange før, når vi har lagt skifer, sandsten og marmor som udendørs belægning. Han har mange plejeprodukter og er altid klar på en snak.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også