Udvendig isolering af asbestcementtag?

På Rockwools hjemmeside: http://guiden.rockwool.dk/konstruktioner/udv-tagisolering/renovering/eternittage?page=1532 - gives der gode råd til at efterisolere og gemme et gammelt "kostbart" tag. Jeg har netop et sådan tag på udhus/garage - bygning. Nu da jeg skal have jordvarme, skal skorstenen væk, og da taget rundt om den er m e g e t gammelt, ville jeg i grunden udskifte det for også at få lukket huldet ved skorstenen. Men, - da det med sikkerhed er af det gamle cement-asbest, aner jeg at jeg skal foretage en masse afskærmning når jeg nedtager det og at det koster "penge" at komme af med på genbrugspladsen. Er der nogen her der har erfarring med omtalte tag, og økonomien?

Jordvarme, ibrugtaget oktober 2009, har allerede i 2010 vist 60% billigere varme, - det er INDEN brinen har sat sig.

Opdatering: efter to meget kolde vintre, - må jeg konstatere at det virkelig var pengene værd, - fra at have brugt for kr. 24.000 i olie over milde vintre, - har jeg nu kun brugt for kr. 10.000 i el/år..... den kan vist ikke stikkes, kan den?

Opdatering: 2014, har været et mildt år på mange måder, også for jordvarme folket :) - således har vi kun brugt for kr. 8.300.
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du må gerne lappe det gamle tag.
Så tag de plader der er skåret til rundt om skorstenen af, og sæt så nye i.

Det er ikke så pænt, men med den leve tid der er på de nye, så ser de snart ens ud.
Og det skal nok passe med at de er udslidt på samme tid.

Så hvis kan leve med at der er en periode, hvor dit tag har farveforskel, så er dette den letteste og billigste løsning.

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Som privat person skal du kunne komme af med pladerne, men måske skal du pakke dem i plastik.
Dette skal du lige undersøge med genbrugspladsen/tekniskforvaltning i din kommune.

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

http://guiden.rockwool.dk/konstruktioner/udv-tagisolering/renovering/eternittage?page=1532


Prøv lige at se på denne hjemmeside.

Det er den renovering jeg påtænker, - medmindre nogen taler mig fra.

Taget er fladt, så, hvordan det kommer til at se ud, må være op til Google earth brugere og astronauter at afgøre :-).

Jordvarme, ibrugtaget oktober 2009, har allerede i 2010 vist 60% billigere varme, - det er INDEN brinen har sat sig.

Opdatering: efter to meget kolde vintre, - må jeg konstatere at det virkelig var pengene værd, - fra at have brugt for kr. 24.000 i olie over milde vintre, - har jeg nu kun brugt for kr. 10.000 i el/år..... den kan vist ikke stikkes, kan den?

Opdatering: 2014, har været et mildt år på mange måder, også for jordvarme folket :) - således har vi kun brugt for kr. 8.300.
Nå du vil bruge det gamle tag, som undderlag til et listetag, med asfaldt.

Om det er godt skal jeg ikke kunne udtale mig om.
Men lavet på X-finer er det noget af det bedste på markedet.

Men der har jo været en af eksperterne inde over, måske tagdækkerclaus kommer forbi igen, for han kan rådgive om dette.

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Annonce
Pris mæssigt er det sikkert en dyr fornøjelse, da hårde isolering er urimeligt dyrt.

Selv isolerings værdien i at ligge et lag isolering oven på taget, er sikkert minimal i forhold til prisen.

Jeg ville pille det gamle tag af, og lægge et nyt tag.

Vil du også have efterisoleret, så kan dette gøres billigt og effektivt med den tagrenovering.

Er der mindst 10 graders taghældning, kan du jo lægge et tegltag, og har du mindre ville jeg i stedet benytte tagpap på brædder eller krydsfiner.

De gamle eternit tagplader kan gratis afleveres på genbruges, de skal ikke pakkes ind i plastic eller noget, man skal bare pille dem forsigtig af.

At lægge et nyt tag over på et gammelt tag, ser jeg ikke den store ide i, få pillet dem gamle af, lægtet om med nye lægter, evt. efterisoleret i samme omgang, også på med krydsfinerplader, så er du til tagpap hvis det er denne tagdækning du ønsker.
Deter en meget dyr løsning med Hardrock til eternittag. Af med de gamle plader, lægter, stern og tagrender. Nye T1 taglægter, 18mm Krydsfiner, 2 lag tagpap udført som listetækning. inkl. ny stern, 11" zink tagrender samt diverse blikprofiler for afslutning af tagdækning...

Sådan en omgang vil ca koste 700 kr pr m2, så har du et tag som holder i lige så lang tid som et nyt tagstens tag om end ikke længere.

Sydjysk Tagentreprise

7100 Vejle

60767424

Alt i tagpap arbejde

se mere på www.sj-tagentreprise.dk

TAK, så er der sat punktum for den renovering.
Nyt tag, - som jeg har de største intentioner om selv at lave - for lidt mindre end kr. 700 m2 :-)
T1 lægter, Krydsfiner og tagpap(2lag, krydset), - ikke?
/Teis

Jordvarme, ibrugtaget oktober 2009, har allerede i 2010 vist 60% billigere varme, - det er INDEN brinen har sat sig.

Opdatering: efter to meget kolde vintre, - må jeg konstatere at det virkelig var pengene værd, - fra at have brugt for kr. 24.000 i olie over milde vintre, - har jeg nu kun brugt for kr. 10.000 i el/år..... den kan vist ikke stikkes, kan den?

Opdatering: 2014, har været et mildt år på mange måder, også for jordvarme folket :) - således har vi kun brugt for kr. 8.300.
Jep, 1 x underpap og et lag overpap og gerne på kryds ja.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis