Efterisolere "krybe"-kælder?

Je har et hus fra 50'erne. to etager, 60m2 grundareal, udnyttet førstesal. Der er en ca. 40 til 50 cm "krybe"-kælder under gulvet, som man ikke kan "krybe" ind i. Da vi flyttede ind, rev jeg de gamle gulve op og isolerede mellem bjælkerne med 100 mm som der var plads til, jeg har også lagt vindpapa, men mener ikke at det er nok(nu hvor jeg læser disse sider). Spørgsmål: vil det være muligt at fjerne en eller flere af udluftningsristene of blæse lega ind for at fylde hulrummet op, og herefter mure luftventilerne til? Eller er der et bedre middel? At brække gulvet op påny er ikke en option. mvh Teis

Jordvarme, ibrugtaget oktober 2009, har allerede i 2010 vist 60% billigere varme, - det er INDEN brinen har sat sig.

Opdatering: efter to meget kolde vintre, - må jeg konstatere at det virkelig var pengene værd, - fra at have brugt for kr. 24.000 i olie over milde vintre, - har jeg nu kun brugt for kr. 10.000 i el/år..... den kan vist ikke stikkes, kan den?

Opdatering: 2014, har været et mildt år på mange måder, også for jordvarme folket :) - således har vi kun brugt for kr. 8.300.
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
40-50 cm er da fin plads

I 1964, da jeg var ung og væver, var jeg med til at isolere under gulvet på et stuehus på en gård, hvor der absolut ikke var mere plads!
Jeg husker det som var det i sidste uge, der var en smule klaus i det!

Jeg ville absolut ikke turde blæse hele rummet fuld af isolering, med eller uden tilmuring. Mener også, at der er advaret kraftigt imod denne ide tidligere her på sitet.
Der er alvorlig risiko for at det hele mugner pga opstigende fugt og stillestående luft.


Med venlig hilsen
ktm

 

KTM har ret, det er ikke særligt smart at fylde det op med hverken leca, flamingo eller andet isoleringsmateriale, det vil med garanti give problemer med fugt/skimmel/svamp.

Isolering mellem bjælkelaget, evt. med en vindspærre mod undersiden er den optimale løsning.

40-50 cm er ikke meget, har også tidligere selv været nede og efterisolere sådan nogle gulve, og er glad for at jeg i dag ikke er tvunget til at lave sådan arbejde mere, det er godt nok ikke sjovt...

Den optimale løsning, er af få monteret et par regler på tværs under bjælkelaget, på disse monteres forskalling, i bunden lægges et par hårde bats, da disse virker som vindspærre, og resten fyldes op med alm. isolering.

Koludabyg:
Der er ligesom ikke meget at komme efter(under gulvet, hvis du forstår).
- Så jeg må vel starte forfra, op med gulvet, væk med bjælker og støtterne.
Nivelere grunden, nedlægge flamingo(fås de tykkere end 450mm?) og så få en til at stikke en beton-slange ind ad vinduet.
Spørgsmål: skal der ikke bruges net i betonglaget for ikke at det knækker?
skal der isoleres mellem sokkel og betongulvet?(jeg ville selv mene at det ville være en uhyggelig kuldebro hvis jeg sprang over her), med hvor meget skal der isoleres her?
- hem, kan jorden godt bære alt det? - jeg tænker på om det vil "sætte" sig med tiden, - så der bliver højere til loftet :-)....

Ktm, -> for fyrre år siden svingede jeg mig fra tag til tag, - i dag bliver jeg svimmel af at træde op på en Berlinger med de høje stillinger :-), resultat af evolutionen...

Jordvarme, ibrugtaget oktober 2009, har allerede i 2010 vist 60% billigere varme, - det er INDEN brinen har sat sig.

Opdatering: efter to meget kolde vintre, - må jeg konstatere at det virkelig var pengene værd, - fra at have brugt for kr. 24.000 i olie over milde vintre, - har jeg nu kun brugt for kr. 10.000 i el/år..... den kan vist ikke stikkes, kan den?

Opdatering: 2014, har været et mildt år på mange måder, også for jordvarme folket :) - således har vi kun brugt for kr. 8.300.
Ja, jeg forstår helt... kan stadig huske disse gulve fra min læretid...

Jeg ville dog kun lave dette fra oversiden af i dag, det er der ingen tvivl om.

Isoleringen fåes måske ikke i 450 mm, men det kan da opnåes i flere lag.

Der er ingen krav om net, men det bliver altid brugt, da et fladen på et armeret betondæk, anses for at være radonspærrende.

Jeg støber aldrig et gulv uden net.

Ja, mellem sokkel og gulv isoleres med flamingo også, disse fåes i flere forskellige tykkelser.

Jeg ville benytte mindst 20mm kantflamingo.

Ja, jorden kan sagtens bære alt dette, det bærer jo hele dit hus i dag, endda på en rende der kun er ca. 30-40 bred...

Det skulle ikke gerne sætte sig med tiden, det kan sætte sig lidt når vægten af betonen bliver lagt ud, men derefter skulle det ikke gerne sætte sig.

Jamen, så var du jo en af disse tarzan´s AT snakker om...
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis