Hengemning af benzin værktøj

Hvad gør i andre når i pakker benzin værktøjet sammen ?
tømmer i tanken, kører den tør, renser og smører i den eller ?

Motorsaven bliver fyldt helt op. texaco motorsavs olie og aspen benzin. luftfiltret renses og der renses omkring kobling og kæde.
vinter gemmer jeg den. skiller jeg koblingen og giver den noget godt fedt. alle skjold pilles af og den gennemblæses med trykluft og aftøres med en TØR klud.
måske lidt entusiastisk men jeg HADER at man ikke kan starte lortet.

Generatoren. der piller jeg belastningen fra. og lukker for benzin hanen. når den prutter får den langsomt choker indtil den er helt tør i kaburiden.

Jacob
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
jeg har også en motorsav en stihl ms 192c.

jeg obevare motorsaven "tør" for bensin og kæde olie tanket op
og renset for skidt.!

så skal den bare tankes op og trækkes snoren.
når den skal i bruges (den skal lige have tid til at vækkes op fra svallen.!)
når den køre jævnt. og abejds klar.
 med ny filet kæde.! til at gå løs på alt hvad den kan skære i.!

men selv om den har stået stille i 1 års tid er den til at starte efter 10 til 15 "hiv"
i snoren.!
Og så den dovne!

Ikke en sk.. !

De bliver opbevaret tørt og godt. Om foråret får det forskellige et pift dieselstart, og  efter nogle træk i snoren, spiller det igen.

Min motorhækklipper, Stihl, er ca 30 år gammel og kan stadig vække hele nabolaget efter lidt startgas og 8-10 ryk i snoren, og har alle årene været sjoflet på det groveste.
Undskyld!

Med venlig hilsen
ktm

Skrevet af ktm på 09 sep 2009 20:47
Og så den dovne!

Ikke en sk.. !

De bliver opbevaret tørt og godt. Om foråret får det forskellige et pift dieselstart, og  efter nogle træk i snoren, spiller det igen.

Min motorhækklipper, Stihl, er ca 30 år gammel og kan stadig vække hele nabolaget efter lidt startgas og 8-10 ryk i snoren, og har alle årene været sjoflet på det groveste.
Undskyld!

noget må du gøre rigtigt siden den stadig virker.
den eneste grund til at jeg opbevarer min motorsav med benzin på er at det er aspen. det henfalder ikke og giver start besvær som det fra tanken. min starter så i andet eller tredje ryk.

Jacob
Især den gamle Stihl har altid været en fanden at starte også som helt ny, og det er uanset om den har ligget en uge eller 3 år uden at have været i brug.
De seneste ca 15 år har jeg også brugt den uartigt dyre miljøbenzin, primært fordi den giver mindre hovedpine, når man går og sniffer udstødningen.
Som jeg skriver, opbevares de alle tørt og godt.

Med venlig hilsen
ktm

Det samme her, mine Stihl save står på en hylde i værkstedet, de får almindelig service og rengøring efter brug ellers gør jeg intet..
Alt det fis der med at tømme benzin og olietank har jeg aldrig brugt på nogle af mine save og det har aldrig givet anledning til problemer.
MEN hvis det er det nye "smarte" bioolie du bruger skal du når du kører den sidste tank inden opbevaring hælde almindelig kædeolie på, bioolie størkner i tanken når det har stået en tid og er iøvrigt noget fanden har skabt..!
Aspen benzin er i mine øjne noget en smart forhandler har opfundet for at tjene nogle flere penge, jeg vil selv blande mit brændstof så jeg ved hvad jeg hælder på min sav.
Saven skulle holde længere siger de, min ældste sav er over 20år og den kører fint altid på almindelig benzin og 4% Texaco..
Gør det hele rent og skild koblingen ad en gang imellem og give lejet noget fedt som du skriver det er en rigtig god ide` og ellers servicer når der er behov for det.

Mvh.ame
Annonce
ame.

jeg bruger de "grønne" 2takt olie. eller de røde 2takt olie. i benzinen. 2 %
eller 3 % blanding afhængige af olie type.!
til stihl ms 192C. motorsaven. som den er rigtig god beskære sav og til mindre save opgaver.
nedlægning af mindre trære og brænde skæring.
den grønne olie fra (motul) til hårt tunnede motorer.
der køre med mange omdrejninger.!
og den almindelige kæde olie som er lagervendlige.!
Lidt input fra motorsports verdenen... Hvor vi jo også opstalder motorer for vinteren.

..altid benzin i karburatoren, ellers korroderer de let med stoppede dyser som resultat.
..2 takts bensin bliver "fed" efterhånden som de lette elementer fordamper. Man kan "genoplive" med en snaps oktanbooster eller acetone. (bare en kapselfuld).
..benzin rådner med tiden, så planlægger man opstaldning i +5år. så tap bensinen af og fyld noget syrefri olie på istedet.
..bruger man castor baseret (vegatabilsk) olie, vi bruger det på gamle speedway motorer, og jeg kunne tænkemig at også kunne finde på at bruge det til kæden på saven. Så holder det sig ikke ret godt.. efter nogen tid bliver det til fernis, og det holder motoren ikke ret godt til. Men der er sikkert nogle kyndige der ved om samme problem eksisterer for vegatabilske kæde olier.

/M

vedrørene opstalding er det ude i kulden skur eller lager.!
eller inde i "varmen" værkstedet. eller andet sted med varme.
når det gælder oksidering.!

Mads Lund, ved ikke om nogen bruger castor olie på kædesaven, men det er lige nøjagtig det samme der sker med det vegetabilske kædeolie, det størkner og bliver sådan noget mega tykt noget og hvis det står længere endnu tørrer det helt ind + at smørrer evnen er ikke helt på højde med almindelig kædeolie så man skal påregne nedsat levetid for sværd og kædehjul, men det skulle være bedre for miljøet er argumentet.

Jeg nå sige jeg er skeptisk, ved almindelig brug bliver olien jo blandet med spåner og spredt ud over et større område, det kan naturen nemt nedbryde, uanset vilken olie man bruger..

Mvh.ame

Oxidering, forværres med fugt. Så et tørt og da gerne opvarmet rum er langt det bedste.

/M

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis