forskalling til gips

Jeg skal have forskallet en skråvæg og et loft på min førstesal, afstanden mellem mine spær/hanebjælker er 75cm. jeg regner med at bruge 19x100 som forskalling. Mit spørgsmål er om det kan bære et lag gips eller vil det bue?

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg ville vælge at rette nuværende op med lægter og dernæst forskalning udenpå lægterne. Derved får du også mulighed for at placere dampspær mellem spær og lægterne, og efterfølgende et lag 45 mm isolering mellem lægter. På den måde får du ikke brud på din dampspær. Lægterne placere du med den afstand isoleringen har, så du får minimal tilskærring.

Husk cc afstand på din forskalning skal være 30 cm ved skråvæg og loft.

 

Korrekt med placering af lægterne.

Mht. placering af dampspær, så har du garanteret en skunk på 2. sal, derfor mener jeg at du også have dampspær i din etageadskilelse, mig bekendt, men lad os hører hvad andre har at sige.

 

man retter spærene ved at sætte reglar/spærtræ på siderne af dette (valg af materiale afhænger af om der også skal laves en tagrenovering). Efterfølgende isolerer man og monterer dampspærre. Slutteligt monteres en 2x2 forskalling, 45 mm isolering og gips. Denne fremgangsmåde er både lettere og hurtigere end ellers foreslåede. Og nej, der skal ikke dampspærre i en etageadskillelse, men den skal afsluttes korrekt ude i skunken
Jeg har aldrig forstået formålet med overdimensioneret spærtræ på siderne af spæret for at rette det. Først og fremmest fordi det er nemmere uden når der skal isoleres, fordi der vil være en luftlomme bag det påskruede sprætræ, fordi det som regel har mindre dimensioner end spæret (så skal der skæres endu mere ud i isoleringen) og så er reglar vel lidt billigere end noget overdimensioneret sprætræ. Jeg har brugt bjælkesko på mine spær og sat en 45x95 regla i. Startet i hver ende og så en snor imellem i top og bund og herefter rettet de andre ind efter det. Og ja det kan sagtens holde - der kører ikke biler på den modsatte side af gipsen;-) Men det afhænger selvfølgelig også af hvor meget isolering du skal have i og hvor meget du skal rette op, ellers er der den udvej som BOSO skriver, hvis du kun lige skal rette det op.

Når du bruger forskalling skal du bruge det høvlede 22x100. Køber du 19x100 svinger det mange gange i tykkelsen og kan betyde at du får ballade med gipsen grundet den højdeforskel - den er som som regel garanteret altid placeret midt i en samling. Som BOSO skriver kan man slutte af med 45x45 træ til sidst og isolering imellem. Dette bruges ofte af hensyn til træk af strøm. Jeg brugte som sagt 22x100 i stedet for og havde derfor ikke isolering der imellem - mit lå alt samme bag dampspærren. Og kabler etc kan sagtens påmonteres de 22x100 mm. Fordelen ved de 22x100 er at de er lidt bredere når der skal skrues. Men det er smag og behag hvad man vil bruge og det svinger sgu fra tømrer til tømrer hvad de ynder at bruge.
Annonce
boso, hvordan vil du afslutte "korrekt" ud i skunken?

Opretning af loft sker nu ganske hurtig hvis man fastgør lægter med karmskruer, det er mig bekendt også billigere.

Enig i brug af 22x100 høvlet forskalning.

Når du tager gl. loftbeklædning ned, og afhængig af hvad det er, så kan du sikrer fastgørelse af din isolering vha. ståltråd så du ikke skal sætte den op på ny.

 

har gjort precist som boso foreskriver med spærtræ på siden og 2x2 forskalling, når spærrene som i mit tilfælde var omk 65 år gamle giver det også bare en bedre fornemmelse at få påforet nogle nye, og det er ret nemt at rette dem op, ved at spænde to mursnore ud nå man har sat de yderste stykker på ved rem og kip og så rette resten ind efter dem. så skal forskallingen bare smides op for man ved underlaget er lige.

en anden kæmpe fordel ved 2x2 forskallingen er at der er plads til elinstallationerne på den varme side af dampspærren så denne ikke bliver brudt unødigt.

cc kan så vidt jeg ved øges til 45cm ved 2 lag gips.

da jeg havde betondæk på 1.salen blev damspærren afsluttet i skunken ved at blive fuget til dækket
hvorledes dampspærren afsluttes korrekt er jo lidt svært at sige når man ikke har set det specifikke loft. Men som Ziwe foreslår er da absolut en gangbar løsning på problemet.

Forskallingen skal sidde pr. 30 cc når der er tale om skråvægge og lofter. Og det er ikke svært at monterer gipsen på 45 mm forskalling, hvis man sætter den korrekt op
Krydsforskallingen med 2 x 2" udføres ikke kun fordi det er nemmere at trække strømmen på den rette side, dette kan også gøres med alm. 22mm høvlet forskallinge, så længe damspærren monteres på den rette side.

Men også fordi at man minimere sine kuldebroer ved at udføre isolering mellem krydsforskallingen.
Koludabyg hvordan kan man have plads til PL dåser på den indvendigeside af dampspærren med 22 mm forskalling ?
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis