Skiftning af doppelt afbryder

Jeg er ville gerne have skiftet en dobbelt afbryder vi har i vores køkken. Den styre 2 lamper.

Herunder har jeg vist et billede af den eksistrende afbryder, den har kun 3 ledninger. Så jeg tænkte et skift ikke ville volde de store problemer. Men i den nye afbryder jeg har købt er der 12 huller til ledninger kontra de 4 der var i den gamle.

Den røde ledning formoder jeg går i en af de midterste 2 huller på den nye forneden.

Den hvide går i en af de 2 øverste venstre huller på den nye foroven.

Men hvor går den sort/brune hen? Jeg har prøvet flere kombunationerne, men den lampe den burde styre tænder ikke.

Jeg har sat den oprindelige afbryder på igen som den sad oprindeligt, og så virker begge lamper igen. Så det er ikke bare en pære der er røget.

Så mit spørgsmål er, sidder den røde og hvide ledning korrekt allerede, og hvor skal den sorte sidde henne?


6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
den afbryder der er på billedet er en Korrespondancen afbryder. vis der ikke er lavet Korrespondancen på det omtalte lampested, skal du have en elektriker ind over, da der skal laves noget om i lampe stedet. men prøv den røde og den hvide.

Claus
Normalt ville man gætte på, at den hvide er fasen og den røde er lampeledningen.
Dvs hvis du forbinder dem, lyser lamperne.
Den sorte er sandsynligvis nullen, der bare er parkeret i tilfælde af der skulle blive brug for den. (Monteret i en stikkontakt)
Hvis du har en løs lampe, vil den i så fald lyse når du holder den på hvid og sort. Bare som test.

Har du et billede af den nye afbryder?

Edit:
Måske misforstår jeg dig.
Er den viste afbryder med to vipper, så de to lamper tændes hver for sig?
I så fald er de to lampeledninger nok den røde og den sorte, og fasen den hvide.


Er det godt?
Eller er det bare godt nok?
Tak for svarene. Jeg tager et par billeder mere senere, da det også vil hjælpe mig selv til at forstå den rette sammenhæng

Edit: Ja, den er med 2 vipper, så lamperne tænder hver for sig, så jeg har købt en ny (i smartere design ), også med to vipper.
Tror du måske har fået købt en dobbel-korrespondanceafbryder, hvor din gamle afbryder var en krone-afbryder...

De er ens på forsiden, hvor de begge har to vipper... men kontaktsættet og antallet af terminaler på bagsiden er ikke ens...

Den vil dog stadig kunne bruges til dit projekt, der skal dog lige ligges en ekstra lus bag på denne... Nu kan jeg ikke huske hvordan terminalerne er placeret på den, så tag også et billede af bagsiden af den nye afbryder...

Kan du ikke sende et billede af den nye afbryder, og evt. fabrikat og typenummer, så vil det være meget lettere at give et fornuftigt svar.
De 12 tilslutninger du omtaler er sikkert 6 dobbelte, 3 til hver afbryder.

Mange leverandører (dog ikke LK) har kun korrespondanceafbrydere på programmet, det giver meget færre varenumre, og produktionsprisen er næsten den samme. LK tager bare dobbelt pris for en afbryder der koster 10 øre mere i produktion.

Hilsen Aksel
går ud fra det er en krone afb. i fuga du har købt så skal den vende med den røde klemme nedaf og monteres med hvid de to andre monterer du i de to sorte klemmer der vender op ad.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis