Mand over bord

Er der mon nogen herinde der kender til en MOB manøvre der går under navnet Münchener metoden?
Jeg har søgt vidt og bredt, mange har hørt om den, men en udførlig beskrivelse har jeg endnu ikke fundet. Så vidt jeg ved foregår en stor del af den udelukkende over kompasset. Når mob sker drejer man X antal grader, sejler X antal bådlængder, drejer X antal grader, og derefter skulle man angiveligt ramme sit eget kølvand igen og hermed også mob. Metoden skulle være meget benyttet offshore i mørke...
Håber der er nogen der kan belyse det yderligere.

 Gør det rigtigt fra starten!

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Dengang jeg stadigvæk havde mine egne tænder, lærte vi noget der hed Vilkinsons turn :

Drej rattet/roret 60 grader så skibet drejertil den side MOB er faldte overbord - drej modsat - giv ekstra fart og du ender i det kølvand du kommer fra - skulle være godt til eftersøgning m.m.

Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
Jeg kender ikke den omtalte Münchener metode.
I Sejlklubben Sundet hvor jeg underviser bruger vi kun 8 tals manøvren (stagvending) og cirkel manøvren (bomning)
En hurtig Googling på metoden viser at de underviser i den i KDY og Næstved sejlklub, og også i de 2 ovennævnte manøvre, så Münchener metoden må være noget andet.
Desværre skriver ingen af dem andet, end at det er en manøvre, der indeholder stagvending.
Spændende.

Om styrbord
Nu er jeg hverken sejler eller sådan noget. Men jeg kunne godt tænke mig at vide hvad det der går ud på!
Jeg er af og til på nordsøen for at arbejde...

Hvad er ideen med at sejlei cirkler og ramme sit eget kølvand?

Jeg har givet FWM et praj om denne tråd. Han sejler med Esvagt, som står for de Stand-by både der skal fiske os op af vandet hvis det går galt... Måske han ved noget?

Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
Ja nu er jeg jo ikke vindueskigger (navigatør)
Så jeg er ikke helt inde i den type manøvrer.

Vilkinsons turn er nok den mest udbrede, jeg har været på nogle skibe hvor den er vist, sammen med venderadius og crass-stop skemaerne.

Nogle af de ting vi øver er at afsøge et område med flere både samtidig

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Det kan godt være jeg tager fejl af navnet så det er en vilkenson turn. Hvis man googler Münshener metoden kommer der 2 resultataer hvoraf den en er KDY's sejlskole. Det er angiveligt en del af deres pensum...

 Gør det rigtigt fra starten!

Annonce

Hej Mirage,
Münchner-Manöver kan bruges, hvis der kun er 1 mand tilbage ombord. Efter MOB sejles der videre i 5-6 sekunder, hvorefter der drejes hårdt op i vinden. Drejet fortsættes indtil stævnen peger på personen i vandet. Derefter drejes der bi, og så driver båden, med vindens kraft, hen til personen i vandet. Kan kun anvendes fra vindstyrke 2-3.
Jeg har vedhæftet en tegning, der viser hvordan manøvren sejles.
Hvis du ikke er skrap til tysk, kan jeg godt oversætte.


 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

Interessant det må prøves.
Jeg kunne godt tænke mig en dansk oversættelse.
Her sejler man bidevind, inden MOB, hvis man sejler noget andet, går jeg ud fra at man starter med at spidse op?
Det er jo noget til lystsejlbåde, så tro da ..... at jeg ikke kender den.

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Hej Jan

Det kunne absolut godt være den jeg ledte efter.
Typisk de manøvre man lære på div. sejlskoler er man afhængig af indtil flere besætningsmedlemmer. Denne her er en man kan klare alene. Det er dog noget der skal øves ligesom alt andet.

Tusinde tak.

 Gør det rigtigt fra starten!

Hej Mirage,  
Ja, den ser spændende ud, har ikke sejlet den selv. Men skal da afprøves, som du skriver.
Teorien bag, ser jo rigtig nok ud
Jeg har vedhæftet en tegning på dansk...men:
Hvis man skulle ønske den i større udgave, kan man finde den her:
http://solussiden.webs.com/apps/photos/

Det er min side for Solus 24 ejere og andre interesserede.
Installer først programmet cooliris, som der står på siden. Et gratis billedfremvisningsprogram, der bare er godt.

Når man har gjort det, skal man under billedet vælge "slideshow", så får man et fantastisk billede af manøvren.
God fornøjelse....


 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis