Mech Mate - hvilke stepper - kit kan anbefales

Hejsa. Jeg er "ny" her i forum'et - dog har jeg terpet alt igennem.....og blevet meget inspireret. Har tænkt meget over hvilken maskine jeg vil lave - valget faldt på en Mech Mate - elegant maskine. Spørgsmålet er så - hvor finder jeg gode og billige stepper/driver ? HJÆLP !!

Jens-Ole - Holstebro

- M e c h M a t e -

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har købt mit stepper driver board på E-bay her  Det virker supergodt og kvaliteten er høj.
Steppermotorer købte jeg hos Motion Control i England.


Michael Hammer

www.HammerModels.com

Er meget usikker på hvilke stepper der er "kompatible" med hvilke driverboards - så derfor er jeg helt på herrens mark. Har bemærket at der er flere der sælger komplette kit's (motor + driver/controller) - MEN IKKE med stepper 34-motor.
Er der nogle der kan vejllede ???

Jens-Ole - Holstebro

- M e c h M a t e -

Du skal bruge separate drivere + et breakout-board (BOB) til de NEMA 34 steppere. Jeg har f.eks. lige købt 5 stk brugte Centent CN0162 drivere på Ebay som kan håndtere 7A pr. stk. Hvis du vil have fingre i det ypperligste skal du købe G203 drivere fra Geckodrive. Leadshine drivere er vidst også et rimeligt produkt. Der er mange flere, men kravet er at der skal være ampere nok til rådighed til stepperne.

Alt i alt vil jeg anbefale dig først at finde ud af hvilke steppere andre MechMate byggere har brugt og så tager vi den med driverne derfra. Der er flere andre ting der også kan ha' indflydelse på valget, men det vender vi tilbage til når du har fundet de rigtige motorer.

Det bedste sted at søge info er nok MechMate forummet.

En eller anden her på siden har vidst bygget en, men jeg kan ikke huske hvem...

Hilsen Metalsnedker

Kan ikke rigtig blive klog på hvilke motorer der bruges på MechMate'en - andet end det er NEMA34.
Har kigget lidt rundt og fundet flg.:

Stepper: http://lib.store.yahoo.net/lib/webtronics/85BYGH450B-03.pdf
Stepperdriver board: http://www.easy-cnc.com/web/download/Manual4Axis(NEW).pdf

Kan det bruges sammen ??
Vil selvfølgelig gerne have noget der virker - men da pengene ikke er uendelige, så må jeg også holde mig inde for "budgettet". Så hvis jeg kan kan løse opgaven med 1 board - så kan jeg spare de 4 drivere..........hvad siger Metalsnedkeren til det ???


Hilsen Jens-Ole

Jens-Ole - Holstebro

- M e c h M a t e -

ja det kan godt køre sammen, men du får ikke nogen nogen større hastighed ud af det....
Det board du henviser til kan MAX levere 32VDc til dine steppere. Maskinen kan køre, men ikke ret hurtigt med de steppere du har valgt
Stepperne er opgivet til 6v det er en mærkelig måde at skrive det på for faktisk skal du gange det med 10 eller måske 15 før din stepper rigtig yder noget. Skal den HELT op at ringe og dine drivere kan levere varen så kan man gange med helt op til 25.
Lad os sige at de skal yde sådan rimeligt uden at vi skal sprænge noget så siger vi 10 x6V = 60VDc... Så kan du godt se at 32VDc er for lidt. Tænk på at det er Volt'en der giver hastigheden og Amp der giver kraften i en stepper (der er mere i det end det) men det er sådan lige til at starte på.
Hvis du gennemgår Mecmate forummet så tror jeg ikke at der er et spørgsmål der ikke allerede er blevet besvaret derinde, jeg tror det er den maskine der er blevet diskuteret mest i detaljer til dato

Børge

Hilsen

Børge

_______________________________________________________

WoodSign dot dk

Annonce
Tror de fleste der bygger Mechmate bruger denne opsætning her

1 - PMDX-135-8020 power module
1 - PMDX-122 breakout board
4 - Gecko G202 stepper drivers
4 - PK296A2A-SG7.2 stepper motors (GEAR)

Min køre dog med Centent CN0162 drivere og ikke Gecko og med bælte gearing på 3.2:1. og microstepping på 16.
køre også med 58VDc.

TAk for jeres indlæg.
Damn - der er så mange ting man skal have på plads i sådan et projekt.....og uha det løber hurtigt op i mange penge.
Vexta, Geko osv. er helt sikkert det der DUR - MEN jeg må desværre ty til billigere løsninger.
Hvad siger i til KELING Technologi - kan det bruges.

http://www.kelinginc.net/CNCNEMA34Package.html

4: NEMA 34 640 oz-in Steppper Motors 4 Axis CNC Kit: $899

A: 4 PCS KL-5056, 24- 50VDC, 5.6A Driver

B: 4 PCS EMA 34-640 oz-in Stepper Motors

C: 1 PCS 48V/ 12.5A, Power Supply, 110V/220V

D:1 PCS C10 Breakout board, E-Stop or Limit Switch can be wired

E: 5V power supply, 110V/220V

:o) Jens-Ole



Jens-Ole - Holstebro

- M e c h M a t e -

hvis du virkelig mener at du vil bygge en MechMate syntes jeg du skal oprette en tråd på MechMate, der inde får du ikke bedre hjælp. der er rigtig mange der har forsøgt sig med andre billiger motor-driver og BOB. Du kan starte med at læse alle de indlæg der omhandler Step-motor, så finder du med 100% sikkerhed sit svar. Du skal også være velkommen til at kikke forbi Randers og se en i levende live
Hej Mike .F
jeg vil meget gerne komme og se dyret, up and running. Har selv bygget på min mechmate i et godt stykke tid nu, siden august sidste år og har 99% af alle dele og godt 60% færdig med projektet. Jeg var oppe og se maskinen da kim havde den, og var meget imponeret af den, så det kunne være sjovt at se den køre
Hilsen jesper fra svendborg

og til Copyholm, jeg giver mike ret, hvis du vil bygge en mechmate skal du smide de sidste penge efter den. Da du skal bruge mange mange time på at bygge den.
jeg tænkte det samme som dig, og købt nogle billige dele til den, som jeg fortryder i dag, da jeg har brugt meget tid på den og det kan ikke svare sig.
du skal tænke på hvis du køber de samme matrialer som de skriver om på mechmate forum er der stor sandsynlighed for at du kan finde nogle info om det pågældene emne på forumet som kan hjælpe dig.  Ellers kan du bare skrive om dit problem og du kan være sikker på at der er nogle der ved noget om dit problem. da de har de samme matrialer som dig

jeg syntes at du skal tage imod mike´s tilbud om at se hans maskine (Dyret)
da der jo kunne falde nogle guldkorn af

jeg vil tro at jeg har brug mellem 20000-25000kr på den


Jeg kan lave ALT:) indtil det modsatte er bevist:(
Jeg kan godt følge jeres tankegang - og ja, når man bruger så meget tid på et projekt, så skal det også gøres ordenligt.
Må på udkig efter noget kvalitet. Nogle der har nogle gode steder at handle ??

Til MIKE: Vil meget gerne komme og se "maskinen" - hvornår kan det passe dig ???

:o) Jens-Ole

Jens-Ole - Holstebro

- M e c h M a t e -

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis