Maling af loft

Hej
Vi skal have malet et loft i vores kommene hus. Vi har købt hvid loft maling fra Sadolin.
Loftet er panelloft (tro jeg det hedder?) det ligner lidt mørkt laminatgulv, dog med "revner" mellem hver plade. Det er nok fra 70'erne.
Jeg har forstået det skal vaskes med grundrens og derefter slibes så malingen kan hænge ved. men er det nødvendigt at give det grunder? Det grunder jeg så i Bygma kostede 500kr for 2,5 liter hvilket jeg synes er lidt dyrt hvis man skal grunde hele loftet.
Så vil bare have slået det fast om det er nok at vaske, slipe og så male et par gange?
Hej Vi skal have malet et loft i vores kommene... Vis hele indlægget
20 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
ja det er lige nødagtigt det du skal/bør bruge.

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Brug isotop, det er klart den bedste. Hvis der er knaster på loftet, så spær dem med shellack 2-3 gange INDEN du maler med den spærrende isotop. Knaster har det også med at igennem isotoppen efter en periode.

Faglært bygningsmaler, gør-det-selv og autodidakt ud i renovering af husmandssted 
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
det er ikke rigtig træ. det er sådan noget spæntræ med noget laminat halløj der er limet på så det ligner rigtig træ
ohhh....

Det skal du slibe grundigt og vaske grundigt (grundrens og vask efter med rent vand så der ikke sidder sæberester). Men det kan sagtens lade sig gøre. Malingen har noget svære ved at hænge på laminat.

Faglært bygningsmaler, gør-det-selv og autodidakt ud i renovering af husmandssted 
PIS. troede jeg slap for at slibe.
men når det er sådan noget er spærregrunder så nødvendigt?
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Du slipper næsten aldrig for at slibe. Men lad være med at slibe det med for groft sandpapir, så det ikke laver for dybe ridser. Måske korn 150-180. Evt køb en slibe stok, hvilket gør det lidt lettere.
Jah... Det er jo så det... Hvis der har været røget meget der, vil jeg stærkt anbefale du gør det.
Men hvis der ikke har det, (hvilket måske nok kan være svært at se) er den brune farve på laminat pladerne jo noget der er lagt i fra fabrikkens side som "farve" og vil derfor ikke trænge igennem, som misfarvning i rigtigt træ (og nikotin) vil gøre.
Men jeg vil i hvert fald nok give det noget grunder uanset hvad, da det vil hæfte bedre på laminaten end almindelig maling.
Hvor stort et loft drejer det sig om?

Evt prøv at smøre 1 m2 med almindelig maling og lad det sidde noget tid (hvis du ikke har travlt) og se om det slår igennem.

Faglært bygningsmaler, gør-det-selv og autodidakt ud i renovering af husmandssted 
det er et ryger hjem.
Men jeg mente bare om jeg behøvede dyr SPÆRRE grunder eller om jeg kan bruge normalt. loftet er vel omrking 40m2
farven er forresten ikke brun, det var mig er huskede forkert. den er lys. lidt ala bøge farvet
Hvis det er et rygerhjem, så ja.
Selvom du vasker det ned og muligvis tager en del af nikotinen vil der være noget tilbage som vil slå igennem og skabe gule skjolder. Så nej, vil ikke anbefale du lader være. Det er dyrt, ja. 10 liter Isotop fra Sigma koster ca 1500 kr. Tror ikke man kan få dem i 5 liters,- men ved det ikke. Husk på, du skal kun lave projektet en gang, men se på det millionvis af gange.

Det jeg ville gøre er følgende.
-Vask det af med en opløsning af grundrens og varmt vand
-Vask efter med rent vand, så der ikke sidder sæberester som kan give dårlig vedhæftning.
-Slib lofet let over med sandpair korn 180, så det hele hæfter lidt bedre.
-Rul loftet med Isotop fra Sigma og lad det hærde minimum et døgn. Evt giv det to gange hvis det bliver ekstremt gult, men ellers ikke bliv nervøs fordi der kommer misfarvninger igennem isotoppen. Det er normalt,- det vil ikke komme igennem den almindelige maling.
- Mal det med f.eks Flutex 5, til det dækker. (1-2 gange)

Faglært bygningsmaler, gør-det-selv og autodidakt ud i renovering af husmandssted 
Har lige taget et par billeder af et stykke jeg havde, bare så jeg er sikker på vi snakker om det samme type loft, jeg prøvede lige hurtigt bare at vaske med varm vand på en svamp med lidt opvaske, der kom godt nok meget nikotin på da jeg tørrede med et stykke papir. Du kan også se hvor jeg har vasket.

http://www.billedeupload.dk/photo/2009-09/b7c9262d/P9120103.JPG.html
http://www.billedeupload.dk/photo/2009-09/85a227d8/P9120102.JPG.html
http://www.billedeupload.dk/photo/2009-09/2f670922/P9120101.JPG.html

Men det er bare en let slibning det skal have? Det gælder nemlig også vægge og loft i gangen der skal have en omgang. Det er beklædt med samme slags plader både på vægge og loft.
Hvor får man sådan en slibe stok, hvordan ser den ud?
Ja,- det er som jeg regnede med. Tydeligt der sidder meget nikotin.

Slibestok er en stok med en plade på du kan spænde sandpapir på Vil gå ud fra du kan få en i malerforretningerne,- sikkert også i de billig gøre det selv markeder. Behøves ikke nødvendigvis at være så dyr, bare den kan gøre det den skal.

Faglært bygningsmaler, gør-det-selv og autodidakt ud i renovering af husmandssted 
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også