Maling af loft

Hej
Vi skal have malet et loft i vores kommene hus. Vi har købt hvid loft maling fra Sadolin.
Loftet er panelloft (tro jeg det hedder?) det ligner lidt mørkt laminatgulv, dog med "revner" mellem hver plade. Det er nok fra 70'erne.
Jeg har forstået det skal vaskes med grundrens og derefter slibes så malingen kan hænge ved. men er det nødvendigt at give det grunder? Det grunder jeg så i Bygma kostede 500kr for 2,5 liter hvilket jeg synes er lidt dyrt hvis man skal grunde hele loftet.
Så vil bare have slået det fast om det er nok at vaske, slipe og så male et par gange?
20 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis det er et så gammel et loft, så kommer ud ikke uden om en spærregrunder.
De bedste skulle være sigma og flugger, men du skal måske give 2 gange, før de får lukket for det du ikke kan vaske af med grundrens.

Bare for at indskud, så har jem&fix jævlingt loftplader i stil med dem i har, på tilbud til en meget  billig pris, sammelignet med malig mm. af de gamle.

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Når du vasker loftet med grundrens, så vil du opdage, at det blive ved med at afgive farve til vandet, hvis det er panelloft med ægte træ-finer på overfladen. Det er farvestofferne i træet du vasker ud, - og derfor er det også nødvendigt med ikke kun en grunder, men en spærregrunder (sikkert endnu dyrere), der forhindre gennemslag og skjolder på det nymalede loft.

edit:
Ok FWM var hurtigst
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
men hvad sker hvis man maler når man bare har slebet?
Sandsynligvis vil du få nogle gule skjolder på loftet med tiden (måske med samme det er tørt, måske først senere). Med alt det arbejde med afvaskning osv, så ville jeg ikke spare de måske 500-1000 kr til en ordentlig spærregrunder.
Det er kun første gang det er nødvendigt, så vil du fremover kunne friske loftet op med en billig loftmaling, - hvis du derimod sparer spærregrunderen, så vil misfarviningerne sandsynligvis blive ved med at slå igennem, uanset hvor meget maling du smører på i fremtiden.
Så slår den farve der sidder i panelerne igennem, og misfarver malingen.
Og gerne i et uens mønstre, og det er næsten ikke til at male sig ud af. Jeg prøvede personligt på en gavl i stuen, og 3x glans 10 og 4 x glans 25. så var den ens farvet hvid med et nigutingultskær. Farven der blev malet med er RAL 9010 HVID.
Der gik24 timer mellem hver lag maling.

Det er der for at der er lavet spærre grunder.


 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
okay, vi skal både have malet loft og gavl i stuen da gavlen også er af paneler.
plus hele gangen som også er af paneler. dog nogle lyse men det er vel det samme
Ja der er nok ikke nogen vej uden om, med mindre i vil skifte dem.

Og dog, måske kan det spartles op og slibes glat.
Men om det kan holde farve/nigutin tilbage ved jeg ikke

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

det var sgu da utroligt det skal være så besværligt at male på sådan noget
og det her er ikke det samme vel? http://eshop.silvan.dk/webapp/wcs/stores/servlet/vare_Domestic-Forankringsgrunder_45861
Glem mit forige indlæg
Kan denne bruges http://www.malerbutikken.dk/catalog/advanced_search_result.php?keywords=isotop
Der er yderligere 10 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også