Elstik i badeværelse

Hej Alle Sammen
Jeg her lige renoveret mit badeværelse og i den forbindelse har jeg et par spørgsmål.

Mit eludtag var før gemt under en baldakin hvori der var monteret et normalt 4oW lysamatur hen over der hvor kablet kommer ud af fliserne.
Nu er der et spejl ca 15 mm fre fliserne men vægen er bygget op så der er et hulgum mellem den yderste del hvor fliserne er monteret og en pladevæg længere inde så der er mulighed for at indbygge en form for dåse eller andet.

Hvilken type dåse eller andet skal man montere derinde - der er strøm til lys og fast strøm til en stikkontakt med jord hvilket bringer mig frem til næste spørgsmål:
Hvor stor afstand skal der være mellem et strømudtag/stikkontakt og vandrør/vandhane ??
Håber at i forstår hvad jeg mener og at nogen kan/vil hjælpe

Hilsen polobjørn

"AUTOELEKTRIKEREN"
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Polo det er ikke noget du må pille i.
Ring efter en hus elektrikker, så kan han lave det.
Hvis du er heldig har han noget el på hans bil,der ikke virker, som du så kan lave.

Men der skal være en dåse i væggen, hvis der ikke er det hvor den baldakin var, var det ulovlig installation.
Men ud fra din beskrivelse kan jeg ikke se, hvordan der skulle sættes en dåse.
Men måske der er nogle der er mere visuelle.

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Hvis du skal i gang med planlægningen af badeværelset, kan du placere et stik min. 60 cm. fra kant af bruseniche, kanten af badekar, over håndvask mv. Jeg kan heller ikke regne ud hvad du mener med dåse. Hvis du mener dåsen bag stikkontakten er det en såkaldt forfradåse hvis vi taler pladevæg, og indmuringsdåse, hvis det er en muret væg. Hvis der er tale om en dåse til en samling, kan man bruge de samme dåser hhv. og så sætte et blinddækel på. Der må under ingen omstændigheder laves skjulte samlinger. En evt. samling i væg, hvor man ikke vil have et synligt blænddæksel, kan laves med en inspektionslem, aftageligt panel mv. Så skal pladesamlinger og skruer ikke spartles, men forblive synlige.

Nu kan du forklare elektrikeren hvad han skal lave.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Hej
Måske har jeg ikke udtrygt mig klart nok - forgreningerne til lysamatur og til stikkontakt var lavet ved at kablet var trukket ind i amaturet og grenet ud derinde - nu skal amaturet ikke være der mere og udgreningen skal laves bag spejlet som sidder ca, 15 mm fra vægen - yderligere er der ca, 40 mm nellem den yderste flisevæg og den inderste pladevæg (det er et HØM hus) hvor vgggene er lavet af noget plade som hedder karlit (minder om hård masonit) og uden på det er der monteret en forskalling med en vandtæt plade (navilit) uden på - derfor hulrummet.Der skal jeg have monteret et eller andet som jeg kan lave forgreningen i en forfra dåse eller lignende med et dæksel som afslutning eller hvad ved jeg. det bliver skjult bag spejlet men er stadig tilgængeligt da spejlet blot hænger på vægen i to beslag-Det andet jeg mener er hvor langt fra vandhane/vandrør skal der være til stikkontakt/stik - er der ingen regler for det ?

Hilsen Polobjørn

"AUTOELEKTRIKEREN"
´hvis du lover at få det synet kan jeg godt hjælpe dig .
Håndvask ¨der ikke som sådan nogen respektafstand "der skal være en stikk ved et badeværelses arrengement" den skal være forsynet med jord og husk nu aflastningen i dåsen det er en forfradåse du skal bruge.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også