prisoverslag på boligforbedringer

hej,

jeg er igang med at renovere mit hus,og kunne godt tænke mig et prisoverslag (bare løst) på hvad jeg har lavet (og fået lavet) indtilvidre ville koste hvis man skulle have håndværkere til at lave det hele. (også får at få lidt gør det selv motivation )

- isolere 1.sal (grundplan 70 kvm, taghældning 45 gr., isolering til kip, dampspærre).
- 2 lag gips: til kip, skillevægge ialt 300 kvm plader (2 lag x 150 kvm).
- spartling, filtning og maling af ovenstående.
- pudsning + spartling + filtning + maling af gavlvægge ca 24 kvm.
- nye vinduesplader i træ.
- helt nye elinstallationer (3 rum med 5 stikkontakter i hver + 2 lampeudtag) + en gang med 2 kontakter og to lampeudtag i korrespondance.
- 2xPDS udtag i alle rum + tv.
- nye energiruder (3x1 kvm).
- 2 nye ovenlysvinder.
- 3 nye radiatore, termostater, koblingsdåser og pex-rørføring.
- fjerne gammel el tavle, og etablere ny tavle + måler i kælder (3 fase 4 lysgrupper + 2 kraftgrupper).
- rette ujævnt betondæk ud, (10 mm på 70 kvm er nok et rimeligt overslag).
- ligge foam og parketgulv hvid matlag eg.
- 3 døre + karme + gerrigter og fodlister.

Er godt klar over el arbejdet ikke er gør det selv, ligesom vvs arbejdet ikke er (har direkte fjernvarme). men derfor kan man jo godt få tingene gjort til familiepris .

14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Din matriale pris x 2-3.
Det er jo sv;rt at sige, da nogle ting bare er dyre, men ikke tager ret lang tid at lave og vise versa.

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Du skal da bare en tur på en tømmerhandel - når du viser dem den der brutto liste over hvad du skal have lavet kan man jo næsten se for sig hvordan sælgeren retter sig op i stolen fordi det begynder at krible i hans nakke...;-)

På dette tidspunkt plejer jeg at selv at være meget defensiv, ellers kan man ligeså godt åbne pungen op og sige "ja da, tag bare" mens man ligner en kanin i skæret af forlygterne.

Ihvertfald vil de kunne generere en bruttoliste til dig og spørge ind til noget mere som du utvivlsomt har glemt - ergo får du en mere komplet liste (eg. hvor mange meter pds skal der til for at lave 2 udtag i hvert rum? Hvor mange rum med stik?...) som du så kan opdele og/eller fremsende til nogen af konkurrenterne (husk endelig at sende den til nogen af netkræmmerne også!) og så ruller det derfra...

/BOFH

PS! Når du så har den endelige materialepris lægger du mindst 1/3 af beløbet oveni + 10% i usikkerhed og for det du har glemt og så har du prisen på hvad håndværkere ville tage for det.

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

forstår ikke helt dit indlæg hr operatør fra helvede.

mener du man skal tage prisen på de materialer man har brugt og ligge 1/3 oveni så har man en total pris for hvis man skulle have købt matrialerne gennem en håndværker OG han skulle have lavet alt arbejdet ?
Skrevet af ziwe på 10 sep 2009 09:33
forstår ikke helt dit indlæg hr operatør fra helvede.

mener du man skal tage prisen på de materialer man har brugt og ligge 1/3 oveni så har man en total pris for hvis man skulle have købt matrialerne gennem en håndværker OG han skulle have lavet alt arbejdet ?

Både ja og nej, formuleringen i den sidste del er måske ikke den mest heldige og var egentlig lidt off-topic ift det du spørger om, beklager.

Men overordnet synes jeg svaret er nej, timerne er i min model er IKKE inklusiv - materialepriserne hvis man lader en håndværker levere dem, har på de ting jeg har set "tilbud" på ligget grotesk højt ift. hvad man selv kan handle sig til. Mange håndværkere (især vvs og el) nægter at afgive "tilbud" på en opgave mm de også kan få lov til at levere materialerne - det er åbenbart ikke nok at leve af at sælge timer - fint nok, men de avancer jeg har set betyder bare at jeg vælger at gøre det selv hvor jeg kan og holder mine udgifter til håndværkere på et absolut minimum.

/BOFH


Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Skrevet af BOFH på 10 sep 2009 21:05

Både ja og nej, formuleringen i den sidste del er måske ikke den mest heldige og var egentlig lidt off-topic ift det du spørger om, beklager.

Men overordnet synes jeg svaret er nej, timerne er i min model er IKKE inklusiv - materialepriserne hvis man lader en håndværker levere dem, har på de ting jeg har set "tilbud" på ligget grotesk højt ift. hvad man selv kan handle sig til. Mange håndværkere (især vvs og el) nægter at afgive "tilbud" på en opgave mm de også kan få lov til at levere materialerne - det er åbenbart ikke nok at leve af at sælge timer - fint nok, men de avancer jeg har set betyder bare at jeg vælger at gøre det selv hvor jeg kan og holder mine udgifter til håndværkere på et absolut minimum.

/BOFH



Som jeg forstod det, var det og hvad ham sparrede/tjente ved at gørre det selv.
Der kan da godt værre at det er mere end det jeg skrev før, hvis at det er forkælede håndværkerer der er van til selv at leverer de dele de skal bruge, og til deres egen priser.
Men de er en uddøende race, specielt hos alm.husejerer. Da de idag kan checke alle priser på nettet

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Annonce
Og så vil jeg lige komme med et surt opstød. Som el-installatør har jeg altid gjort et nummer ud af selv at levere materialerne så jeg er sikker på at jeg har de rigtige materialer og her har internettet så absolut IKKE været til nogen hjælp.

Jeg kan sagtens forstå at folk undrer sig over at en LK stikkontakt hos installatøren koster det dobbelte af salgsprisen på nettet. Det er det samme produkt så her er det et spørgsmål om at installatøren skal være en bedre købmand eller også må han leve med at kunden selv køber komponenterne.

Men i samme sekund vi taler eksempelvis kabler og tavlemateriel er der en verden til forskel på produkterne. Der findes ikke en standard for eksempelvis en HPFI-afbryder der fortæller om den kan bruges og der findes ingen instans der "godkender" det udstyr der bliver solgt, hvilket så beklageligvis medfører at noget af det materiel der sælges rundt omkring i landet ikke er anvendeligt, endsige lovligt at opsætte.

Det er beklageligvis kun de færreste der er klar over dette hvilket medfører at der udelukkende bliver set på prisen. Og holder vi fast ved HPFI-afbryderen kan den da findes på nettet til omkring 100,- hvor den hos installatøren koster 4-500,- hvilket er en pokkers hård kamp at stå med overfor kunderne til dagligt.

Hermed naturligvis ikke sagt at de billigere produkter nødvendigvis er ringere, men som oftest er der en grund til at produktet er SÅ meget billigere... om det så er som på grund af godt købmandsskab eller manglende produktkendskab i indkøbsfasen må stå hen i det uvisse.
Skrevet af steinaa på 11 sep 2009 10:32
Og så vil jeg lige komme med et surt opstød. Som el-installatør har jeg altid gjort et nummer ud af selv at levere materialerne så jeg er sikker på at jeg har de rigtige materialer og her har internettet så absolut IKKE været til nogen hjælp.

Jeg kan sagtens forstå at folk undrer sig over at en LK stikkontakt hos installatøren koster det dobbelte af salgsprisen på nettet. Det er det samme produkt så her er det et spørgsmål om at installatøren skal være en bedre købmand eller også må han leve med at kunden selv køber komponenterne.

Men i samme sekund vi taler eksempelvis kabler og tavlemateriel er der en verden til forskel på produkterne. Der findes ikke en standard for eksempelvis en HPFI-afbryder der fortæller om den kan bruges og der findes ingen instans der "godkender" det udstyr der bliver solgt, hvilket så beklageligvis medfører at noget af det materiel der sælges rundt omkring i landet ikke er anvendeligt, endsige lovligt at opsætte.

Det er beklageligvis kun de færreste der er klar over dette hvilket medfører at der udelukkende bliver set på prisen. Og holder vi fast ved HPFI-afbryderen kan den da findes på nettet til omkring 100,- hvor den hos installatøren koster 4-500,- hvilket er en pokkers hård kamp at stå med overfor kunderne til dagligt.

Hermed naturligvis ikke sagt at de billigere produkter nødvendigvis er ringere, men som oftest er der en grund til at produktet er SÅ meget billigere... om det så er som på grund af godt købmandsskab eller manglende produktkendskab i indkøbsfasen må stå hen i det uvisse.
lige precist tavle materiel købte jeg også gennem installatøren for det er jo livsnerven i elinstallationer og skal bare være i orden, var også ved at falde ned af stolen da jeg skulle give 5000,- istedet for de 1000,- man kunne få det for i Harald Skrald (men det jeg købte var LK og incl ny fjernmåler og haralds er et eller andet "LUCA" og uden måler.

Hej Steinaa
Det er som altid den gyldne regel... man får det man betaler for.. installatører lever/monterer/servicerer OG står inde for produktets langtidskvalitet. Og så må den værdiforøgelse elektrikeren giver produktet godt kunne ses på regningen.. brug krudtet på at levere en god service og der er aldrig problemer med at kunderne beklager sig over regningen.

Kun perfekt er "godt nok"

Så må jeg også lige spørge, sikkert dumt!

Jeg skulle på et tidspunkt bruge et par IHC tryk med 2 bjæler, altså 4 tryk.
Jeg havde ved min sædvanlige leverandør, som bor 100 km fra mig, givet omkring 50-75 kr. stk. (Ligger 10-12 år tilbage!)
For ikke min ordre, skulle blive for lille, mager og ussel bestilte jeg 4 ved den lokale og regnede så med at han nok ville tage lidt mere, da jeg ikke kommer der så ofte.
Det gjorde han så, nemlig 350 kr. stykket, ialt kr. 1400, hvor jeg normalt skulle give 2-300 kr.
Her er der altså ikke noget med at jeg tidligere har købt sekundakvalitet, idet der ikke er andre producenter end LK.
Behøver jeg at sige, at jeg følte mig taget så inderligt og grundigt i røven???
Det røverfirma har aldrig siden lavet noget for mig eller solgt mig noget.
Jeg køber kun el-artikler hos min gamle leverandør eller via nettet og ved HN.
Det var samme firma hvor jeg for oplevelsens skyld spurgte på en induktionsplade til 13.000 kr. Der kunne jeg i dagens helt særlige anledning få den for kr. 12.000,-. De havde den dog ikke på lager.
På nettet, hvor jeg ganske få dage efter havde den leveret her på bopælen, gav jeg kr. 8.700,-
Han har altså ikke lageromkostninger eller noget andet og jeg skulle selv afhente den. Netbutikkens pris var inkl. levering.

Er det mig, der er sær???

Med venlig hilsen
ktm

 

Skrevet af ktm på 11 sep 2009 14:36
Så må jeg også lige spørge, sikkert dumt!

Jeg skulle på et tidspunkt bruge et par IHC tryk med 2 bjæler, altså 4 tryk.
Jeg havde ved min sædvanlige leverandør, som bor 100 km fra mig, givet omkring 50-75 kr. stk. (Ligger 10-12 år tilbage!)
For ikke min ordre, skulle blive for lille, mager og ussel bestilte jeg 4 ved den lokale og regnede så med at han nok ville tage lidt mere, da jeg ikke kommer der så ofte.
Det gjorde han så, nemlig 350 kr. stykket, ialt kr. 1400, hvor jeg normalt skulle give 2-300 kr.
Her er der altså ikke noget med at jeg tidligere har købt sekundakvalitet, idet der ikke er andre producenter end LK.
Behøver jeg at sige, at jeg følte mig taget så inderligt og grundigt i røven???
Det røverfirma har aldrig siden lavet noget for mig eller solgt mig noget.
Jeg køber kun el-artikler hos min gamle leverandør eller via nettet og ved HN.
Det var samme firma hvor jeg for oplevelsens skyld spurgte på en induktionsplade til 13.000 kr. Der kunne jeg i dagens helt særlige anledning få den for kr. 12.000,-. De havde den dog ikke på lager.
På nettet, hvor jeg ganske få dage efter havde den leveret her på bopælen, gav jeg kr. 8.700,-
Han har altså ikke lageromkostninger eller noget andet og jeg skulle selv afhente den. Netbutikkens pris var inkl. levering.

Er det mig, der er sær???
- Nej det er ikke! Og krise med kunstigt åndedræt eller ej så er der en del der ikke har lært det endnu - dit eksempel er fremragende da det viser at det ikke er en ny trend.

En kollega lavede sidste år badeværelse hvor vvs'eren midt i projektet erklærede at han ville forlade det hvis han ikke også fik ordre på det fede Grohe-armatur til bruseren - han fik fingeren og en anden blev bragt ind til at gøre projektet færdigt. Næste år skal min kollega lave gulvvarme i resten af hytten, gær hvilken vvs'er der får ordren?...

(BOFH


Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også