Størrelse på overlægger

Hejsa.
Vi står og skal til at lave førstesal, hvor gulven ikke er understøttet i den ene ende. Så vi skal have lagt en drager/overlægger op (eller 2??).
Rummet er 8 m. bredt og 7,5 m. langt. Så hvor stor skal den drager/overlægger være??
Hilsen Kim.

Gør-Det-Selv mand - Sikkerthjem.nu
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skal have fat i en statiker fra et ingeniørfirma for at beregne størrelsen for dig - ellers dækker din forsikring ikke hvis det dratter ned...

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Jeg kan ikke forestille mig at nogen tør komme med et bud ud fra så få oplysninger.
Men jeg kan da oplyse dig ud fra egne erfaringer, at en 100x100 H-bjælke slet ikke er nok!
Hvis du kan tåle en støtte midt i stuen, vil det hjælpe dig meget, og så begynder en 100x100 at komme i spil som det absolut mindste, men ikke uden nedbøjning og lidt gyngeri ovenpå.

Med venlig hilsen
ktm

 

Den skal være stor!
Jeg var så heldig der var en som havde fået lavet en beregning til samme behov som mit. 4.2 meter krævede en HEB 180, så det må blive en kraftig sag.
Det er ikke den statiske udbøjning men ændring som følge af dynamisk last der er betydende (gyngeri som ktm skriver), såvidt jeg har forstået.
Mon dog det kan være så kostbart.

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis