celotex/bløde træmasonitplader skal fjernes

Jeg har nogen celotex/celoflex-plader (?) på væggene i min kælder og har mistanke om skimmelsvamp, for der lugter jordslået og fugtigt.

Jeg vil fjerne pladerne, som sidder mellem ydervæg og træpanel-vægge. De er vist oprindeligt sat op som isolering. Det er "bløde" plader, og jeg kan forstå de også er meget brandfarlige.

Når jeg river dem ned har jeg selvfølgelig tænkt mig at lufte ud imens så meget som muligt, men det må da være sundhedsskadeligt? Skal jeg bruge åndedrætsværn - er det nok? eller skal der proffessionelt udstyr til ?

Når jeg har nået rå mur, har jeg læst mig til, at der skal vaskes ned med klorin - kan det mon klare lugten og evt. svamp?

Gode råd modtages gerne - tak på forhånd,

mvh
Karin

2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Den bløde masonit eller cellutex er ikke sundhedsfarlig (men brandfarlig). Den kan nok støve en del når du tager den ned, og hvis du har skimmelsvamp vil du sikkert også hvivle en del svampesporer op når du arbejder. Så et almindeligt støvåndedrætsværn vil da være en god ide. "Ufarligheden" understøttes af, at pladerne kan afleveres på genbrugspladsen som brændbart materiale, og ikke som materiale til deponi.

Klorin, rodalon eller en murrens er alle muligheder til efterfølgende behandling. Husk god ventilation efterfølgende så muren kan tørre ordentlig.  Se evt. mere her om skimmelsvamp. 

Hej Lars,

tusind tak for svar - det er et meget nyttigt link, du sendte mig - der nævnes lige de ting jeg gik og tumlede med...:

mvh
Karin
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis