Jeg har dummet mig med vores gips loft

Hejsa,

Vi er ved at få lavet badeværelse og der er blevet sat gipsloft op. Muren sagde at det faktisk ser meget pænt ud de samlinger der er imellem gips pladerne når det bliver malet.  Men dum som jeg var så tænkte jeg at jeg gerne vilel have et "plant" loft. Så jeg købte noget vådrumsspartel og gik igang med at fylde samlingerne ud. Det skulle gøres over flere gange for at komme op i højden af gipspladen.  Men i min iver for at få dækket samlingerne er der kommet lidt rigeligt på med vådrumsspartel og også lidt bredt uden for samlingen. Jeg tænkte at det ikke var noget prpblem for jeg ville bare " ryste pudse " samlingerne bagefter for at få det plant. MEN selv med en ryste pudser med sandpapir 60 så er det UMULIGT at få pænt. Så jeg har slebet så godt jeg kunen og nu er det blevet malet. MEN det ser ud af H til :-( .   Muren siger " Hvad sagde jeg", og jeg må så give ham ret.

Jeg har købt noget filt, men der kan man jo se ujævnhederne igennem.  Loftet har både faldstamme og varme og koldtvands rør så det vil ikke være nemt at fuldspartle hele loftet. Man har svært ved at komme til i den ene side.

Så skal jeg lære at leve med min amatør fejtagelse, eller hvordan kan jeg slibe det fint ?. Kan jeg være kreativ på en eller anden måde ?. Hvad hvis jeg tog en meget bred spartel og så spartlede det kun hen over samlingerne. Så ville det selvfølgelig bue lidt men flottere end alle de ujævnheder der er nu.

På forhånd Mange tak for jeres hjælp
 
Venlig Hilsen

Michael
21 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej

Kravet til gipslofter er faktisk en fuldspartling i dag, så det er nok bare at gå i gang forfra.

Man bruger altid en min. 35 cm spartel til spartling af gipsplader.

Du har vel husket papirstrimler til armering i samlingerne?
Hej Orla,

Nej der er ikke papirstrimler til armering i samlingerne. Det er noget juks. Jeg fik bare ad vide at jeg skulle male direkte ovenpå gipspladerne. Det med samlingerne og vådrumsspartel var noget som jeg selv fandt på.

Den Spartel du nævner, hvor køber jeg den ?. Noget sepcielt mærke ? . har Silvan den ?

Kan spartel godt gænge fast på Gipspladerne egentlig ?Eller skal der noget på først ? . Nu er de jo malet.

Mange tak

Hilsen

Michael
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Hej igen

Hvis du ikke har armering i samlingerne kan du risikere revnedannelser.

En spartel af den størrelse til gipsplader burde kunne fåes i enhver velassorteret malerbutik/byggemarked.

Umiddelbart vil jeg ikke tro at der er problemer med vedhæftningen ovenpå malingen, men spørg for en sikkerheds skyld, når du alligevel er inde for at købe grej.
- prøv at google "problemløseren" - beckmann farver - det har klaret et forfærdeligt loft for mig en gang for år tilbage.

mvh
gug
Man kan også få noget filt som kan skjule nogle ujævnheder. Der er vist et skumlag eller lignende bagpå. Men spartel det så godt du kan inden, og køb spartelmasse af anerkendt kvalitet, det er nemmere at arbejde med og giver det flotteste resultat.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce

Tror "bare" du skal tage det roligt.
Lej en giraf-sliber og slib al din spartel plan med gipsen. Den er ekstrem nem at bruge - og giver et super resultat. Brug din rystepudser i samlingerne og kom en mm ned, så du kan lægge en papirstrimmel ned i spartelmasse og spartle hen over (brug mindst en 30 cm spartel). Slib loftet (samlingerne) igen med girafsliberen og sæt filt op. Har gode erfaringer med forgrundet filt - synes den højere stivhed gør, at det skjuler ujævnheder lidt bedre end alm. filt.


Mvh.

Jan R.
Ok mange tak for jeres svar.

Jeg orker næsten ikke at spartle hele loftet. Og da jeg jo ikke er "prof" så bliver det sikkert ikke godt alligvel. Jeg syens gips loft og så bare med maling ser fint ud for mig. Jeg ved godt at det måske ikke er "helt rigtigt" men det er fint nok for mig. Der skal alligevel sidde en "lysekrone", så den vil man se f'ør man ser på loftet.

Så jeg er mere til det med " giraf sliber" . det lyder super.

Så det jeg skal bruge:

1. Giraf sliber : Hvor lejer/ køber jeg den henne ? Silvan ?. Eller har i et link til et sted hvor jeg kan købe den ?
Er det denne her ? http://www.byg1.dk/produkt/?partno=203233&gclid=CJnh6IWg35wCFUF_3godT2LMIQ
2. Hvilket slags sandpapir til Gifraffen ? K80 ? og så noget fint K120 ?
3. Den der papirstrimmel. Kan jeg købe den i Silvan og hedder den " Papirstrimmel" ?
4. Det spartelmasse jeg skal bruge til samlingerne er det stadig den der " vådrums spartel " som jeg brugte før på tube

Jan R, når jeg har slebet det hele, behøver jeg så egentligt at sætte filt op ? . For der sidder jo vandrør og faldstamme i den ene side så det er ikke så nemt at få det til at passe.

MANGE TAK for jeres hjælp til en " amatør" :-)

Hilsen

Michael
Lige en anden ting.

Udeover om sandpapiret skal være K80 etc, hvilket slags skal det så være?. det jeg satte på min rystepudser tog jo næsten ikke fat og det var K 60. Der gik 2 sekunder før sandpapiret var fyldt med spartel og så ville den ikke slibe. Skal jeg have fat i noget anderledes ?

Tak igen

Hilsen

Michael
du skal ikke bruge en rystepudser det får du det aldrigt slebet pænt med, brug en excentersliber, evt en gipsgiraf. eller bare en klods med k80.
Men hvad er forskellen egentlig mellem en excentersliber og så den Bosh Multisliber jeg har ? Det er denne her jeg har https://eshop.silvan.dk/webapp/wcs/stores/servlet/vare_Bosch-Akku-multiskliber_35984

Hvofor vil den næsten ikke tage noget og hvofor vil en Excentersliber eller Gifraf tage en masse ?

Mange tak

Hilsen

Michale
Der er yderligere 11 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også