Jeg har dummet mig med vores gips loft

Hejsa,

Vi er ved at få lavet badeværelse og der er blevet sat gipsloft op. Muren sagde at det faktisk ser meget pænt ud de samlinger der er imellem gips pladerne når det bliver malet.  Men dum som jeg var så tænkte jeg at jeg gerne vilel have et "plant" loft. Så jeg købte noget vådrumsspartel og gik igang med at fylde samlingerne ud. Det skulle gøres over flere gange for at komme op i højden af gipspladen.  Men i min iver for at få dækket samlingerne er der kommet lidt rigeligt på med vådrumsspartel og også lidt bredt uden for samlingen. Jeg tænkte at det ikke var noget prpblem for jeg ville bare " ryste pudse " samlingerne bagefter for at få det plant. MEN selv med en ryste pudser med sandpapir 60 så er det UMULIGT at få pænt. Så jeg har slebet så godt jeg kunen og nu er det blevet malet. MEN det ser ud af H til :-( .   Muren siger " Hvad sagde jeg", og jeg må så give ham ret.

Jeg har købt noget filt, men der kan man jo se ujævnhederne igennem.  Loftet har både faldstamme og varme og koldtvands rør så det vil ikke være nemt at fuldspartle hele loftet. Man har svært ved at komme til i den ene side.

Så skal jeg lære at leve med min amatør fejtagelse, eller hvordan kan jeg slibe det fint ?. Kan jeg være kreativ på en eller anden måde ?. Hvad hvis jeg tog en meget bred spartel og så spartlede det kun hen over samlingerne. Så ville det selvfølgelig bue lidt men flottere end alle de ujævnheder der er nu.

På forhånd Mange tak for jeres hjælp

Venlig Hilsen

Michael
Hejsa, Vi er ved at få lavet badeværelse og der... Vis hele indlægget
21 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Den "multisliber" du har der kommer du ikke langt med, den har alt for lavt "omdrejningsantal". En god excentersliber eller girafsliber skal nok kunne få gjort dit loft plant.

det er fordi de bevægelser maskinen foretager er anderledes, nu kender jeg ik den maskine du har, men den minder i udseenet meget om en Deltasliber, og at forsøge at slibe en gipsspartling ned med sådan en er det rene selvmord.
Yes det var netop selvmord i de 4 timer jeg prøvede at få mit loft plant forleden :-). Jeg tror jeg tager i Silvan og k'ber en Exentersliber.

MANGE tak

Hilsen
Michael
Et lille pip herfra. Vil ikke anbefale at tage i Silvan. Generelt er Silvan både dyre og dårlige på værktøj. Synes du skal tage i Carl ras i stedet, hvis du kan vente til deres messe i næste uge kan du få en blå bosch excentersliber til 700 kr. + moms. Netop slibemaskiner er et den slags værktøj hvor kvalitet virkelig betyder noget. Der er MEGET stor forskel på noget billigt skrammel og kvalitetsmaskiner, meget større end f.eks. boremaskiner og vinkelslibere. Jeg har selv en en festo RS3 rystepudser - mindst 10 år gammel, som har slebet gipsplader, træ og maling i usandsynligt mange timer, og den sliber langt bedre end billige rystepudsere og de fleste excenterslibere. Og med festool støvsugeren sat til er der næsten renere end før slibningen gik igang.

LOL - en masse indlæg.

Ja - korn 80 til girabsliberen. Den er langt lettere at bruge end excentersliber, fordi den er større og suger støvet væk effektivt. Excentersliberen kan vel også gøre det - husk maske!

Grunden til jeg anbefalede rystepudser til "strimlen" var udelukkende bredden på den. Med rigtigt papir til opgaven (incl. huller) kan den snildt løse opgaven. Men ellers klarer en korn 60 på en klods det også (det er trods alt meget lidt, der skal fjernes).

Jeg tror helt ærligt, du har spartlet og slebet for meget på det loft, til at du kan få det pænt - uden en filt hen over. Ellers skal du rulle loftet med en meget langluvet rulle, der giver noget struktur. Men det er jo let at sige fra hvor jeg sidder  Prøv dig frem - og lær af det...

Mvh.

Jan R.
Annonce
Hej Alle,

MANGE Tak for jeres indlæg. Jeg var i Silvan idag og købe en Bosh Excentersliber med sådan en lille støvopsamler på. Den kostede 599 kr, så det er jo fint.

Så nu vil jeg prøve det og så skriver jeg lige hvordan resultatet blev.

Super med alt den hjælp til en der normalt sidder på et kontor :-)

Hilsen

Michael
Et lille tilltægsspg herfra. Hvis jeg nu bestlutter mig for at spartle gipsloftet, hvilken slags sandspartel skal jeg så bruge ? .

Mange tak
Hilsen

Michael
letspartel medium
Hej Alle sammen,

Så fik jeg spartlet med noget let vådrums spartel. Det var ikke nemt at bruge sådan en 40 cm spartel, og de rkom en masse streger. Men så har jeg idag brugt rystepudseren og nu er loftet HELT glat og pænt.

Jeg skulel fra start have købt sådan noget vådrumsspartel og så lavet samlingerne. Nu kom der aldrig papir i samlingerne. Det var derfor jeg brugte 3 tuber vådrumsspartel fordi det faldt sammen hele tiden. Men det ved jeg nu.

Tak for hjælpen. Nu fik jeg da addet lidt til mit værksted. En rystepudser og en excentersliber. Kan ikek helt finde ud af forskellen bortset fra at den ene også drejer lidt rundt. Hvad bruger man egentligt den ene fremfor den anden til ?

Mange tak

Hilsen

Michael
Skrevet af reposity på 14 sep 2009 01:26
Hej Alle sammen,

Så fik jeg spartlet med noget let vådrums spartel. Det var ikke nemt at bruge sådan en 40 cm spartel, og de rkom en masse streger. Men så har jeg idag brugt rystepudseren og nu er loftet HELT glat og pænt.

Jeg skulel fra start have købt sådan noget vådrumsspartel og så lavet samlingerne. Nu kom der aldrig papir i samlingerne. Det var derfor jeg brugte 3 tuber vådrumsspartel fordi det faldt sammen hele tiden. Men det ved jeg nu.

Tak for hjælpen. Nu fik jeg da addet lidt til mit værksted. En rystepudser og en excentersliber. Kan ikek helt finde ud af forskellen bortset fra at den ene også drejer lidt rundt. Hvad bruger man egentligt den ene fremfor den anden til ?

Mange tak

Hilsen

Michael

Jeg har  heller ikke altid kunne finde ud af hvorfor at de maskiner kan virke for en privat person, men aldrig for en proff.

Men  men de virker bedst hvis der er en støvsuger der suger røv i røven af maskineriet.

Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger. 
Få 25% rabat med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også