Hjemmelavede spækbrædter...

Vi har fået fat i nogle rester af en gedigen limtræs-bordplade, som vi gerne vil forvandle til spækbrædter:

Den med de grimme kanter er til at øve på, de tre andre skal gerne have afrundet alle kanter og hjørner samt have fræset en saftrille hele vejen rundt.

Vi har overfræser, fræserbord og både konkavt og konvekst fræsejern - det berømte starter-sæt fra Fætter BR, nå nej, Harald Nyborg med 10 forskellige profiler.

Men vi kunne godt bruge lidt tips til, hvordan vi får det lavet pænt...

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvorfor bor du også så langt væk Lars, måske jeg kunne lære dig et par småting 
Det er da en dejlig 'nem' opgave ;-)

1) Lav en skabelon i x-finer af den ydre form du vil have, skru den fast på undersiden af brædtet og brug en kopifræser i din overfræser, så har du formen
2) Forslag: Fræs en rille på tværs af årer/stave og lim en liste ind, så flækker brædtet ikke så nemt (brug evt. en anden træsort og hele vejen rund, ser fedt ud)
2a) Giv den en omgang til med fræseren som ovenfpr for at fjerne evt rester af listen
2) Rund kanterne efter eget ønske og udvalg af fræserjern
3) lav evt nogle saftriller og håndtag efter eget ønske.
4) Slib overfladerne med sandpapir
4) 'Ingen' overfladebehandling! (ikke lak, ikke 'ikke fødevare' olie osv) - et skærebrædt ser bedst ud in natura efter min mening - men det er kun min mening.

Een ting du skal tænke lidt over: Den bordplade du har stumer fra har temmelig sikkert allerede været slebet med sandpapir og så kan det være hårdt ved dine fræserjern og knive...

Jeg er dog ikke 'ekspert' i overfræsere, så der er sikkert andre der har gode/bedre forslag ti hvordan man gørl
/Hideout

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis