Tjek liiiige den her ud...

Hej.

I formiddag var vi jo som sædvanlig på containerpladsen, og dagens bedste fund må så afgjort være den her:

En Crome & Goldschmidt symaskine i original kuffert, med alt tilbehør, og den ser ud som om, den lige er kommet ud fra fabrikken. Den kunne vi altså ikke nænne at kyle i elektroskrot. Hvis vi ikke selv vil beholde den, kommer den ned til Den Gamle Købmandsforretning i Greve, de vil garanteret gerne have den i samlingen.

Kan nogen fortælle os, hvad årgang, den cirka er? Vores eget gæt er slutningen af 50'erne/starten af 60'erne. I brugsanvisningen bruges bolle-å og navneord er skrevet med småt, så meget ældre tror vi ikke, den er.

Men kæl, det er den

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

25 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja hold da op den er velholdt og sikkert ikke brugt ret meget af den der har ejet den. Der er dog så vidt jeg kan se kommet nye plast ledninger på, så den kan være lidt svær at datere.
Men hvorfor dog give den væk, her har du en maskine der kan sy dine ting til båden. Sprayhood o.s.v. den vil gnaske sig igennem uden at kny
Vi har ikke prøvet den endnu, men ud fra vægten er den bygget som en tysk kampvogn fra 2. Verdenskrig, så hvis motoren er i orden, kunne den såmænd nok sy vores Xantia fast til parkeringspladsen

Nu har vi lige ofret 12 af de store, grimme sedler på en ny kaleche til båden, så det varer forhåbentlig et par år, inden der skal sys i noget af det tykke, blå igen. Men der kan jo altid være et par jeans, der skal lægges op, og dér er den gamle nålesvinger sikkert mere robust, end den Eva-maskine, vi klunsede for et halvt års tid siden.

Så argumentet er taget til efterretning, den blå oldsag bliver i huset

Tjek den lige igen - der er bare dømt "No-nonsense", robust støbejernshus og krom og rustfrit for resten. Bemærk motoren på bagsiden, den er ikke lige taget ud af en Lego-model


Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

Gør så lige dig selv den tjeneste at løsne spændningen på trykfoden og stik et stykke stof ind imellem trykfod og planet når den skal stå længe. Måske det også var en ide lige at lette låget og smørre hele masinen med syrefri symaskine olie, lad den snurre lidt. Et sted som mange glemmer er skyttehuset !
Jeg har selv lige været så heldig at score en ældre Bernina med multi sømme for 75,00Kr. i Genbrugen, og hvad skulle jeg så med den ? Tjah jeg måtte bare eje den
Og jeg har jo også kun 3 Industri maskiner, en skomager maskine, en owerlocker, 4 almindelige "husmor" modeller og min Mormors gamle håndsymaskine (hun var uddandet syerske) og havde da også en større trædesymaskine.
Min mor købte en stort set magen til i 1965 (+/- 2 år). Den blev købt i brugsen og bar brugsens eget varemærke 'Major' og så var den mere 'creme'farvet. Jeg overtog den senere. Plejede at sige at den var fremstillet på en russisk tank-fabrik (altså tanks til brug i krig), for den vejede dobbelt så meget som andre maskiner

Håndværkeren> Hvor skaffer man "syrefri symaskine olie"?
Nå - det var et lidt drislk spørgsmål. Det er da rigtigt at man i gamle dage - i al fald før sidste verdenskrig, og du skal nok længere tilbage - brugte svovlsyre til olieraffinering og at der i en sådan olie kunne forekomme syrerester. Men i dag er det sgu umuligt at skaffe smøreolie med syrerester i. . Men hvis man vil få noget til at ruste, så kunne man jo hælde flydende stegemargarine i - det har stadig et vist syreindhold.
Hej Henrik.
Og velkommen her på LDS. Og ja det er bare gammel vane at sige syrefri olie eller vaseline. Jeg tror det kommer af at min gamle olie dunks etikette står der syrefri olie, Det er sådan en gammel blik dåse som jeg ikke nænner at smide ud men genfylder fra de der grimme plastick flasker.

V.h.  Håndværkeren
Annonce
Ang. syrefri olie

I forbindelse med jagtgevær og lign. snakker man stadig om syrefri olie. Om det er samme misforståelse ved jeg ikke, men det kunne da være våbenolie kunne bruges. Olien finder du i de fleste jagt/sportsbutikker.

mvh Lasse
Jeg havde engang en glasflaske med korkprop og etiketten 'Syrefri geværolie' skrevet med en nydelig skråskrift. Det var en ret tyktflydende olie. Tykkere end det vi i dag kalder 'symaskineolie' eller 'cykelolie', men det hang jo godt nok sammen med formålet - udover smøring så var det en rustbeskyttelse der gerne skulle blive hængende på overfladen. I dag er man så dygtigere til at lave noget der 'klæber' til overfladen. Et eksempel er en moderne kædesavs-olie.

Men det er rigtigt. En billig motorolie fra Harald Nyborg, en dunk cykelolie fra cykelhandleren eller geværolie fra jagtforretningen er alle lige syrefri og ingen vil få metallet til at ruste. Der kan være forskelle i viskositet, VI, bæreevne etc., men 'syrefri' er de alle. Olier der ikke er beregnet til smøring (fx olivenolie) kan dog sagtens indeholde syre. Brug den ikke eller rens grundigt efter brug.

Men det er rigtigt at man stadig bruger udtrykket. Et levn fra gamle dage. Man køber osse et halvt pund smør (ældre mennesker gør). Jeg arbejdede 5 år for Castrol. Dengang - omkring 1985 - begyndte vi at sælge nogle små plastik-beholdere med olie til husholdningerne - "House and Hobby". De havde også påskriften 'syrefri', og selvom jeg protesterede, så blev det stående. "Husmødrene kan godt lide at høre det".
Nu er det faktisk alle mine symaskiner jeg smørre med symaskine olie, så det kan nok ikke være bedre
kan man også købe olie med syre i.!!!

til modsetning til syrefri olie.?
Du kan ikke længere købe smøreolie med syre i. Du kan godt købe fx spiseolie med syre i, men hvem ville finde på at smøre med det?
Der er yderligere 15 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis