Voltmeter for begyndere:

OK OK min bil spiser et batteri om året, der er nok en energityv et sted, men hvorhenne?

Jeg har fået dette råd:

1. tag minus pol af batteriet, sort ledning. (hvad med stelforbindelsen?)
2. Mål fra batteriets røde ledning til den afmonterede sorte ledning
3. Er der mere end 0,5 Ampere så er det ikke godt.

Jeg måler 0 ampere, vedlagt er foto af mit billige Voltmeter. Der er nu 12.8 Volt på mit spritnye batteri.

Nu har jeg målt på andre ting f.eks et nyt 1.5V batteri. Der måles Volt og Ohm men ingen ampere, hvad er det lige jeg gør forkert??   Jeg sætter Voltmeter på .20mA er det forkert ?

2) Jeg har en del sikringer som måske er færdige kan jeg måle på dem om de skal yt eller kan anvendes ?? 


Bornholm er et dejligt sted.
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Minus på batteri = stel.
Forbrug måles ved at forbinde voltmetret (Amp) i serie med ledningsnettet. Altså mellem batteriets pluspol og den røde ledning med polskoen som du har afmonteret på pluspolen, ELLER mellem minuspolen og den afmonterede sorte stelledning med polsko.

Som du har beskrevet det, svarer det til at du måler på en løs ledning eller at du kortslutter måleledningerne, og det bør altid give et udslag på 0 volt, 0 ampere og næsten 0 ohm.

Du må aldrig måle Amp. over/på et batteri, da det svarer til at du kortslutter batteriet gennem måleinstrumentet.

Jeg kan se at maksimum måleområde er 200mA, hvilket svarer til et forbrug på ca 2,6 Watt (V*A = 13V*o,2A = 2,6W), så i stedet for en direkte Ampere måling vil jeg anbefale at du først sætter en modstand eller en pære i serie med batteriet og måle spændingsfaldet (Volt) over denne. Bortset fra at pærens modstand varierer med glødetrådens temperatur er resten simpel hovedregning.

Volt delt med Ohm giver resultatet i Ampere.
Eks: Hvis du måler et spændingsfald 1,5 Volt over en modstand på 10 ohm, betyder det at der går en strøm på 0,15 Ampere igennem modstanden.

Hvis du skifter batteri hvert år, bør du tjekke ladespændingen når motoren kører og derefter se på dine strømslugere, radio og evt forstærker.

Ladespændingen skal ligge mellem 13,8V og 14,3V. Er den lavere bliver batteriet ikke ladet ordentlig op og er den højere vil batteriet begynde at "koge". Begge scenarier medfører at batteriet får en begrænset levetid.

Hvis motoren er vanskelig at starte, vil du overbelaste batteriet og det svarer til en kraftig afladning, hvilket har en ugunstig virkning på batteriets levetid.

Hvis du har målt Ampere direkte på et 1,5V batteri, er sikringen i multimetret brændt.

Sikringerne tjekker du ved at måle i metrets laveste ohm stilling = 200 Ohm.
Alle autosikringer vil have en værdi som er mindre end 10 ohm. Er sikringen brændt vil udlæsningen ikke ændres i forhold til metrets standardvisning, dvs. 1 eller 1,99.

Mvh. Christian

Hvis din bil "spiser" et batt.. Tror jeg nu mere på en overspændning ved opladning, eller et forkert batt i forhold til dit kørselsmønster..

Mvh Jan J
for at holde batteriet i form.

skal du oplade batteri op en gangi mellem med en ctek oplader.
for at ikke gå efter bestemt mærke men en af de gode lader.
til "bilbatteri" hville jeg anbefale en 7 amp. model af ctek lader.
for at holde den i form.!!!
eller andet speciel til gelbatterier (start batteri af gel typen.!
og laderen i bilen. er specielt til "våde battterier."
så den ikke oplader 100% op men mindst 80%.!!!
og der med inteligent oplader der kommer ind.)
Skrevet af helja på 09 sep 2009 11:10
Hvis din bil "spiser" et batt.. Tror jeg nu mere på en overspændning ved opladning, eller et forkert batt i forhold til dit kørselsmønster..

Mvh Jan J

Enig. Et batteri bliver ikke ødelagt på et år af at blive brugt, heller ikke selvom det bliver afladet ofte. Det lyder bestemt som overladning i stor stil...

Prøv at måle spændingen over batteriet, mens motoren kører 2-3000 o/m. Ladespændingen skal være 14.2-14.4 V. Mit gæt er at du har mindst 15V, for det tager livet af batteriet...

MVH Leo

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis