beklædning af garageport MDF eller Krydsfiner

Hej !

Jeg har selv lavet en vippeport, og er lidt i tvivl om hva jeg skal beklæde den med.
Jeg vil gerne have en hvid glat overflade med lodrette spor pr 25-30 cm.

Jeg har overvejet 2 plader 15 mm Vandfast MDF eller vandfast limet krydsfiner og så fræse spor selv. med midterste spor i samlingen for at skjule dette, den skal selvfølgelig males 2-3 gange.

Men hvilket materiale holder bedst ?   og er der evt. et bedre alternativ ?

håber i kan hjælpe !

Mine sider: Tømrer Fredericia & Festsange
18 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
MDF er slet ikke velegnet til udendørs beklædning.

Krydsfinder er klart det meste holdbare, men skal mættes godt med grundingsolie inden det hele males over med træbeskyttende maling.
krydsfiner som koluda skriver, du kan også købe dem med spor i.
jo men de spor plader er sku så grimme.. jeg vil gerne have lidt mere afstand, så det ikke er eller ligner sporplade.

Men en pæn krydsfiners plade, kan vel også slibes glat og pæn.. men er der ingen der har erfaring med MDF til udendøres brug.

Mine sider: Tømrer Fredericia & Festsange
prøv at sætte en ubehandlet mdf plade udendørs i en uge.
MDF er som pap. ufatteligt lidt velegnet som bygnings materiale hvor der er fugt.
mal eventuelt et billede på porten. lidt inspireret af en gammel audi reklame.

Jacob
Annonce
MDF kan godt benyttes til udendøre brug, kræver dog det er HELT tæt.
Dvs. skal lukkes i alle kanter og flader, specielt hvis du vil hen og fræse spor i den også.

Personligt ville jeg ikke selv benytte det, da en nedslidt overflade er meget kritisk i forbindelse med MDF.
Hej

Det eneste rigtige til den opgave er Bodex krydsfinerplader, men de koster desværre en del, og sidst jeg købte nogle kostede det desuden både fragt og anbrudsgebyr, da der ikke er mange tømmerhandler der har dem på lager længere (de fleste springer over hvor gærdet er lavest).

Jeg havde en stump MDF stående på et tørt jordgulv nogle måneder. Da jeg tog det igen, var det svulmet god og vel op.
Det er fuldstændig lige så sløjt som spånplade til udendørs brug, ja bare hvor der er høj luftfugtighed.
Jeg ville aldrig bruge det, som du påtænker.

Brug evt. en rimelig vandfast krydsfiner og sæt nogle lister på som staffage.
Jeg har beklædt mit værksted med krydsfiner, malet det meget grundigt og sat brædder på, så det nu ligner en 1 på 2 beklædning. De fleste hæfter sig ikke ved at det er snyd.

Der findes nogle grå sporplader i noget vældig hårdt presset materiale. Jeg husker ikke hvad det hedder. Det har jeg bygget et par mindre porte i. Det er virkelig stabilt og meget upåvirkeligt af vejr og vind, men det ligner klart de plader, som du ikke kan lide.

Med venlig hilsen
ktm

 

Mit bud fra hoften ville også være krydsfiner både ud fra holdbarhed og vægt. Som Orla skriver kan man også få krydsfiner med glat overflade. Men man kan vel nøjes med en støbefiner.
Men man kan jo også få vandfast MDF. Er der nogen der har erfaring hermed? og hvad i øvrigt med HDF?

Hej

Hvis der med støbefiner menes de brune krydsfinerplader med en meget glat overflade, duer de ikke, da det er ret vanskeligt at få maling til at hænge fast, og så kan de ikke tåle fugt gennem længere tid på uforseglede kanter og ved fastgørelser.

Bodexkrydsfiner blev bl. a. anvendt til bådebyggeri i min ungdom.
Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også